söndag 21 maj 2017

Välkommen till vernissage 3 juni på Liljas i Skellefteå

De står där i sovavdelningen uppradade, stora och små under ett gammalt drapå frottélakan.
Jag valde ut de jag själv är mest nöjd med i första omgången. Andra omgången överlåter jag till goda vänner.

Konsthistoria, tidsepoker, konst och konstnärer, allt därtill har surrat i mitt huvud och jag har funnit min plats i sammanhangen.
Jag målar och benämner mig gärna som konstnär - eller konstnärlig. Jag sköter min del av den sidan. Den andra sidan är betraktarens och det är upp till den vad som är konst eller inte.
Betraktaren ser det den ser. 
En ska inte göra det mer märkvärdigt än det är. Men heller inte sticka huvudet i sanden.
För mig är målarglädjen lika stor. 
Det är att gå ur sin komfortzon att ställa ut och det är så vitt jag kan tänka oerhörd nyttigt. Att våga sig ut är en inre resa i det yttre. 
Jag har inget att förlora och ingen prestige går om intet. 
Att möta publiken tillsammans bredvid några tavlor är något jag ser framemot.
Ännu har inga nerver gjort sig gällande - men om min självkännedom är som jag tror - om det inte kommer före - så kommer det på vernissagedagen.

Min presentation:
Ingen skiss. inga förutbestämda motiv.
Väljer färger i glädje, lust och känsla i samspel och motspel.
Jag färgsätter duken - tavlan gör sig själv.
Det som blir synligt ligger i betraktarens öga!
Mina tavlor är hängbara åt alla håll. 
Var signaturen hamnar är helt oväsentligt.
Signerar oftast med Klara Ovidia efter min oldemor, det är ett vackert namn och hon var en färgstark person.
"Tove är en spontan och spännande dam från Norge.
Hon är en blandning av Hardangerfelans molltoner, 
Dovregubbens mystik och en sprudlande fjällbäck.
Hon får utlopp för sin kreativitet genom att måla färgsprakande nonfigurativ konst
i sin ateljévåning på Morö Backe"
Gösta Tannebo, en levande legend och god vän, skrev denna lilla vers till min 60 årsdag.
********
Ni som följt mig en tid här på bloggen vet att jag är hans "andra kvinna", utsedd av hans första kvinna :-)
Gösta är nu 97 år och bor på äldreboendet. Vi träffas varje torsdag hos honom, tar en liten whiskey och håller oss till det goda samtalet. 
Naturligtvis är Gösta hedersgästen på mitt vernissage.
Välkommen!

Röd trumpet under vatten

Uppdatering: Det kommer bilder från utställningen! 

28 kommentarer:

  1. Ah ... här kom det jag letade efter hos dig igår. Vågade knappt skriva till dig en gång till och fråga om när du skulle ha utställningen. Har ju frågat tidigare, men nu när jag ser informationen ändå tar jag och erkänner. Jag var här hos dig och letade febrilt igår ... hahaha

    Nu hoppas jag att du delar med dig av mycket bilder från utställningen, eftersom jag inte kan komma dit personligen. Jag vill se den från alla håll och kanter och skulle utan tvekan varit närvarande om jag kunnat.

    Hoppas att du får en underbart trevlig vernissage. Såååå roligt :D
    Kramisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du har letat efter detta :-) Jag kommer att dela med mig från utställningen :-)
      Det ska bli så roligt att ha vernissage!
      Kramis

      Radera
  2. Varför bor du så långt bort?! ,-))
    Så spännande, himla kul!
    Visst är du en konstnär!
    och konstnärlig!
    Vilken jättefin presentation!
    Att våga är att "leva" och jag tror att när du står där med dina härliga alster så försvinner ev alla oro du har och du bara njuter!
    Klara Ovidia är ett fantastiskt namn ,-)
    så Lycka Till! Njut!
    Varm Kram Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så fin feedback du ger mig! Att våga är att leva så sant!
      Varm konstnärlig kram från mig till til en dig konstnärliga!
      :-))

      Radera
  3. Åh, Tove, Tove! Så härligt att du har kommit så här långt. Jag har känt ditt skapandes väsen ända hit och undrat hur du har det bland målarfärg och penslar. Nu vet jag att du snart har vernissage och jag önskar dig både vernissagenerver och allt gott som tänkas kan. Det går bra som bara den, det vet jag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA, visst är härligt! Ingen tanke på att ställa ut då jag började med detta för flera år sedan, men så ... :-)Tack för uppmuntrande kommentar!!
      Kram

      Radera
  4. O, vad jag önskar att Svetige var ett Lilleputtland så jag kunde komma på din vernissage. Det kommer med all säkerhet att bli en välbesökt sådan. De tavlor du visat här gillar jag mycket. Jag älskar färg och när jag själv får fundera ut vad som finns i bilden. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det önskar jag också Gunnel!! Lägger ut på bloggen från utställningen!
      Tack för uppmuntrande kommentar!
      Kram

      Radera
  5. Den utställningen hade jag velat se!
    Tror du har ljuvliga tavlor och det med råge.
    Du har ett härligt ordförråd och spontanitet, som en äkta konstnär.
    Lycka till, min vän! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppmuntrande kommentar Gerd!Som sagt så blir det ett inlägg på bloggen om utställningen :-)
      Konstnärskram!

      Radera
  6. Det kommer att bli succé med utställningen om alla dina tavlor är lika härliga som den du lagt ut här. LYCKA TILL!
    Målarkram från Ingrid

    SvaraRadera
  7. Så härligt Tove! Nu är det snart dags och jag gläder mig så. Versen som Gösta skrev är så mycket "du". Spännande att se vilka tavlor du valt ut och den du visar här tycker jag väldigt mycket om.
    Snart ses vi!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  8. Ja, det känns härligt nu - så nära!
    Göstas vers hörde bara dit tyckte jag :-)
    Ses snart!
    Så välkommen!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  9. Härligt Tove att du skall ha en utställning!
    Kommer säkert att bli mycket lyckat med din underbara inställning till konst och
    en hedersgäst som heter duga vad kan gå fel.
    Lycka till!
    Kram❣️

    SvaraRadera
  10. Tack för underbar kommentar Ghugge!
    Kram <3

    SvaraRadera
  11. Vad roligt med vernissage Tove! Den skulle jag väldigt gärna vilja komma på men lär knappast få till det. Har barnmusikal dagen därpå! En väldigt bra presentation av dig! Och vad trevligt med en "hutt-kompis" att samtala med om livets goda och dåliga sidor! Kram på dig och lycka till när vernissagedagen kommer 👏

    SvaraRadera
  12. Jag hoppas det kommer att gå jättebra och bli ett härligt minne för dig i framtiden.
    Kram Bosse som bor en bit bort

    SvaraRadera
  13. JAg säger som många andra - synd du finns så långt bort! Ser dock fram emot att få se alstren här på bloggen, det blå du visar idag är läckert till tusen! En färgklick som gör mig glad! Ursäkta ordet "färgklick" är definitivt inget nedsättande... :-)

    Lycka till du härliga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färgklickar gör jag ju hela tiden Mia :-)
      Tack för lycka till'et!

      Radera
  14. Väskan packad, blommorna vattnade, i morgon kommer vi jag o Ditte, gläder mig massa! Spännande, underbara tavlor, skall bli sååå roligt!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  15. Woops visslar och hjärtat slår ju flera slag - jag lever och ni är SÅ välkomna!
    Stor kram!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...