måndag 26 juni 2017

Gems weekly photochallenge - Bad

Julbadet.
Alla i samma familj badade i samma vatten och hade en mer rituell betydelse än en hygienisk.
Hygienaspekten  har varierad över tid och har hängt samman med skiftande inställningar till kropp, hälsa, sjukdom och nakenhet.
Bad användes på Beckomberga och andra psykiatriska sjukhus som behandling för nervösa lidelser. Varma som kalla. Några låg i tills händer och fötter blev skrynkliga.
Medeltiden var en renare period än de som kom efter. Badrummet i  dess moderna form kom till Sverige på 1860 talet.
Första gången jag såg skylten Karbad på badhuset trodde jag att där badade bara karar. Så jag frågade efter Kvinnobadet?
Badkar och karbad ... fniss fniss.

Ett nödvändigt bad.
I mormors stuga badades jag i tunnan som samlade regnvatten.
Vatten i brunn gav sparsamhet. Ström fanns i stugan så vattnet värmdes upp.
Bilden är tagen ca 1958-59, jag är 4 - 5 år och har rosett i håret.



Här lyxbadar jag och min kusin.
Efter en god dagstur på fjället.
Det regnar och upplevelsen är underbar. 
Bilden är från 2016.

Detta är ett inlägg i tolkning ord och bild hos
Sanna 

44 kommentarer:

  1. Jag brukade få bada i farmors bykegryta...den som jag nu har planterat blommor i. På den sista bilden blir du verkligen blöt kan jag tänka mig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Byk, bad och blommor i samma gryta - nyttjad till bra saker och härliga minnen :-)
      Kram

      Radera
  2. Men så ljuvligt lyxbadet ser ut! Regntunnan känns lite bistrare men du ser ju glad ut! Själv stack jag ner fötterna i havsviken vid sommarhuset idag men drog raskt upp dem. Min lekamen blev definitivt bortskämd efter att ha plaskat runt i Medelhavet en vecka! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var helt underbart med lyxbadet! Bada i tunnan var också roligt, jag minns det så väl :-) Skönt bada i medelhavet och då förstår jag att det kändes sämre i havsviken:-)
      Kram

      Radera
  3. Tala om en utveckling inom badområdet! Första bilden är rent hjärteknipande, full av nostalgi! Skulle inte ha något emot att delta i lyxvarianten, det set underbart ut att ligga där och gotta sig under bar himmel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tunnabadet hos mormor minns jag väl och gillade det. Lyxvarianten var ljuvlig! Badandet har sin historia :-)

      Radera
  4. Jul- och midsommarbad.... Hu så ingrodd man måste ha varit..... När jag gick i lågstadiet hade vi baddag på lördagar. Flickorna ena lördagen och pojkarna den andra. Vi fick krypa ner i plåtbaljor och Badtanten skrubbade oss på ryggen med rotborste.
    Tack och lov för utvecklingen på badområdet.
    Kul och intressant vinkling på dina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrubb med rotborste fy fy tänker jag! Ja, utvecklingen är fantastisk, vilka minnen vi har med oss :-)

      Radera
  5. Jag föredrar nog den senare, något modernare, varianten på bad ;) Men visst är det spännande hur tiderna förändras!
    Härliga badbilder!

    SvaraRadera
  6. Vilken fin tolkning av temat"bad".
    Jag känner också igen badtunnan där jag blev badad på 50- talet.
    Men den sista bilden ser mer bekväm ut...
    Och visst har tiderna ändrats och det i mycket.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Badtunnan är vi nog flera som har gemensamt. Sista bilden var ju en helt underbar att uppleva :-) Med förändringen lever vi.
      Stor kram!

      Radera
  7. Vilken rolig tolkning med regntunnan och den lyxiga utomhuspoolen. Snacka om kulturkrock! Föredrar helt klart variant nummer 2;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda hade sin tjusning, 2:an var en härlig upplevelse :-)

      Radera
  8. Bad är mycket härligt, speciellt det sista �� Finns inget skönare om det är dåligt väder tex.

    SvaraRadera
  9. Bad är härligt :) Speciellt det sistnämnda och dåligt väder gör inget, an kryper bara längre ned ;)

    SvaraRadera
  10. Vilken skillnad i dina bilder. Spännande tolkning.

    SvaraRadera
  11. Koseleg innlegg.
    Likte spesielt badet i tønna.
    Her er det hittil for kaldt i sjøen,
    men på hytta har vi badestamp så eg får nytte sjangsen
    når eg kjem dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tönnebadet husker jeg så godt - det var spännende å få bade i den! Badestamp er også en deilig opplevelse. Ha det godt når du kommer deg i stampen på hytta :-)

      Radera
  12. Utvecklingen går framåt, kul sätt att tackla temat :)

    SvaraRadera
  13. Hej o vilket underbart foto du bjuder på. Som finne älskar jag ju bastu, och undrar om inte finnarna förr i tiden var renligare än de flesta andra folk när de såg till att bastun var den första byggnaden på tomten? Har sett både filmer och foton på finska krigen där soldaterna har med sig allt som behövs för att få till en bastu vid fronten, det hjälpte säkert till att vinna självständigheten. När jag var barn gick man till allmän bastu en gång i veckan, där jobbade både massör och baderska och man fick sig en släng av björkkvasten...i all välmening. Idag stoltserar nog varje nyare lägenhet med en egen bastu, vansinnigt tycker jag som alltid badade i husets gemensamma bastu i källaren men idag vill man inte beblanda sig med grannarna...Ha en skön sommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Paula! Bastu fick jag uppleva i skolan och har lärt mig uppskatta det. Bodde en tid med bastu i huset och de nyttjades flitigt, även ut snön och rulla runt :-)
      Dina upplevelser är härliga att ta del av!
      Tack för titten in och fortsatt god sommar!

      Radera
  14. Tiderna har verkligen förändrats och den där lyxiga badvarianten på andra bilden ser härlig ut. Men den första bilden är så gullig och väldigt charmig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt båda baden har sin tjusning :-)Tiden förändras och vi med den ...

      Radera
  15. Tack för bad-kunskapen!:-)

    Jag försöker minnas när jag badade första gången... Ett svagt, svagt minne har jag av en balja på köksgolvet för länge, länge sedan. På den tiden bodde vi så omodernt, vi fick pumpa upp vatten ute på gården, vedspis.... Så innan det badvattnet var i baljan var det en del pyssel. Pyssel och pyssel, kanske mer slit och släp. Kul att läsa ditt inlägg och se bilderna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mia! Ja, det var slit och släp på den tiden.
      Må gott!

      Radera
  16. Nog har badandet förändrats genom tiderna. I sommarstugan hade vi inte dusch eller bad så man fick värma vatten och tvätta sig så gott det gick och det gick. Numera är det en självklarhet med moderna badrum, i alla fall för oss i Sverige.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så med hygienaspekter och bad, en fick ordna till det så gott det gick och det gick :-)
      Kram

      Radera
  17. Tack för den historiska aspekten på temat :)
    Fin bild :)

    SvaraRadera
  18. Åh vilka härliga bilder - speciellt den första :-)

    Visst har badkulturen ändrats genom åren, fast i dagens stressade samhälle har nog duschen tagit över mer och mer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Badminnen i våra hjärtan :-)
      Duschen är god den med :-)

      Radera
  19. Nu åkte jag många år tillbaka i tiden, tankemässigt.
    Då jag var liten upplevde jag detta med en stor badbalja på köksgolvet, där vi badade. Hade inget badrum och vattnet en bristvara.
    Härliga bilder du visar. Fina på var sitt sätt.
    Hoppas att du får må bra och har en skön sommar.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej wioletten; tack, så roligt du tittar in och minns från din barndom - tänk hur det var då.
      Jag mår bra och har det skönt!
      Varm kram till dig!

      Radera
  20. Härliga bilder som illustrerar temat så bra!
    Kram

    SvaraRadera
  21. Vilken nostalgiskt härlig bild på dig i tunnan! Jag är ju uppvuxen med bastu och noggrann skrubbning av kroppen så jag minns inte så mycket annat. Men en sak som var viktig på somrarna när man hade levt barfotaliv, det var att tvätta fötterna innan man gick och lade sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns också fottvätten om kvällarna :-)I synnerhet om det var renbäddat med vita lakan ...
      kram

      Radera

Vad ska tavlan heta?

Första när jag målade så förekom inga titlar. Jag tyckte det var onödigt. Så gick jag mer och mer på utställningar och fick till mig at...