söndag 29 januari 2017

Vad hände egentligen?

I dag ska jag göra en analys av händelsen som ägde rum i affären som jag skrev om i går.
Det fina med händelser av sådan karaktär är den tanken som kommer efter.
Den som borde kommit före. I den bästa av världar.
Hur det än är så läggs den till det som hänt, och så glöms det ju bort, eventuellt tills nästa gång.
Och det var faktisk vad som hände med där skanningen. Där och då fanns det inte i min hjärna.
Jag har råkat ut för det förut, det där att skanna bara den ena varan två gånger, samma pris, men två smaker.
Då  jag frågade säljaren varför visste han inte, bara att det var så. De som läser mig ofta vet att jag har haft  mycket besvär med stress.
Handlingssituationen är fortfarande ett sånt då den tickar igång, och ibland hinner jag inte registrera och lägga in lugnspåret där hjärnan varslar flykt.
Händer det då saker som jag ska förhålla mig till direkt då kan det bli kaos.
ERROR med andra ord.
Stress vid kassan då jag handlat började redan på tidigt 90- tal.
Jag veckohandlade ofta till det äldreboendet jag då jobbade i, det handlade om en mycket överfull varuvagn, vi lagade all mat själva. Oftast var det bråttom. Kollegorna var en kort även om jag gjorde mitt.
Jag levde också familjeliv på den tiden, att handla var det mest praktisk att jag gjorde det då jag hade vägen förbi affären.
Detta kö-kassafenomen är så lagrad i min hjärna. Om jag då får en känsla av att jag är "misstänkt och  dum" - ja, som sagt ERROR.
Inte helt otänkbart att säljaren också kan ha sitt att strida med inom sig...
Att de affärer jag valt har system jag som konsument kan ifrågasätta, det är en sak för sig.
En handling :-)

20 kommentarer:

  1. Förstår att du blev fundersam, det var ju samma vara, fast kanske inte för varuinköparna. Stress i affär, det kan ta ner mig direkt, något som jag verkligen avskyr. Det ska inte vara några köer och det ska inte vara några problem. Handla och betala, det är allt.
    Skanna in mina varor själv, nej, det har jag inte vågat mig på ännu, jag går till en kassa med betjäning.
    Du skriver så bra så jag tycker mig vara med dig där i affären.
    Trevlig helg och varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt du var med mig där, nästa gång ska jag tänka på dig så jag får något annat i huvudet :-)Vi får hjälpa varann!
      Varm kram!

      Radera
  2. Jag tycker att det där med själv scanning är jobbigt och blir också ofta stressad.
    Idag går väl all lagerhållning via datorer och man går inte runt i affären och tittar vad som saknas när man beställer, utan sitter framför en skärm och gör det.
    Det var enklare förr!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är datorstyrd och inte tänkte jag på det ...
      Minns när jag som barn handlade över disk hemma i Norge - det var tider det. Har jobbat i mataffär också, men då fanns inga datorer. Jättekul jobb som jag började med då jag gick klass 8. lediga dagar, på lov och på sommarloven.

      Radera
  3. Det är fler än du som blir stressade i kösituationer. Folk trycker på bakom och stressad personal gör det inte bättre för kunden... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi är nog många. Andra köer klarar jag bra, jag står och väntar tålmodigt, men inte i mataffären :-)
      Kram

      Radera
  4. Jag förstår dig, du förklarar så fint. Och affären är skyldig ett gott bemötande, det hjälper inte att bortförklara att personalen är stressad. Det är affären som ber oss scanna.
    Nu gillar jag ju att scanna, men jag blir alltid så där, när jag ska bli kollad. Varför är man sån, när samvetet är rent??
    Varmaste kramen 💗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trivs med scanningen också, men det blev too much denna gången. Gott jag skriver begripligt :-)Den där frågan om samvetet som ju är rent är intressant till alla tider ...
      ibland är den stark ibland obefintlig :-)
      Varm kram!

      Radera
  5. Jag scannar aldrig så jag har inte råkat ut fär detta och nu när du tar upp det hela är det nog lika bra att jag kör på med kassorna. Oftast är alla kassor öppna och det går snabbt.SEr att de som står vid scanningen i mina butiker oftast har ängre kö. Och att handla på fredagar och lördagar när andraa har butiken som utflyktsmål det gör jag inte.
    Kanske borde butiken få ett förslag om att bättre informera den personal som står där på pass.
    Jo, på IKEA scannar jag varor. Och där har det gått bra.
    Här i Torrevieja hände det häromdagen att jag gick hem utan de fyra varor jag betalat och fick gå tillbaka. DE fanns kvar.
    Stressad eller trött? Stor kram!

    SvaraRadera
  6. Tänkte faktisk på detta att prata med "butiken", alltså att de borde informera mera och tydligare. Brukar också undvika då det är många kunder. Ja, det är frågan det, trött och eller stressad eller bara disträ :-)
    Stor kram!

    SvaraRadera
  7. Tycker personen kan be om ursäkt, hur kan du veta?!
    Ingen skada skedd
    Stress gör att man får oväntad hjärnsläpp inte blir det mindre av sånt tjafs
    Du är nog inte den enda att göra som du gjorde.
    Jag vågar mig inte ens på att försöka scanna själv så bra vågat! ,-))
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  8. Vad kul å se dig här igen :-)
    Ingen större skada skedd :-)
    Sällan är en ensam :-)
    Det är praktisk att skanna, inte varje gång det är så här tack och lov.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Error - symptomen är bekanta.
    Somlig personal behöver man faktiskt banka vett i. Det är så lite som behövs för att hjälpa istället för att stjälpa och det kan rädda en hel dag.
    Önskar dig en fin måndag.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Vi är några stycken i Error gruppen ja.
    En får finna läsningar :-)när en får tänkt till lite ...
    Fin måndag till dig också!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Jag har inte börjat scanna varor än i livsmedelsbutikerna. Borde väl komma till skott och anmäla mig men det har inte blivit av. Ibland scannar jag i snabbkassan och på IKEA också men jag upplever det inte så något större problem att stå i kön. I alla fall inte köerna är för långa för då vet jag en som blir irriterad... Jag tycker dock att det var lite error på personalen också ;-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var nog en error dag för båda :-)
      Kram

      Radera
  12. Jag tycker det är jättebra med scanningsfunktionen och drar mig verkligen att ställa mig i en vanlig kassakö. Innan jag kom underfund med vitsen att inte scanna två gånger på en vara om det är två av samma så att säga blev jag också frågande den dan jag hamnade i kontroll. Nu måste jag säga att jag svalt att det nog behöver vara så för annars faller varan ur statistiken eftersom den vare sig registreras i kassa eller scanner. Det är helt enkelt ett registreringsjobb vi gör för affärens möjlighet att enkelt hålla reda på lagret för en viss vara oavsett pris. Vi kunder blir nog inte så nöjda om lagret inte är påfyllt. Jag och även min gubbe blev lika stressade som du när det här hände för något år sen och min Villo har inte kommit över det än utan vill gärna scanna två gånger på en vara om det är typ samma sort och med samma pris. Jag har förståelse för att scanna varje enskild vara men å andra sidan kan det bli lite Error när jag tänker på att vi s a s jobbar åt handlarn utan att få betalt. Full förståelse har jag för din reaktion, min var lika första gången det uppdagades för mig. Kram

    SvaraRadera
  13. Visst är det bra att skanna, jag valde det ju då jag hade just det här problemet för det är så praktisk, men denna gången blev det error totalt.En runda i eftertänk är bra :-)
    Jag är sjukersatt på halvtid för mina "stress-skador".
    Tack för kommentaren bloggvän Vonne :-)
    Kram

    SvaraRadera
  14. Jag funderar på hur jag ska göra om/när jag blir tvungen att handla. Och måste scanna. Jag handlar aldrig mat eftersom det har blivit för tungt för mig och jag klarar nästan inte av att vara i större affärer. Jag ogillar också storligen att bli kartlagd och ja, jag tycker att det är näst intill spioneri. Som när jag googlar på en vara jag tänker införskaffa och sedan förföljs av reklam på denna varutyp. Usch! Jag förstår din reaktion och undran över varför man inte får vara så rationell som möjligt och scanna som du gjorde. Om det är så viktigt att scanna varje smak för sig så kanske affären ska förse en med en detaljerad bruksanvisning, men det kanske finns, vad vet jag. Jag ryser av obehag över hur det har blivit.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi är verkligen kartlagda i dag, och vi gör mycket jobb åt affären på detta sätt.Jag har letat i den information jag fick då jag skaffade kortet, och inte hittar något om just det där. Dold info alltså? Tack för kommentaren min bildliga bloggvän!
      Kram
      Kram

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Strömma surt och grilla kryp

Nu har jag fått min dos till hälften för detta året. Jag har nämligen strömmat surt två dagar i rad. Enligt min väninna så är rekommendation...