måndag 30 januari 2017

Nöjders Höjder

Nu kan en tyckas tro att min helg har varit i error och skannaproblem av mina två  tidigare inlägg att döma.
Icke då!
En kanon helg har jag haft, lyckosprätteriet har tack och lov flyttat in hos mig och vill stanna.
Fredag kvällar dejtar jag Skavland och alla gäster. Björn Ranelid. En av mina favoritmän :-) En norska prästson som jag inte just nu kommer i håg vad han hette; han spelar präst i en roll, en man med tre starka kvinnor bakom sig:
Hans fru, hans psykiater och hans fast lege - normänn har det systemet. Så som säkert vårat svenska husläkare var tänkt fungera. Denna normann raljerade rätt så friskt med  sin nervösa läggning, sin panikångest och över taget det mesta.
När jag såg honom tänkte jag att jag ligger illa till som inte har en stab runt mig;
Fri som fågeln är tant!
Lördagen ägnas åt att sätta den ena foten framför den andra och gå en lång promenad. Återvinning besöktes och om jag verkligen velat så kunde jag nog ha fått en man på kuppen:
Kände mig nästan uppraggad  ....
Han hade en riktigt häftig bil, men det stod och gick på tomgång och när han tömt sina påsar under ett evigt muttrande om hur det egentligen inte var lönsamt att alls sortera och återvinna ...
så tände han en sigg och fortsatte konversera mig.
Ja, sa jag, där står du med bilen på tomgång och dessutom så slänger du sigggfimpen bara så där!
Skämmes på sig.

Söndag kom barnbarnet Poppe på besök.
Helt underbart, han har inte varit här på nära två månader, så nu var det dags. Vi var ute, han åkte bräda och jag pulka. Gud så roligt!
På hemvägen mellanlandade vi i lekparken där han föreslog art vi skulle berätta historier för varann och sedan gissa om det var sant eller falskt.
Ett par av mina historier trodde han var falska, men de var sanna.
Anade jag inte en liten beundran i hans ögon?
När vi kom hem tog vi en match innebandy, samt som avslutning la vi straffar på varan och farmor vann! Faktum har jag ett stort blåmärke på låret.
Kanondag, säger jag.
Alltid kanondagar med dig, säger 10 åringen Poppe!
En gång så sa han att jag var hans kompis också, inte bara farmor!
Bastuballetten i går kväll! Lite krim och lite annat vettigt, skriver mycket nu om dagarna ..


26 kommentarer:

  1. Såå roligt höra ditt "rätta jag" igen och att du haft en fin helg. Mina barnbarn är vuxna och har inte så mycket tid över för mig annat än födelsedagar och andra festligheter. Jag skulle verkligen önska att lilla tösen i Brunskog kom oftare på besök men det låter sig inte göras så lätt det heller. Visst är det underbart med de små tillitsfulla och på sitt sätt kloka små barn. /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt rätta lyckliga jag är tack och lov intakt :-) Jag flyttade hit för att just få tid med barnbarnen nära mig, till att börja med var det bara en flicka, hon är 15 nu och sällan här. Ja, deras tillit är underbar! Jag har fått full bonus och har stor glädje i mitt farmorliv!och tantlivet!
      Förstår att du längtar efter lilla tösen där i Åmot!
      Kram

      Radera
  2. RIKTIGT roligt att läsa ditt inlägg, så mycket glädje i det - och humor 💚
    Ja, för di barna/barnbarna. Min äldste är myndig minsann och den lelle 3-åringen så slängd i talet och resonemangen så det är en ren fröjd.
    Måndagskram 💚

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har mycket glädje i mitt liv och brukar säga att jag är lycklig, med eller utan barnbarn på besök - men Poppe är en favorit som hans storasyster, men hon vill oftare var med kompisar nu än farmorn, hon är ju 15. Barn av idag är så försigkomna, en fröjd är det som du säger!
      Måndagskram!

      Radera
  3. Bastubaletten, så härligt program, man blir varm i hela kroppen, sådär bastuvarm...jag pratar finska och det är så kul när dom däruppe i norr blandar språken hejvilt, i samma mening mjuk svenska och tungvrängande finska. Skulle gärna bada med dom gubarna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är faktisk vackert att se och lyssna när de blandar språken, och ja en bastu med de vore underbart :-)

      Radera
  4. Ja, incidenten på ICA var av det mer tilfälliga slaget och som min dotter Helen skulle ha kunnat äsga "shit happens" (Hon har sagt de orden även i svåra sjukdomsstunder och menat de varit mer tillfälliga..)
    Vilken toppenhelg du haft. Men jag är glad över att du stod emot uppraggningsförsöket. Men det var ju ett bra försök han gjorde genom att välja dig.
    Så roligt med Poppe och att mjuta av tid med barnbarnen är så mysigt. Och att ha roligt tillsammas förstås.
    Stor kram finaste Tove.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,tack och lov tillfälligt.Tycker Helens sätt att handskas med sin sjukdom säger mycket!
      Den mannen går bra att vara förutan kan :-)
      Poppetid är roligt värdefullt!
      Stor kram!

      Radera
  5. Vilken spännande helg du haft! Uppraggningsförsök och barnbarnsmys. Det kan knappast bli bättre. Jag minns också vilka blåmärken man ståtade med när Rasmus och jag spelade innebandy. Nu har han övergett det och ägnar sig åt skytte i stället. Jag ska följa med en gång och prova på. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen en superhelg blev det! Blåmärken är som minnesmärker :-) Innebandy för oss tanter är helt underbart. Skytte ägnar sig väl för en pantertant :-)
      Kram

      Radera

  6. Läser och ler med hela ansiktet, leendet hade gått runt huvudet om inte öronen varit i vägen. hi hi... :D))

    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack CC :-) om inte öronen varit i vägen hi hi ser hur rullar skratt :-)
      Gladkram <3

      Radera
  7. Underbart - vilken helg. Lille Poppe kan vara glad som har en farmor av din kaliber.
    Raggningsgubben verkade ju sådär, men alltid trevligt med ett mellansnack! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Superhelg med Poppe blev det och mannen kan jag vara för utan :-) mellansnack har sitt värde :-)
      Kram

      Radera
  8. Det låter som en mycket trevlig helg, särskilt pulkaåkningen med barnbarnet, tycker jag. Mina fyra kommer i morgon och vänder upp och ner på huset.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blev bra helgen :-)
      Och du har hela 4 stycken - du gör det bra som tar hela högen på en gång! Så härligt med de små stora liven som vi fick förmånen att ta under våra vingar på ett lekfullt sätt med mycket kärlek.
      Kram

      Radera
  9. Att vara kompis med sitt barnbarn, högt beröm. Men, åka pulka, det tror jag att jag inte kan längre, blev så ledsen då jag tänkte på det, måste nog prova, men nu har vi ingen snö, så det får vänta.
    Verkar som om du har haft en helt underbar helg. Kul med återvinningsstationen, tycker jag. Bra sagt av dig.
    Fin bild. Gillar mest tulpanen med de vackra färgerna.
    Jag såg också Skavlan och håller med dig, det var trevligt, intressant och givande. Bra gäster med härliga synpunkter. Norrmannen bjöd verkligen på sig själv.
    Ha en finfin dag och varm kram till dig.

    SvaraRadera
  10. Ja, det är en ynnest av kärlek att få vara farmor till denna unga man. Nu tar det lite tid att komma på plats nere i pulkan och ur den igen. Men jag rullar runt då jag ska ur och använder alla fyra för att ta mig upp. Poppe hejar på.
    Så roligt att du också såg Skavlan och gillar det!
    Finfin dag är inne!
    Varm kram!

    SvaraRadera
  11. Att du hade en fin och bra helg går det verkligen inte att ta miste på! Hoppas att veckan fortsätter i samma anda. Jag såg också Skavlan och det var intressanta personligheter som han hade på besök.

    Kram och ha en bra dag :D

    SvaraRadera
  12. Roligt att du gillar Skavlan gutten ocg hans gäster!
    Från min sida vill veckan bli bra :-)
    Kram

    SvaraRadera
  13. Härligt att få leka med barnbarnet :) Pulkaåkning och historieberättning låter kul - innebandy låter som det kan göra ont!
    Kram finaste Tove

    SvaraRadera
  14. Ja, det blir inte till att gå ut med pulkan själv :-)Innebandy är kul och Poppe är min tränare sedan länge. Nu har jag tränat dig för bra blir kommentaren då jag vinner :-)
    Kram

    SvaraRadera
  15. Blir alldeles varm i hjärtat av att läsa om dig och Poppe. Nog måste väl barnbarn fungera lite vaccinerande på det smygande åldrandet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...undrar en som inte har några på gång...

      Radera
    2. Poppe bidrar mycket till mitt barnasinne som behållning upp i åldrandet - min tanttillvaro :-) är så käck så!!

      Radera
    3. En gåva är att ha barnbarn och det önskar jag alla från hjärtat!

      Radera

Vad ska tavlan heta?

Första när jag målade så förekom inga titlar. Jag tyckte det var onödigt. Så gick jag mer och mer på utställningar och fick till mig at...