torsdag 3 augusti 2017

För hög fart

Förra inlägget berättade jag om en nästan cykelkrock som gick bra.
I början på cykelsäsongen så har jag låg till lagom fart. 
Men säg det som varar evigt.
Farten är rullande hög och jag älskar det där. 
Fick mig en läxa av förra veckans händelse så uppmärksamheten är mycket skärpt. Huvudet på mig går åt alla håll, sidoläge, bakåt och framåt givetvis. 
Nästan en fara i sig!
Plingplongen  ljuder galant och ibland fostrar jag medcyklande som inte har ett uns av cykelvett. Ja, även gående kan få sig en släng av vettsleven når jag liks är i gång.
Men som sagt; fort går det.
Kommer till ett trafikljus som lyser rött, men se, jag inser att jag nog inte hinner få stopp på tvåhjulingen min. Jag kommer fara ut i körbanan för bilarna ...
Setter ner ena foten samtidigt som jag håller till handbromsen hårt och då tvärstannar cykeln, en kort stund försöker jag hålla balansen - inte då!
Jag faller omkull åt vänster och får cykeln över mig. Höger ben inkilad mellan framdäcket och cykelramen. 
Hur ska jag komma upp?
Det blev dagens gymnastiska övning kan jag säga.
Jag tror att det är det bästa fallet jag nånsin gjort. Endast en liten skrapreva på armbågen som tog emot mot asfalten. 

Hjälmen sa du? Vackert blå är den, jag fick den i 50 års present, användes en tid flitigt faktisk. 
Den den pryder hatthyllan .... men jag får faktisk skärpa mig nu för cyklister lever farligt- så även fröken Olberg alias Klara Ovidia.

22 kommentarer:

  1. Det där kunde gått riktigt illa. Vilken tur du hade att det gick bra ändå! Hoppas nu att du tar det lugnare i trafiken och bara susar fram i full fart när det är fritt blås.

    Ha det fint!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Det lät farligt det där. Jag tror faktiskt inte jag skulle vågat mig ut och cykla bland en massa bilar. Till saken hör att jag nog inte cyklat på 30 år snart, så jag är väl en stor fara i mig själv. Jag hade säkert fått iklätt mig både hjälm och rustning. Ta det försiktigt i fortsättningen och skynda långsamt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Armbågs- och knäskydd, hjälm och skottsäker väst :-)
      Kram

      Radera
  3. Ta det varligt, lev inte farligt!
    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redan börjat på varligt <3

      Radera
  4. Nämen fy, nu får du bannor! Men kanske är det onödigt för det verkar ju som om du själv begripit att skallen ska man akta, även övriga kroppen men det är ju lite svårare förstås. Ta det varligt, du ska hålla i många år!

    SvaraRadera
  5. Ojoj, skulle jag röra huvudet så där fram och tillbaka åt alla håll så är jag rädd att jag skulle trilla omkull bara för det.
    Så skönt att du inte slog dig illa utan att det gick bra. Men snälla, kunde inte en hjälm på huvudet passa bättre än på hatthyllan?
    Tack för att jag fick skratta för det kunde jag inte låta bli mitt i allt. Förlåt, men du skriver så roligt.
    Ha det bra och var rädd om dig.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjälmen passar bra på mitt huvud! :-) Glad att du skrattade med mig - jisses så mycket huvudvridningar ...
      jag lovar vara rädd om mig - och du om dig.
      Varm kram!

      Radera
  6. Bästa "söstra mi"! Du har ju faktiskt inte alls bråttom så du har tiden att cykla lite lugnare så du hinner stanna i tid. Himla tur att du är så rörlig...Puh! Det kunde gått riktigt illa. Och undan kom du med "bara" förskräckelsen och lite skrubbsår.
    Hjälmen gör ingen nytta på hyllan utan behövs på huvudet och inte som hatt utan rejält fastspänd.
    Kan inte låta bli att dra på munnen när jag kan se dig där tittandes åt alla håll samtidigt likt en uggla.
    Men lite lugnare vore skönast. Vill gärna snart träffa dig...
    Stor kram-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte bråttom kära systern och hjälmen är nu på!
      och jag "ugglar fram! Gott att dela ett skratt och snart ses vi :-) Jeg gleder meg!
      Stor kram!

      Radera
  7. Tyvärr är jag usel på att använda hjälm men det måste bli ordning på det. Man faller inte behändigare med åren tyvärr...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tar vi gemensamt på oss hjälmen znogge :-)
      Kram

      Radera
  8. Vilken tur det var bästa fallet. Är det fel på färgen bara för att den är blå? Du måste vara rädd om din konsthjärna. Jag började med "töntig" hjälm när jag jobbade med barn och åkte på cykelutflykt. Sedan har jag fortsatt vara "tråkig" och vara rädd om skallen. Struntat i frisyrfel.
    Kram Bosse
    Ps. Bra skrivet av dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi Bosse, frisyren ja, den är ett kapitel för sig ... bär ju mössa från september till maj så ... :-)Härligt när du säger "min konsthjärna" och blått är det inget fel på, tvärt om min favvofärg - som din;-) Tack för ditt ps
      Kram

      Radera
  9. Aha bästa fallet... Då kan vi läsare känna oss lugna dårå �� Fortsätt i den vinande fartens tjusning du ��

    SvaraRadera
  10. ;-)Full fart nästan och med blå hjälm :-)
    Känn lugnet kära läsare!

    SvaraRadera
  11. Ojojoj, det där lät farligt, men så skönt att det gick bra! Det där med att cykla långsamt är inte lätt, på nåt sätt är det en del av cyklandets tjusning att susa fram i vådlig fart, tycker jag. Man får nog ändå tänka att bland folk och bilar får man behärska sig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt i prick kommentar :-)
      Stor kram!

      Radera
  12. Bra bromsar kombineras gärna med hjälm ;) Dagens sammanfattning!

    SvaraRadera

Närvaro

Förr var jag inte så medveten om det där med att de dagar som gick var livet. Sedan ett par tre år så lyckas jag få ihop att så gott som al...