måndag 9 januari 2017

Iakttagelser och göromål

1. Jag har märkt hos mig själv att jag upprepar mig - Alltför ofta. I tal, i skrift och tankar. Först känns tanken ny och fräsch, liksom nykläckt och unik.
Kortvarig.
För så kommer nästa stadie; Men inte nu igen, jag tänkte ju så igår senast - eller var det kanske bara för en timme sedan??
2. Men jag har funnit tröst. Bättre så än ingen tanke alls och trots allt så är ju tanken fri ... och någongång görs ju en superkoppling - fast jag inte märker det i farten för nästa tanke har redan taget plats.
3. Slutsats; Jag tror det är så det funkar med upprepning för att superkopplingen kan upphittas.
3a. Det är som att leta efter det jag glömde och måste återgå till det ursprungliga för att komma på det.
3b. Det är till att leva med.

Göromålen idag är:
Jag skall tvätta en överfull korg med tvätt.
Kan inte minnas att den varit så stor någonsin i mitt självliv.
Jag har helt enkelt inte orkat att göra det då jag varit så krasslig.
Jag älskar att tvätta kläder! Att mangla inte minst.
Se där ja - där kom en upprepning alldeles av sig själv.
Upprepningar är som att mangla - det rullar runt runt ...

20 kommentarer:

  1. Tove! Jag känner så väl igen mig i det du skriver. Och jag tror i och med att tankarna återkommer att de också för oss vidare framåt både i tanke och handling.
    Skönt att du är piggare men ta det varligt med tvättten så att du inte sliter ut dig. Men med något en tycker är roligt så brukar det gå bra.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst tar tankarna oss framåt. Tvätten gick fint. Kändes skönt!Kunde vika ihop och lägga in i skåp o lador innan jag gick till sängs.
      Stor kram!

      Radera
  2. Visst är det bättre att det dyker upp en tanke...ny eller gammal...än ingen tanke alls. Man har ingen riktig styr på det där med tankeverksamheten. Det är bara att "gilla läget". Ta god tid på dig med vad du ska göra nu. Det du inte hinner idag går lika bra att göra i morgon. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju det - och att styra det är inte så lätt - de får flöda och en får gilla läget!
      Kram

      Radera

  3. Igenkännande.... En stor kram med varma tankar ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte väl det :-)
      Stor varm kram <3

      Radera
  4. Hur skulle det vara med helt nya tankar var 10:e minut? Från tanke till handling behövs förstås inte så lång tid om man är effektiv. Risken för överhettning i hjärnan skulle nog ske då, misstänker jag. Slutsats: Bra med tankar som upprepar sig,bearbeta, omformas något för att sedan leda till något bra... I bästa fall i alla fall!

    Mangling... ja, stora dukar manglas hos mig, annars inget. Stryka är mentalt avkopplande... tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det skulle nog vara överhettat ja :-) När jag var som sämst i min stress så var det så - ojojoj så hemskt det var ... nu är det lugnare. Bearbetning är gott att få så en kan omforma och ompröva det. Stryka är bra också :-)

      Radera
  5. Även jag nickar igenkännande. Upprepningar kan nog vara av god också när det gäller att befästa vår inlärning så personligen fortsätter jag med den ;-)

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En till i tankegängets villervalla :-)Att upprepa är bra när det gäller inlärning, så vi kör på znogge :-)
      Kram

      Radera
  6. Jag manglar inte, men ibland blir det en långmangling i knoppen. Jag stryker min tvätt, fast inte medhårs. Den kan vara lite bångstyrig i bland! Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knopplångmangling ja minsann :-)Stryka är skönt - skjortor var det värsta tyckte jag men det problemet har jag inte numera och blusar bär jag sällan.
      Stor kram

      Radera
  7. Visst upprepar vi oss ofta. Det tror jag de flesta gör och det är bra. Då jag såg din bild så trodde jag först att det var en död fågel som hängde upp och ner...Hoppas att du orkade med hela din tvätthög annars så får du göra en upprepning i morrn och ta resten.
    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela tvätthögen gick med, stor tvättstuga med 3 maskiner gör det lätt att hinna. Så blir upprepningsgänget med en en medlem till här :-)
      Kram

      Radera
  8. Hoppas att tvätten gick bra! Var nu rädd om dig du nyfunna vän!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  9. Åh vad jag känner igen mig i detta!
    Skönt att du mår så bra nu att du orkar ta itu med tvätten :) Manglar gör jag aldrig - dukar, örngott och handdukar stryker jag ... ja, Lasses skjortor också om det behövs...
    Funderar fortfarande på vilken bild du gillade bäst...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det kändes bra att jag kunde göra det, och det gick fint!Tunt med ombyte på vissa kläder, nu är det rent i skåpen :-)
      Isbilden, Anki i ditt inlägg!
      Kram

      Radera
  10. Du träffar mitt i prick. Många är vi nog som känner igen det där med upprepning. Jag tror det är av mer godo än tvärtom. Log åt det du sa om att backa tillbaka när man liksom tappat en tråd. Det gör jag ofta. Tänker på att jag ska hämta eller göra nåt och går för att hämta attrialj, plötsligt på halva vägen är allt glömt och då får jag gå några steg tillbaka och hitta tanken igen. Det är som jag släppte det på golvet eller marken på halva vägen. Märkligt.
    Varken mangla eller stryka tilltalar mig. Manglar lakan och ibland stora dukar. Stryker gör jag när jag måste och vanligast när jag ska ta på mig ett ostruket plagg. Min filosofi är att det inte är ide att stryka och sen klämma in i en full garderob så det blir skrynkligt igen. Nej jag kör med att stryka i samband med att plaggey ska användas. Försöker köpa så mycket strykfritt som möjligt. Glad du känner dig bättre nu. Kram

    SvaraRadera
  11. Välkommen i mangelgänget. Vi är inte så många nu för tiden verkar det som. Kanske ska jag bilda en FB-grupp - Vi som manglar (och stryker skjortor). Visst är det härligt att bädda rent med nymanglade lakan istället för de hopvirade som kommer från torktumlaren!
    Kram!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...