fredag 9 juni 2017

Gems weekly photochallenge - Gammal


Äldre och ålderdom
då livet kan stå i sen blom
Vissnar långsamt
men skjuter  likväl nya skott
så är människans lott
När livet långsamt släcker ner
så blir allting vi ser
- Vissnande är också vackert
full av respekt för det som varit
En gammal kropp har alla åldrar.
Det är så det blir ålderdom - gammal-skap

Men hur vi än bär oss åt vill jorden vi går på - alla arter av blommor, träd,  upptäckter, teknisk utveckling som sker och skedd, förändring, djur och även universum  -  vara äldre än oss:
Gammal gamla.
Himmel och hav likaså.
Så det kan gå.

Gammal är ett ord som väcker åldersnoja ...
Gammal är äldst.
Några föds gamla
andra förblir evigt unga.
I evigheten vet ingen hur det går
det är i verkligheten vi sår
lämnar spår
och finns till

Sanna Susanna ger oss orden att fritt tolka  i ord och bild, du hittar deltagare som denna vecka samlas kring gammal.

22 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag älskar att tolka :-) Tack Lena!

      Radera
  2. Håller med Lena! Jag knycker vattenbilden att titta på när jag målar.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vattenbilden är från en bit av Östersjön i Bottenviken vid Jävre, ligger mellan Skellefteå och Piteå :-)
      Kram

      Radera
  3. Är med dig här i tankar och i text. Vatten bilden speglar så mycket av vårt innersta där evigheten och verkligheten är ständigt närvarande, men på olika sätt.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Så vackert, både i text och bilder!

    SvaraRadera
  5. Ett intressant ord att tolka och det gjorde du bra både i ord och bild!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack znogge! Ibland gör det sig själv :-)
      Kram

      Radera
  6. Intressant och alldeles sant - fin tolkning av ordet och vattenbilden är ljuvlig!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Kloka ord, visa ord,Tove ord.
    <3

    SvaraRadera
  8. Om man är gammal så har man levt länge och bara det är helt suveränt. Motsatsen att inte bli gammal är ju inget vidare. Men nog vill man vara så frisk och kry som möjligt när man är gammal.
    Fint och tänkvärt inlägg om ålder.
    När blir man gammal undrar jag? Hur vet man vilken dag man förändras från ung till gammal, eller kanske från medelålders till gammal...Klurigt värre att veta. Ena minuten kan man känna sig gammal och i nästa är man ung igen ...

    Önskar dig en fin sommar <3
    Kram Christina Karlsson

    SvaraRadera
  9. Ja, när blir en gammal? Intressant tanke om vilken dag ... då blir det ju slags födelsedag :-)Upplevelsen att vara gammal eller ung, den varierar ofta som du skriver.
    Glad sommar <3

    SvaraRadera
  10. På tal om gammal... man är inte äldre än vad man gör sig... igår tog jag en extra stund på kyrkogården med att vandra omkring... fars, farmors & farfars grav... passade på i det fina vädret... några bardomskamrater som livet släckts alltför tidigt i diverse olyckor... en magister från årskurs 4 till 5... när man gick runt och läste på gravstenarna... ja så minneslunden... Det dök upp lite minnen på en del namn... jag kände en inre frid att få strosa omkring där. Tyvär fann jag inte farmors förfäder... platserna måste ha återlämnats...

    SvaraRadera
  11. Ja, Åke att vandra på kyrkogården är fridfullt, jag gör det också och känner frid. När jag är hemma i Norge så går jag på kyrkogården där de mina är begravda. Där hittar jag också andra kända och minnen flyter fram ...

    SvaraRadera
  12. Dessutom en ynnest att bli gammal. Några går alltför tidigt kan jag tycka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en ynnest att få bli gammal så sant Mia!

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...