måndag 27 februari 2017

Deadline

Skavlan igen, denna gång utan d på slutet :-)
Jag brukar ju  relatera till spännande män som deltar: Denna gång Per Fuggeli som är långsamt döende i cancer. Jag har sett honom tidigare på  NRK där han deltar i ett program om existentiella frågor.
Han ger döden ett ansikte. Det är så dags att det blir en del av livet tänker jag.
Camilla Läckberg berättade om sina utbrott före deadline. Per Fuggeli har också en deadline.
De övriga som deltog berörde också en slags deadline.
Per är så levande, så allvarligt positivt levande, har sina svåra dagar, men njuter de goda, ber oss ge fan i så mycket regelleverne och leva fullt!
Så jag kände mig så nöjd och rörd över programmets innehåll.
Bra att vara vän med döden tycker jag. Men det är inte gjort i en vända att få den på vänskapsnivå, det behövs flera. Vändor alltså.
Vi har alla en deadline.

Lev och låt leva

18 kommentarer:

  1. Det var ett mycket intressant och starkt program. Det visade även en annan sida av Camilla Läckberg som jag inte kände till tidigare. Skavlan har för det mesta mycket intressanta gäster. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt han får för det mesta till det Skavlan med sina olika gäster :-)
      Kram



      Radera
  2. Jag såg inte Skavlan denna gången. Hade nog varit något, förstår jag nu.
    Ha en fin start på veckan! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du vill kan du se det på play :-)
      Kram

      Radera
  3. Jag tittar gärna på Skavlan och missar jag ett program vill jag görna se det i efterhand. Per Fuggeli berörde mig starkt och hans tankar om livet här och nu gav mig många tankar. Vi har alla en deadline, ett bäst- före- datum och det vill till att vänja sig vid det. Det är en förmåga att se det poitiva i tillvaron och jag tyckte att Pers och de andras samtal om detta gav mycket. Jag tyckte även att Camilla Läckberg hade en mer ödmjuk inställning än vad jag tidigare sett hos henne.
    Stor kram till dig finaste Tove.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Döden är en del av livet, men inte helt lätt att leva med. Vi har i vår kultur nästan blivit "odödliga" kan jag tänka ...
      Livets dagar här och nu har för mig blivit det goda livet.
      Stor kram Dittevän!

      Radera
  4. Jag tycker att Skavlan är en fena på att få ihop intressanta personligheter. Dessutom är han duktig på att pussla ihop dem som har en gemensam nämnare på något sätt. Döden är en del av livet och det är fint att berätta och prata öppet om den i offentligheten. Då blir den mera naturlig i folks sinnen. Ett starkt program igen.
    Ha en fin vecka, Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den synpunkten och upplevelsen delar vi :-)

      Radera
  5. Missade Skavlan. Men är inte så förtjust i Läckberg så det gör inget. Annars är han bra på att folk att slappna av och prata. Ranelid var där för någon vecka sedan, maken till skrytande författare får man leta efter. "Jag är den enda svenska författare som sprungit 100 meter på 10,7". Etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ranelid ja, jag gillar ju honom också - han har en ett sitt självhävdelsebehov och så tror jag han driver lite med det ....

      Radera
  6. Han har spännande gäster nästan varje gång ... och den här gången var det verkligen bra! Jag blev djupt berörd av Fuggeli och glatt överraskad av en oväntat bra Camilla Läckberg, som jag egentligen inte är så förtjust i.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har ju det den gode Skavlan :-)
      Kram

      Radera
  7. Hej, jag ser inte på Skavlan så himla ofta, dock denna gång. Farbrorn med cancer var så fin, han tog plats på ett så naturligt sätt som gjorde de andra gästerna lite onödiga...Camilla hade bra åsikter om barnuppfostran men jag gillar henne inte. Har svårt att hitta något naturligt i hennes personlighet. Jag börjar tycka att det låter lite för mycket inövat hos Skavlan, som att gästerna nästan läser manus innantill. Det känns inte så vidare spontant. Men blandningen av gäster brukar han absolut göra bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tänker så du ja och visst kunde han Per fylla ett het program själv. Skavlan- konceptet är ju inte tänkt så. Läckberg har jag inte funderat så mycket över. Jag uppfattar det inte så att gästerna och Skavlan själv läser ett färdigt manus, tycker att det finns överraskningsmoment och ett flyt i replikerna. Per är en stillsam man.

      Radera
  8. Tyvärr är det svårt att trösta sig med att ALLA har en deadline. Men jag tror man kommer till en punkt där man är rätt trött på allting om man nu inte dör av någon svår sjukdom utan bara av ålder. Såg inte programmet eftersom jag var hos barnbarnen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det gott vara, att inte finna tröst i det Ingrid!
      Jag har det heller inte som tröst, jag har det det som en gemensam nämnare, något som är lika för alle.
      Jag har träffat flera levnadströtta äldre som faktisk skulle vilja avsluta sitt liv, men får vänta länge,de har varit fysisk friska.
      Ja, döden har många vinklar och vrår.
      Kram

      Radera

  9. Jag såg också programmet. Döden är något vi alla har gemensamt och vi skall alla dit. Döden påminner mig om glädjen och jag ser med tacksamhet på att få leva (iallafall just i denna stund) fortsätta leva och verka vill nog de flesta. Jag hoppas verkligen att vi får ta med oss kärleken och glädjen dit vi en dag skall.

    Stor kram ♥

    SvaraRadera
  10. Så vackert skrivit om döden - och livet!
    Tusen tack fina bloggvän!
    Stor kram!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...