tisdag 9 maj 2017

Gems weekly photochallenge - Känsla

Hos Sanna  påhittare finner du veckans ord och de övriga som tolkar ordet med bild därtill.

Wow vilket mångfacetterad ord. Registret är stort.
Hjärnans verksamhet sjuder i känsla av något spännande ... och tråkigt.
Känsla för något, till något, känsla med och utan.
Hur är det med det egentligen, är en utan känsla någonsin?

Känsla är drivande i våra liv, den driver upp och fram, men också ner och bakåt. Sitter i självet och skälver ibland.
Kommer tanken före känsla-n, och handlar vi därefter? För min del handlar jag först i bland, så tänker jag efter och minsann så dyker det upp en känsla efter också. Alltså är känsla minst tvåvägs.
Magkänsla, vårkänsla, förälskadkänsla och födslolycka tror jag tillhör de stora känslogruppenerna.

40 kommentarer:

  1. Gode beskrivelser av kjensle !

    Ønsker deg ein fin maidag.
    Helsing Anne-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kjensle og känsla - samma sak - det gir en viss fölelse det også Anne-Mari :-)
      Helsing frå Tove - hälsningar og hilsen :-)Språk er moro!

      Radera
  2. Snacka om att ha känsla för ordet känsla! En jättefin tolkning!

    SvaraRadera
  3. Ett ord som betyder så olika för olika människor.
    Fin beskrivning av dej.

    SvaraRadera
  4. Härlig beskrivning och tolkning, jag är också känslomänniska ut i fingertopparna !!! Ibland bra och ibland inte alls bra :(
    Kram och tack för att du är med vännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det att vara känslosam Sanna! :-) :-( vi är två i det ja ...
      Kram

      Radera
  5. Det känslomässiga kan vara svårt att hantera men så skönt det är att vi har olika känslor i olika situationer! Fin beskrivning du gör!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lika och olika så är det och då fyller vi liksom upp varann :-)
      Må gott Violen!

      Radera
  6. Som sagt: Där finner vi alla känslorna ��

    SvaraRadera
  7. Känsla är ett mångtydigt ord ... du har sammanfattat det på ett väldigt bra sätt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mångtydigt är ordet Anki :-)

      Radera
  8. Du har verkligen känsla för känslan och känslor. Tack för din fina tolkning.
    Har läst ett par gånger för att hänga med i känslornas svängar och tänk så mycket känslor det finns runt om och i oss.
    Stor kram och många tankar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För ett antal år sedan fick jag göra en personlighetstillhörighet på en utbildning till dialoghandledare - min personlighet var tydlig emotionell fysik och jag skulle träna på att centrera mentalt. Vilken upptäckt - jag jobbar på den än :-)
      Stor kram!

      Radera
  9. Oj, alla känslor på en och samma gång. Fin tolkning! Men de är viktiga och viktigt är att försöka uttrycka dem också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det viktigt att uttrycka sina känslor - men också att begränsa de. Svårt väg att gå :-) med åren lär en sig ...

      Radera
  10. Kul, du fångade temat med ett boktips :)

    SvaraRadera
  11. Minsann! Känslor får en att tampas i med- och motvind. Följa eller trotsa eller helt enkelt "bara" glida med. Djärva tag ... fega tag ... våga lita på ... Klokt tror jag, att lyckas vara trygg med känslan man är mitt i. Känslor, de allra mest ljuvliga - de som gör en lycklig. Vad kan mäta sig med det?
    Ha det fint Tove, mitt i våren!
    Varm kram Mia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det - i med-coh motvind! Trygghet i känslan är
      det bästa sättet att handskas med den. Du skriver det så bra i din kommentar :-)
      Tack för din kommentar goa bloggvän!
      Varm kram!

      Radera
  12. Känslostormar drabbas man av ibland! På gott och ont! Spännande att vara människa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. På gott och ont :-) visst är det spännande att vara människa!

      Radera
  13. Känslor har man i princip alltid om det så bara är en tomhetskänsla när allt annat runnit ur en. Fast människor är olika och alla påverkas inte lika lätt av känslor eller kanske de har mindre känslor, vad vet jag? Det är ett spännande ämne och själv har jag mycket känslor nästan jämt :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här Helén! Vi är olika i känsloväg och uttryckssätt och det är ju det som spännande :-)

      Radera
  14. titeln på boken visar verkligen på hur brett register känsla har. Samma sak kan få människor att känna så olika känslor. Bättre för mycket än för lite känslor, tycker jag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den boken tar upp mycket om ämnet ... och hur handskas med de också ....
      Med känslan blir medkänslan hos människor bättre.
      Kram

      Radera
  15. Så pricksäkert både i inlägget styrka och i känsla!
    Jag har inte hunnit med den här gången, bestämde mig för att vara mullvad och ge min styrka till jorden med stor känsla istället.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det rann bara till - väl bekant med känslor som mitt liv har blivit under årens lopp :-)
      Din mullvadstillvaro med att ge styrka åt jorden är ju hur mycket känsla-or som helst!
      Fin helg åt dig och jorden!

      Radera
  16. Jo, känslor är verkligen ett stort begrepp som du har "attackerat" på rätt sätt - med en bok. Å här säger bilden mera än 1 000 ord:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just så attackerat :-)
      Bilder säger mest :-)

      Radera
  17. Läser känsla med ett igenkännande leende.
    Så görbra beskrivet, tar det för givet, för du är uttrycksfull, liksom känslofull.
    Stor kram 💓

    SvaraRadera
  18. Allt däremellan, där finns ordet känsla för mig. Är man en lagom människa som jag, så hittar man lyckokänsla lite överallt.
    Kram x 3.

    SvaraRadera
  19. Allt däremellan är ett gott läge! Att hitta lyckokänslan lite överallt är ju så härligt. Lycka i stunden her och nu och lite till :-)
    Kram x 3

    SvaraRadera
  20. Well said.
    The book seems not in German, have searched...
    Have a nice new week

    SvaraRadera
    Svar
    1. The book is only in Sweden I think. Talk about feeling in different ways and about how to take care of too much feeling.
      Have a nice new week :-)

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...