söndag 5 februari 2017

Hörnfilosofi 2

Att ställa sig i ett hörn. Att välja att ställa sig i ett hörn under en föreläsning om givna påståenden.
Hörn 1: Ja.
Hörn 2: Nej
Hörn 3: Har ingen åsikt
Hörn 4 : Vet ej.
Ta ställning.
Frågan utökas och de tvärsäkra valen blir inte så tvärsäkra längre.
Själv kan jag vara/är en som far från hörn till hörn - för jag är en sån där som gärna svarar ja, det beror på det .... du ser själv, i kan vara är och då blir det synligt vilken velepotta som finns inom mig fast jag också är (tvär)säker?
En skolväninna sa en gång att jag var lite av och till - eller var det till och från?
Förr sa en om någon som inte var klar, tydlig och stod på sig och tog ställning att den vände kappan efter vinden och höll med den en sist talade med. Som en värdering av personen.
Många kappor har blåst i mina vindar, till och från av och till.
När jag lyssnar på någon lever jag mig så in vad den personen säger och finner fler paralleller med mitt. Så stängs min hjärna tills nästa intryck kommer. Nej, så är det inte alls, den är stängt utåt, men inuti är det ett djävla liv - jag bearbetar, men märker det inte för en ny vind kräver en kappa till då någon annan säger något tänkvärd och bra som jag inte tänkte på ...
Så ja, jag velar runt i fyra hörn och väljer utan att veta det: Mitten som inte är ett hörn utan en cirkel. Rundgång.
Filosofi är som en orientering, en måste inom alla kontroller för att få en stämpel.

14 kommentarer:

  1. Vissa frågor är enkla att ta ställning till men ibland vill man inte måla in sig i ett hörn... Dessutom kan en intressant diskussion få en att kanske tänka om eller till!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänka om eller till -det är ju att ta sig fram :-)och visst finns det lättare ställningstaganden.
      Kram

      Radera
  2. Än om det kanske inte märks så tydligt här på bloggen så är jag nog en så´n som har bestämda åsikter och vänder inte gärna "kappan efter vinden".
    Fast, jag tror att man ska inte vara sämre än att man kan ändra sig. Så det beror allt på vad det hela handlar om och om förutsättningarna ändras.
    Trevlig söndag och varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ändra sig kan en göra, men behålla det som är ens övertygelse ska en göra, det är tryggt och moget på något vis. Och så beror det på :-)
      Varm kram!

      Radera
  3. Jag är inte så förtjust i de där lekarna där man ska gå och ställa sig i rutor eller på en linje utifrån vad man tycker. Jag är en sån som tänker ganska länge under tystnad och lyssnar och läser innan jag hittar en plats där jag känner mig rimligt hemma. Så det bara stressar mig. Inte ens Vet Inte passar. Möjligen Jag-Behöver-Fundera-Ett-Halvår-Ruta skulle jag kunna ställa mig i. Fast det beror sig på vad det gäller förstås :-)

    SvaraRadera
  4. I den rutan här nog jag hemma också då :-) och så var det ju det där med att det bror på :-)

    SvaraRadera
  5. Vilka snåriga tankegångar det blev nu. Jag kan också känna mig tvärsäker, men när jag sen hör argumenten för en annan åsikt, så blir jag lite velig. Det känns bättre då att få fundera i lugn och ro och bilda sig en uppfattning. Tvärsäker ibland som helt plötsligt blir till ibland är nog inte så dumt. Det måste betyda att man är öppen för nya intryck . Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska in ett VELIG mellan till och ibland.

      Radera
    2. Veligheten är snårig :-) öppen för nya intryck :-)
      Kram

      Radera
  6. Hej, jag tolkar det som att man med åren får andra perspektiv på saker och ting o det mesta är inte svart eller vitt som det var när man var ung (o dum?) Så är det iaf för mig, och det känns faktiskt ganska skönt, samtidigt som det var enklare när allt var svart eller vitt...
    Ha en fin söndagskväll filosofen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är min tolkning också Paula, det är skönt och ja det var enklare förr, men det är ju nyanserna som vi upplever i dag som är det fina och våra inre värderinger håller sig med vidgas.
      Fin måndag önskar filosofen :-)

      Radera
  7. Rätt eller fel? Svart eller vitt? Nyanser? Ställa sig vid mitten av väggen eller i mitten av rummet. I yngre ålder visste jag precis men detta har ändrats. Jag har slipats av. Men de saker som är viktiga för mig här i livet där vet jag och där tar jag ställning. Jag lyssnar till andra, tar det till mig, kan väga för och emot och jag kan ändra mig och jag är öppen för det som kan kännas främmande och skrämmande för många.
    Men mina grundläggande värderingar, det jag står för rent mänskligt hoppas jag behålla. Tror jag ärvt detta av min pappa.
    Nu får jag en del att fundera på.
    Stor kram i filosofins tankar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst slipas en, viktiga saker i livet där en tar ställning och vet vad en vill, utifrån sina grundläggande värderingar de behåller vi, det tror jag med. Din pappa var ju ett gott exempel på detta! Ett arv att förvalta som finns naturligt för dig. Ett öppet sinne med förmågan att ändra sig - det är väl livets goda på något sätt.
      Stor kram i filosofins hörn!

      Radera
  8. Visst får vi mycket intryck i vår värld och vår tid. När jag umgåtts med andra människor, vänner, men som ändå inte snackar riktigt samma språk som mig så kan man behöva stå i ett hörn och sortera tankarna. En sådan dag har jag haft idag, men jag satt ii fåtöljen, promenerat, suttit i fåtöljen igen och läst, löst korsord och bearbetat det jag hört och samtalat om... :-)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Plagg

Plagg - att ta på sig eller av sig. Skyla kroppen, skydda kroppen, framhäva kroppen. Till vardag och fest av nödvändighet eller rent n...