lördag 28 januari 2017

Ugglor i affärsmossen

När jag besökte min Ica butik i fredags hände följande:
En delavstämning i självscanningen:
Jag hade skannat in samma två varor till samma pris; men varorna hade varsin smak, jag skannade alltså in två på ena smakens streckkod.
 - Jag frågar varför det hade betydelse, de har ju samma pris?
Svar: - Tänk om alla gör så, då kommer det hem samma smak!
- Va? Jag har ju köpt två olika smaker. Så visst kommer det hem två smaker!!
- Ja, men -  så upprepas säljaren sitt argument.
- Vilket hem?
Svar: - Ja, vad vi tar hem såklart!!
- Så du menar vad ni tar hem till affären och inte mitt hem? Ledsen, men det kunde inte jag veta, jag är ju mer upptagen av vad jag får hem just nu.
Svar: - Men jag sa ju ....
Blick blängsvart!
Ingen trevlig min direkt. Det har inte jag heller.
Jag får bita i mitt annars förstående och trevliga konsumentjag ...
- Så det säger du - ja ja .... jag säger inte ens tack, packar ner mina varor.

Hur kan den där skannern avslöja att jag i själva verket har skannat in samma pris, men inte samma smak? Vad rör sig i de trådlösa ledningarna fram till kassan?
Och hur i h-vete skulle det kunna gå till att alla skannar in samma smak som jag och det på så vis påverkar det urvalet av smaker, kommer det att finnas endast denna i framtiden?
För vi har ju olika smaker. Tänk om som säljaren sa.
Skulle Ica i verkligheten utsätta sig för detta? Är det verkligen så?

Ugglor i affärsmossen!
Vi lockas som konsument med procenter, gåvor och bonuscheckar.  Coop lockar med att vi medlemmar äger ... hihi med 7 kronor på kontot.
Lockbete.
Nåja, sorgeliga saker hända, visst kunde det vara värre - och det är värre på flera områden. Mycket värre.

20 kommentarer:

  1. Haha! Vilka problem de måste ha i affären. Det är väl bara till att beställa hem lite av varje. Kanske någon nappar på att testa en annan smak om inte den gamla vanliga finns där. Det konstiga är att blir man otrevligt bemött, så triggar det igång den där lille filuren som gärna retar gallfeber på folk. Smaklig spis...med båda smakerna.Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis det att bli bemött - filuren kommer :-)
      Smakerna var goda!
      Kram

      Radera
  2. Det var allt en torris till expedit! Den kunde väl ha dragit på mungiporna men ändå förklarat. Det är ju vi som scannar som gör jobbet åt affären. Men de blir bortskämda. För så klart, det vi scannar går ju direkt till deras lager och noterar vad som behöver fyllas på.
    Storebror ser allt. Men jag gillar självscanning, för jag slipper köer och har koll i scannern.
    Godnatt kram 💗 med alla smakerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske var jag säljarens hundrade kund som inte fattat systemet :-)
      Stress och press!
      Jag gillar självscanningen också, det kommer jag fortsätta med.
      Kram

      Radera
  3. Jag fick till svar när jag hade samma fråga: Man måste skanna in varje vara om det är olika smaker. Annars vet vi inte hur många vi har kvar av varje sort och när vi ska beställa nytt! Rätt eller fel - jag köpte det. Det lät faktiskt trovärdigt! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vettigt och jag förstår det direkt då du skriver det så här. En helt annan variant än det jag fick till svar - så är det med oss människor vi förklarar och förstår på olika sätt, och är det otrevligt då ja ... idag är en annan dag :-)
      Kram

      Radera
  4. Sitter här med en igenkännande känsla, för så har det blivit i de stora affärerna - mindre personal, men större koll på vad kunderna handlar. Allt sköts ju via datorerna och jag fattar vad expediten menade, men hon kunde kanske sagt det på ett smidigare sätt. Jag tycker det är bra med självscanning, men ogillar hur kartlagda vi blir över våra inköpsvanor.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säljaren kunde ha sagt det på ett smidigare sätt, men som jag skrev ovan, stressad och pressad. Jag kände mig lite misstänkt och dum helt enkelt. Jag skannar på tills vidare :-)
      Kram

      Radera
  5. Är det inte underligt, men nästan alla jag pratat med om fenomenet "bli kollad" i självskanningssystemet känner sig misstänkta när det blir en koll - även jag - fast vi vet att vi inte gjort något medvetet fel :)
    Så, det är väl inte för mycket begärt att folk i affären vet om att det är så, att jag redan känner mig utsatt - så, lite trevlighet borde väl ingå?
    Men - de kanske mäts av allt för många arga kunder ... inte lätt att veta.
    Ett kan vi konstatera; det blir galet ibland!

    SvaraRadera
  6. Du milde tid! Tror inte personalen att man vet vilka smaker man köper ;-) Ja, hej och hå...

    Kram och god kväll

    SvaraRadera
  7. Man kan klart bli trött för mindre...Tycker du hade en ängels tålamod.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  8. Nja, undrar det jag ...
    Stor kram!

    SvaraRadera
  9. Hur man reagerar beror mycket på hur man blir bemött, i detta fall av säljaren. Du hade kunnat besparats Error-irritation om förklaringen varit vänlig och tydlig. Trots allt är det ju väldigt smidigt handla med scanner jämfört fördriva tid i kassakö efter folk med överfyllda varuvagnar. Du reagerade som man gör när man blir otrevligt bemött. Säljaren borde kanske ta en kurs i kundbemötande. Stor och vänlig kram från mig.

    SvaraRadera
  10. Visst är det så!
    Tack för vänlig kommentar!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Om det är någonting som jag blir upprörd över så är det dålig kundtjänst. Man måste kunna se saker från kundens perspektiv, vi är inte alla lika, och förklara så att man förstår. Kunden har alltid rätt!

    SvaraRadera
  12. :-) Så lärde jag mig då jag jobba i mataffär - men det var ju nästan på stenåldern det.

    SvaraRadera
  13. En trevlig och upplysande förklaring har man definitivt rätt till i sin vardagsbutik. Annars byter man vardagsbutik tycker jag. Och skrattar gott i mjugg när man passerar sin ex-butik med den otrevliga expediten. Hehehe. Där fick ni! Nej, trevligt bemötande vid relevanta frågor är A och O. Om man frågar mej.

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...