tisdag 17 januari 2017

Om ottan igår och det andra som hände

Ottan har sin tjusning. Håret blev snaggad, länge sedan sist nu!
Skönt som en vacker solig dag vilket det också var:
Frissan tog emot mig Thai-brun och jättenöjd!
Mitt gråa hår kom fram mer! Hipp hipp!
Är så väl bekväm i mitt grådin liv.
Någon selfie blir det inte idag ... en annan dag :-)
Min astmahosta är fortfarande jättejobbig och jag upplevde den sämre i går igen. 
Efter frissan besökte jag min allt i alllo för en fika med tillhörande välbehövlig snicksnack. 
Kände en del skakningar i kroppen och det kommer av all inhalering med luftrörsvidgande. 
Ökade på under hemvägens gång, skönt vara ute, men jissss så sliten jag känner mig, fast jag är piggare.
När jag kom hem tog all hosta överhanden, skakandet förvärras och jag klarade helt enkelt inte slappna av. Det är jätteviktigt att kunna göra det då lugnare andning hjälper astman som jag upplever det.
Någon timme gick och fy så det låt om mig.
Taxi till akuten. Behandling med kortison i hög dos, 2 x inhalering med Kombivent och efter några timmar hördes inget rassel på mina lungor.

Läkaren säger att jag fortfarande har mitt influensavirus som ger hosta - så då har jag liksom två hostor nu då :-) 
Ta det lugnt, säger han - jaja, det är inte så svårt! 
Det kan ta upp till ett par månader av bli av med den.
Något bättre idag , min strategi nu är att så långt det går vara utan den x:a luftrörsvidgande så jag kan andas lugnt. 
En biverkning av astmamediciner är heshet och hosta och skakningar!  Utan astmamediciner kan jag inte vara nu. Det är som det är.
Jag är liksom på inlärningskurs med min astma. och det kan nog inte var på annat sätt  
heller!
Gott mod, en kopp kaffe och en liten bit chokladkaka och en bloggrunda är på G.
Må gott läsarn!

18 kommentarer:

  1. Jag kan inte riktigt föreställa mig hur det känns att ha astma, men förstår att det är jobbigt och panikartat när luften inte "räcker till". Mina bästa krya-på-dig-hälsningar till dig.

    Skönt med kort hår, ser alltid fräscht ut även om det är rufsigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men så är det ju. Nu är jag optimist och det ska gå bra det här, med tidens mediciner jämfört med förr :-)
      Och kort hår är helt underbart :-)Tack för omtanken Mia!

      Radera
  2. Åh, lider med dig för det måste kännas jättejobbigt. Bara vanlig hosta kan ju trötta ut en alldeles och du då som har så att säga "dubbelt upp" nu.
    Ändå låter du så positiv och glad, strongt av dig. Gott mod, verkligen.
    Skönt att de kan hjälpa dig på akuten direkt.
    Krya på dig och ta väl hand om dig.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för omtanken wiolettan! Jo, jag är positiv och vi gott modför det är till att leva med även om det är slitigt och jobbigt når det är trångt i luften :-)
      Varm kram!

      Radera
  3. Tyvärr är biverkningarna medaljens baksida och jag känner igen dem. Men med astma har man tyvärr inget val. Jobbigt men sant... Skönt att du blev hjälpt på akuten i alla fall.

    Ha det så bra som det går!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så att effektiv medicin har biverkningar - det är jobbigt och sant :-)Men utan skulle vara sämre :-(
      Jag ska ha det så bra det går - och det går :-)
      Kram

      Radera
  4. Det är lätt att känna panik när man inte kan andas normalt. Måste vara jättejobbigt med astma. Tur ändå att det verkar som du har bra kontakt med sjukvården. Var rädd om dig. Kram

    SvaraRadera
  5. Ja, det är jobbigt, helt panik hade jag inte men förstod att det skulle försämras raskt då luften stagnerar. Tur i oturen är ju att när det gäller astma med såna symtom så hjälper akuten till, annars är det lätt hänt att en blir hemskickat.
    Tack för din omtanke!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Kära nån, så jobbigt det blev. Men du gör helt rätt som snabbt söker hjälp så att du får bukt med lufthungern och hostan. Det blir ju lätt en ond cirkel när man väl börjat hosta. Hesheten får man leva med även om det är trist, alternativet är så mycket värre.

    Låter härligt med besöket hos frissan trots allt. Det tar tid att komma igen från en influensa med komplikationer, så fortsätt att ta det lugnt.
    Varm kram

    SvaraRadera
  7. Lugna vägen framåt och jag lär mig efter hand som erfarenheterna ges :-) och kortsnagget är helt i min stil nu! Tack för omtanken! Varma kramaen utan host :-)

    SvaraRadera
  8. Så trist Tove att du ska ha sådana elakartade besvär.Önskar att du snart ska slippa detta för att inte få till det med andningen är tärande för kropp och själ. Min dotter Liv har liknande just nu och det är ett pussel att få ihop andningen, sjukhusets akutmottagning och medicineringen.
    Fint att du blev klippt och det blev säkert jättebra.
    Många tankar till dig och jag önskar dig det bästa nu. God bättring!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  9. ja, det blev trist men jag fattar att jag har en väg att gå i detta.Som läkaren sa på akuten att du känner din astma bäst - men behöver våra medicinska ordinationer och hjälp. Så jag får lära min astma och mig att känna och det känns ok faktisk.
    Då vet både du och Liv hur detta funkar - skickar goda tankar till henne och dig!
    Stor kram!
    Tack för omtanken!

    SvaraRadera
  10. Så trist att du inte mår bra. Det är viktigt att känna in och lyssna på det du känner. Ta väl hand om dig. Kul att du blev nöjd med frisyren.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Mycket nöjd med frisyren och med astman ska det också gå bra.
    Tack för omtanken!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Stackars dig ... såå jobbigt du har det nu med astman. Hoppas av hela mitt hjärta att du snart blir bättre.
    Skönt att du är glad och nöjd med nya frisyren :)
    kram

    SvaraRadera
  13. Ja, det blev lite mycket, men det ska bli bättre :-)
    och frissen ja, den är enkelsnygg Tack för omtanken Anki!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Stackars dig, bra att du får bra vård. År 2010 hade jag jätteproblem med astma i flera månader (vinter) men det gick över så småningom. Nu har jag inte ens mediciner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fy så det blivit, men astma är ju en sån som kommer och går så jag har goda hopp om bättring, även om jag nu fått medicinera mera länge :-)

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Strömma surt och grilla kryp

Nu har jag fått min dos till hälften för detta året. Jag har nämligen strömmat surt två dagar i rad. Enligt min väninna så är rekommendation...