söndag 8 januari 2017

Red Top

I min bok *Kan det sägas bättre, samlad av Sven Gunnar Särman och utgiven av Bokförlaget Bra Böcker 1977 som jag idag hittar i gömmorna då jag letar efter något annat, vilket ofta förekommer nu för tiden, jag bläddrar fram Red Top. 
Boken fick jag ta med mig ur mitt äktenskapliga liv som jag löste upp 1982, då den tillhörde den dåvarande äkta mannen. Lite godsaker ska en ta med sig :-)
Red Top var det ja,

Lennart Nyblom föddes på Lidingö 9 mars 1915 och dog där 12 juli 1994. Alltså skribent, kåsör och författare.
Pseudonymen Red Top alltså.
Han jobbade på Dagens Nyheter som reporter 1937 - 1945 för ett avbrott fram med anställning hos AB Aerotransport tills 1948 då han återkom som kåsör på DN fram till pensioneringen. Som pensionär skrev han inte en rad.

Han var son till journalisterna Erik Nyblom och Elsa Nyblom, vars flicknamn var Blomgren.
Käckt att bli en Ny - blom vid giftet efter Blom-gren.

En historia berättar att Red Top som barn åkte tåg med sin mamma. En kvinna steg på tåget med ett barn som ville ha mat. Kvinnan ursäktar sig och frågar hans mamma om hon haft barn?
Tydligen är mamma Elsa tankspridd och svarar: Nej

Historieberättaren är Ove Säverman, fd. Namn och Nytt redaktör på DN i samband med DN 150 års jubileum 2014. 
Han undrar om inte detta kan ha präglad Red Tops syn på världen.

Red Top skrev med ryggen mot fönstret i  det dystraste rummet i DN skrapan.
Ingen besöksstol fanns "så att inte folk kan bli sittande".

"Det enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en stor"

"Det roligaste med små barn är sättet på vilket de blir till"

"Om stenåldersbarnen hade lytt sina föräldrar, hade vi fortfarande levd på stenåldern"

"Ett mannaminne är den tid som förflyter mellan säsongernas första och andra snöstrorm"

"Statisk är den vetenskap
som lär att om en människa
står med en fot i en frysbox
och med den andra på en kokplatta,
så har hon det i genomsnitt ganska skönt"

"Levnadsstandarden i Sverige är numera så hög
att endast ett fåtal när upp till den"

" Det är något rejält med karlar i alla fall.
Dom springer inte omkring och lagar mat
och bäddar och städar åt mej
och kräver att jag ska vara tacksam se'n"

"Var rädd om er man
han er dock ett litet sällskap"

"Kvinnorna ska vara fullt jämställda med männen
samt gärna en smula urringade"
Slut på Citat.

Vår värld förändras - men citatens träffsäkra innehåll står sig tidlöst - mina personliga pärlor bland dessa är den om mannaminnet och om barnen Hedenhös.



18 kommentarer:

  1. Red Top är "still going strong".
    Härliga citat som ständigt är aktuella.
    Han är verkligen träffsaäker!
    Tur du fick boken med dig.
    Eller var det skicklighet?
    Stor Kram och stort tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är ju det!
      Inte skicklighet att boken kom med, jag bad om den :-)
      Stor kram1

      Radera
  2. Härliga citat av Red Top ... och visst håller de än!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. En man med humor. Hans citat är lika aktuella idag. Kram

    SvaraRadera
  4. Härliga citat och tänk vad bra det är ibland då nån letar något , åsso dyker det upp nåt annat på vägen. Nåt bra dessutom.

    Ha det gott och kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, letandet har sina roliga sidor :-)
      Kram

      Radera
  5. Sanna ord som står sig än i dag!

    Kram och trevlig söndag :D

    SvaraRadera
  6. Ja, tänk. De riktiga citaten står sig. Således förändras inte världen så som vi tror, innebörden håller.
    Oj, vad jag surrade till det.
    Ha en go söndag och varm kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte surrade du till det eller missade jag något :-)
      Kram

      Radera
  7. Red Top var alltid rolig. Jag bor ju på Lidingö och bor faktiskt bar några meter från den plats hans föräldrars jättevilla låg. Den revs i samband med ett brobygge.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Red Top hade sting han :-) Tänkte just på ditt Lidingö då jag skrev!

      Radera
  8. Härliga citat! Vi ska inte vara rädda för tidens förändringar eller tonåringars revolutionslusta mot föräldragenerationen. För många år sedan hörde jag just "att om inte ungdomar gått egna vägar så hade vi fortfarande suttit i stengrottorna". Det har jag tänkt på många gånger... visst är det så!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...