söndag 22 januari 2017

Hörnfilosofi

Den är liksom en avslutning och en början söndagen. Knyter ihop veckan och lägger fram en ny.
En 5 % are får jag i storköpsrabatt denna gångna veckan, således sista dagen i dag. Att handla på en söndag är en del av skaparens lycka, då är det stilla i affären.
Vad jag ska med denna stillheten till är tvetydigt.
Något sämre med färskheten på vissa varor. Färskhet tycker jag är överdrivet dessutom så det utgör inget hinder. Och se där ljög jag utan att blinka - jag vill ha färskt bröd och frysen är en utomordentlig inrättning.
Nu köper jag ju inte direkt gammal mat då heller.
Storköpet ägnar sig väl åt fylla skafferiet.
Självhushåll, jag är själv i hushållet.Tyst för det mesta
Själv är jag inte heller helt färsk, men gott lagrad.
Som vin och ost och annat som gör livet till en fest mellan varven. Slitvarven då en i sitt ansikts svett, blod och tårar gör sig förtjänt av det färska som inte betyder så mycket.
Filosofi är som en orientering, en måste förbi en post för att få en stämpel som bevis på att en har varit där.
Som att gå och handla.


27 kommentarer:

  1. Underbart filosoferande och rader! Du tänker i banor som jag inte gör och det fascinerar mig. Vardagliga saker som bara är får du mig att tänka till. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) så roligt Mia! Själv tack!

      Radera
  2. Haha! Jag är inte heller särskilt färsk utan mer som du....vällagrad. Hos mig är det 5%rabatt för pensionärer om tisdagarna. Jag brukar åka dit tidigt på morgonen innan den värsta invasionen. Jag hatar att trängas med kundvagnar. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är väl lagrade och passar för finsmakare :-)Jag har ju inte uppnått den där 5 % - än jag :-)
      Kram

      Radera
  3. Färskt ska brödet var - gärna frukten och grönsakerna också :)
    Själv känner jag mig relativt ny varje morgon ;) Nya rynkor, nya gravitations-resultat ;) Men, äsch - det är livet - och livet gillar jag ju! :) Då kan jag läsa underfundiga inlägg på bloggar - precis som här.
    Speciellt här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är jag också ny varje morgon Eva, tack så mycket för det!!
      Det är gott du läser mig på det sättet :-)

      Radera
  4. Härligt att titta in i detta filosofiska rum!
    Nog gillar jag färskt men tycker att vi slänger alldeles för mycket mat som går att äta.
    Tur är det att vi inte kasseras utan får lagras och bli godare och godare med åren!
    Kram goding

    SvaraRadera
  5. Visst är det så :-)
    Goding kram!

    SvaraRadera
  6. Härligt skriv och tänkvärt. Njuter.

    Ha en fin kväll fina du.
    Kram.

    SvaraRadera

  7. Älskar dina filosofiska rader, ler stort.... :D)

    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å då blir jag så glad - igen - först glad då jag skriver och så nu när jag - då är filosofisken som bäst :-)
      Kramis

      Radera
    2. nu när jag läser ska det stå ...

      Radera
  8. Vilken underbar läsning och dina funderingar i ämnet tillatalar mig mycket. Inte har vi bäst före datum. Vi är vällagrade och välkryddade. Och visst är detta med färskhet ett nys. Varorna håller sig helt klart längre än bäst-för- datum. Vad gäller vin och ost skulle jag verkligen instämma i att ju längre lagringstid desto bättre.
    Stor vällagrad karm bästa Tove och jag fortsätter att le.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad jag blir som vällagrad när en glad vällagrad till också njuter icke bäst före och trivs med inlägget :-)
      Härligt!
      Vällagrad kram med stort leende!

      Radera
  9. Du skriver så himla finurligt och poetiskt. Rolig läsning Tove! Visst är det som du och andra instämmer i, även jag, att vi är lite lagrade och välkryddade. Men Ack så naggade goda! Det där med datumstämpling och noggrannhet följa den har jag lagt av med eftersom jag också upptäckt att maten blir minsann inte oätlig det datum de sätter ut. Sånt får var och en avgöra menar jag.
    Ha nu en riktigt fin fortsatt måndag.Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och där dyker du upp och gör mig glad också, vi är många vällagrade i filosofiska hörnet :-) Naggande goda!
      Kram utan bäst före datum :-)

      Radera
  10. Jag gillar att läsa dina funderingar i dina inlägg. Ofta kommer det fram en ny sida hos dig som jag inte har upptäckt förut. Så´nt är intressant och berikande.

    Frysen ja, hur skulle jag klara mig utan den, en fiffig uppfinning, till mycket stor nytta.
    Ha en bra vecka och varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du gör mig glad när du skriver som du gör, tror jag upptäcker någon ny sida själv också :-) glad du är min läsare wiolettan!
      Varm glad kram

      Radera
  11. Jag handlar inte gärna på söndagar för ibland är det lite utgallrat och dagsfärskt bröd får man inte. Men allt annat fungerar ju bra så varför inte+ Att slippa trängas är i alla fall alltid skönt :D

    Kram och fortsatt trevlig måndag!

    SvaraRadera
  12. Gott om utrymme är bra och på min affär finns alltid dagsfärskt bröd, de bakar själv en härlig mellangrov limpa som är min favorit,köper ett par stycken och fryser in :-)
    Kram

    SvaraRadera
  13. Fria passager bland diskarna i mataffären en söndag - framstår i tanken som rogivande, om man bara ger söndagen den tiden. Gott lagrad, det är minsann inte dumt. Tänk så mycket härligheter det kan innehålla. :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lagrad ger härligt innehåll :-)och för mig som själv så är söndag helt ok!
      Kram

      Radera
  14. Jag tycker också om att tänka på söndagen som både avslut och början. Jag jobbar ju dessutom ofta på söndagar! Den blir en naturlig start på veckan! Tack för dina underfundiga tankehörnor Tove!

    SvaraRadera
  15. En naturlig star på veckan!
    Tack Anna!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Plagg

Plagg - att ta på sig eller av sig. Skyla kroppen, skydda kroppen, framhäva kroppen. Till vardag och fest av nödvändighet eller rent n...