torsdag 12 januari 2017

Vintervila - veckans rubrik 2

En av mitt livs årstidsfavoriter, är just vintern och vilan jag tycker den ger. Lite som att jag går i idè och idé-isslar året.
Underbar rubrik också denna veckan i januari som Anna har gett oss.

Vinter och snö, vilan som jag tycker finns i den. För mig är den gärna vit.
Den ger ljus i mörke, den mörka årstiden passar mig.
Den är ju inte tyst när den stormar ner och blåser i hop, vilket jag också är förtjust i.
Mitt paradnummer då snön vräker när har varit snöskottning av min stora suterrängbalkong på 18 kvm.  Jag har två underliggande utskjutande balkonger under mig. En utmaning som också passar min kropp och knopp.

Denna dikten fann jag i mina utkast, daterad vintern 2014 ....



Marken ligger vit och frusen
mellan träden i skogen och husen
i ro
Stilla rör det sig
väcker mitt inre
att vila lite till

Vilar jordens växter under
söker famn och jordsmån
att gro däri
Tills marken åter  leva
dina blommor bära
så frö och skörda
växter
till mat för dagarna som kommer
då  all grönska kring vatten åter bliver till
Så jag vill så jag vill




Det finns en dansk finstämd sång som beskriver stillheten i snö.
Sissel Kyrkjebö sjunger den här

Musikanta Ingrid har åter anslutit sig till rubrikerna, välkommen in igen!
Övriga rubrikare finn th i menyn, du ser kommande tema där också!
Förra veckan anslöt yvonne på vonnevardag.
pettasblogg.blogspot.se pausar rubriker och håller på med annat.

22 kommentarer:

  1. Din beskrivning av vintervila får mig nästan att börja omvärdera mitt förhållande till vintern....men bara nästan. Vinter och jag är inte alls överens. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har blivit en bättre kompis till VINTER sedan jag blivit halvtidspensionär. Slipper ge mig iväg fyra mil till arbetet dagligen, skotta ut bilen, skrapa bilrutor innan färd, i värsta fall. Nu kan jag t.o.m njuta av vintern... Man blir aldrig för gammal för att tänka om... :-)

    PS! Sissels musik är underbart att lyssna till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pensionärslivet ger onekligen frihet att njuta. Minns precis det du beskriver, år efter år och det underbara då jag hade gångavstånd till jobbet :-) och att tänka om går som på räls då och då :-)

      Radera
  3. Din beskrivning av vintervila gör att vintern plötsligt känns mer sympatisk för den fyller ju faktiskt en viktig funktion. Men än så länge föredrar jag helt klart vår och sommar...

    Ha en fortsatt bra dag!

    SvaraRadera
  4. Underbar sång! Tack för sångtips! Roligt med snösånger som inte är julsånger!

    SvaraRadera
  5. Så fint skrivet om vintervila - och så vacker bild med den lågt stående solen och de långa blå skuggorna . vackert!
    Jag är tudelad till vintern, snön är vacker, men ändå mest till besvär :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki! Vintern står mig nära!
      Kram

      Radera
  6. Vintervila och gå i ide känns som spännande tankar. Kanske är det lite så för mig också. Har inte riktigt tänkt i de banorna förrän jag läste dina tankat om det. Din dikt är så finstämd och tänkvärd och jag tog den genast till mig. Om mitt ansikte hade varit mer tåligt för kyla skulle jag nog mer uppskatta vintern, men nu är det stundtals svårt att göra dte till fullo. Jag har ju varit mycket i svenska fjällen vintertid och i Alperna men det var innan mina svårigheter kom.
    Stor kram och tack för vacker musik.

    SvaraRadera
  7. Du har ju en upplevelse från den tid du tålde vintern, så det finns ju i minnesbanken din!
    Tack för att du delar dikten med mig! och Sissel ja hon är ju just Sissel sjunger hon :)
    Stor kram

    SvaraRadera
  8. Du beskriver vilan så fint. Och vintern med den vila den ger tycker jag också, med vissa förbehåll, är en skön och rofylld tid att ha mysigt i stugan. Men det får inte vara mer än 8 minus, ingen blåst. Och här nere smälter ju snön stup i ett vilket är synd eftersom det blir så mörkt. Helt annorlunda ju när snön ligger kvar och det blir ljust. Ha det gått och förta dig inte med snöskottningen nu. / Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Vonne!Mysigt inomhus här till vintervilan :-)Ingen risk med snöskottningen!
      Kram

      Radera
  9. Vacker dikt ,-)
    Sissel sjunger så fint, den här visan har jag aldrig hört, men lyssnar gärna på henne.
    Har själv aldrig tänkt på snö som vila.
    Utan nästan tvärtom, stormigt, den energin som snön ger gillar jag ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Sissel är min favorit!
      Roligt att du tittar in!
      KRAM

      Radera
  10. Det stämmer så bra, en snörik vinter är tysthet och vila. Snön dämpar ljuden, lägger ett förlåtande täcke över vilande växter, som du skriver.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Fin sång!
    Men HUR orkar du skotta? Jag tar minsta möjlige skyffel och tar några hekto i taget och blir ändå alldeles matt!

    SvaraRadera
  12. Det är så jag gör, mina barnbarns spade och lite i taget - tar sin tid men går gör det :-) Bra för kroppen!

    SvaraRadera
  13. Snöskottningen överlåter jag med varm hand till maken. Men vi har ju inte så mycket snö att skotta härnere - det har bara blivit två dagars snöskottning sen nyår. Nu är det nästan barmark men halt.
    Din dikt passar verkligen bra ihop med temat!
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Så skönt för dig, även på den tiden jag hade make skottade jag :-) Ensamt hushåll får sköta sig själv och det går då utmärkt än så länge. Jag minns när jag skrev den där dikten ... nu passade den bra.
    Kram

    SvaraRadera

Vad ska tavlan heta?

Första när jag målade så förekom inga titlar. Jag tyckte det var onödigt. Så gick jag mer och mer på utställningar och fick till mig at...