tisdag 2 maj 2017

Gems weekly photochallenge -Styrka

Vår ordkompositör Sanna har denna veckan gett oss  styrka att tolka och sätta bild till. Här hittar du orden och alla som deltar :-)

S som i stark,
T som i tung, tyngd, träningsbar
Y som i yvig, ynnest, ytterst
R som i rak, rask, robust
K som i kraft, kan
A som i absolut

Styrka hör ihop med svag, det är så den byggs upp och blir hållbar. En bygger inte klart med en gång heller, det är lite färskvarustuk över den.
Den är fysisk, mental och finns hela tiden omkring oss och är föränderlig.
Tänk på glödlampan som vi mätte i watt, nu i lumen. Strömförbrukningen i kilowatt/timme. För att inte tala om alla kilon som flödar samt vindstyrkan och vattenkraften.
Alkoholen har styrka i flaskan, men styrkan i kroppen lurar oss.

Krista Näslund, som målat tavlan, är en stark kvinnlig konstnär här uppe i norr.(Bilden pryder en dörr hemma hos mig, och är ett fototryck av originalet)

40 kommentarer:

  1. Mycket fint inlägg om styrka. Fin illustration också till ordet.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ibland blir det bra:-)
      Kram

      Radera
  2. Många kloka funderingar om styrka. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel! Som sagt ibland blir det bra :-)
      Kram

      Radera
  3. Läcker tavla och många kloka tankar!

    SvaraRadera
  4. Så starka och så kloka tankar om styrka.Jag läser, jag läser igen och funderar vidare. Styrka är något som byggs upp, blir hållbart, men kan också stundtals var bräckligt och skört och man får bygga på nytt.
    Målningen är så fin och jag förstår att du stannar till där när du passerar den. Den ger mig styrka.
    Snart ses vi och får då samla ihop vår styrka och det på flera plan.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte! Ja, vi får samla ihop vår styrka när det bli dags :-)
      Stor kram!

      Radera
  5. Fint illustrerad fundering kring ordet i utmaningen! :) Det finns styrka i dina funderingar - på fler vis än ett!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! Min fundereringsstil och så få ihop styrkan:-)

      Radera
  6. Du har verkligen funnit ut vad ordet styrka kan vara och hos tavlan ser jag både styrka och velighet. Fin illutration till ämnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Barbro!Så roligt att du ser både styrka och velighet i bilden :-)

      Radera
  7. Intressant inlägg! Spännande konstverk. Vet du titeln på konstverket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Titeln är: Ingen titel. Konstnären meddelar sig även skriftligt där hon ger oss betraktare sina tankar och där står det Konsten är på väg att resa sig :-)

      Radera
  8. Den tavlan gillar jag. Mycket styrka i den.

    SvaraRadera
  9. Visst är den stark - och tillsammans :-)

    SvaraRadera
  10. Ja, tänk vad många betydelser styrka har!

    SvaraRadera
  11. Härlig tavla ,-)
    Styrka är en färskvara ,-)
    Får bygga upp igen!
    Ha det gott KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  12. Visst är den fin den tavlan :-)Styrka är färskvara, det är vi två om att tycka vi!.Så roligt att du tittar förbi hos mig :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  13. En fin tavla och många kloka ord ... tack Tove!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bjuder så gärna Anki :-)
      Kram

      Radera
  14. Tack för dina tankar kring styrka och visst är det klockrent det du lyfter om styrka och svagehet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt jag bjuder så gärna :-)

      Radera
  15. Udda tolkning, jag gillar tavlan, fantastiska färger och former.

    SvaraRadera
  16. Det var kloka ord om styrka och ett vackert konstverk som illustrerar styrka.

    SvaraRadera
  17. Tack Helén!Konstverket är en favorit :-)

    SvaraRadera
  18. Flott kunstverk,
    symbol på styrke.

    SvaraRadera
  19. Tove alltid lika underbara tolkningar och härlig bild av temat, du ger så mycket energi Tack för att du är med
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sanna! - och du ger energi med dina ord :-)
      Stor kram!

      Radera
  20. Thoughtful connotation and a famous picture.
    Greetings from Germany

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Mascha!
      Nice greeings from up north :-)

      Radera
  21. Finurliga Tove, i denna superba ordlek som Sanna instiftat!
    Skyltsöndagskram 💚

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gerd! Orden har en tendens att stå i kö i min hjärna vet du:-)Sanna sätter de iordning :-)
      Kram

      Radera
  22. Precis som jag såväljer du din egen "väg" i dina tolkningar och ditt bloggande. Så sa det vara, för annars skule blogglandia snart bli riktigt tråkig. Det är ju så många som överger bloggandet för (eländiga) Instagram och ännu eländigare Facebook.

    Älskar din tolkning och tack så hemskt mycket för dina fina ord hos mig:-)

    SvaraRadera
  23. På den egna vägen är det ju och vi ger liv i luckan tillsammans med andra och det blir varierad, så som det ska vara, det berikar ju :-)
    Tack du också för fina ord här hos mig!

    SvaraRadera
  24. Den tavlan gillar jag jättemycket. Ska göra en sökning och se om jag finner någon hemsida med hennes konst.

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...