tisdag 31 januari 2017

Gems Weekly Photo Challenge

Här hos Sanna hittar du veckans ord&foto och de som är med.
Spännande kul, och så roligt att vi hälsar på hos varan, härligt att se hur ni andra tolkar!
Ordet är ovan. Min tolkning är ovan i mening att inte ha gjort det/något förr, en är ovan ett bra tag i början.
Och att se det/något från ovan. Ovanifrån alltså.

Det finns klara fördelar med att se från ovan - kanske få en överblick över ovan- an.

Pojkängeln som är den ända i mitt hushåll bor på sommaren ute på terrassen.
Jag tog bilden från ovan och han ser upp mot ovan
vi är båda ovan-a  med det.

Här ligger jag på kanten av min terrass, jag är mycket ovan med det -
 och ni kan se marken  från ovan - dit jag ska slänga ner min snö från våning tre
Det är jag inte ovan med :-) 

49 kommentarer:

  1. Jag tänkte just att när man blir äldre så får man ett lite annat perspektiv. Man kommer högre upp. Och blir mera van vid livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klockren kommentar till ordet! Inte en ton fel!

      Radera
  2. Ovan....ett ord som passar perfekt till din förmåga att leka med ord. Det är ingen ovana utan ett utmärkt sätt att hitta lite olika betydelser. Kram

    SvaraRadera
  3. ;-)ordleken är underbar att vara med i! Tack så mycket!

    SvaraRadera
  4. Den där headern kan jag njuta länge av.
    Heter han Gabriel? Din pojkängel. Får han komma in till våren?
    Du verka ligga bra där. Mjukt och skönt. Lite ovan. Det är otroligt utvecklande och ofta fascinerande att placera kroppen på oväntade ställen. Det är något jag försöker tänka på där det är möjligt. Inte för stor publik. Då fegar jag. Perspektivfantisera vilt. Ta in både syn, hörsel och doft. Barnet inom oss är egentligen både smartare och mer vuxen. Ser betydligt fler möjligheter.
    Ditt fel att du fick igång mig.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Angenämt få skulden för i gångsättningen kära Bosse :-)
      Jag hade en granne som publik där jag "låg på begäran"- tyckte han skadade i huvudet, på huvudet!
      Perspektivfantisera så ska det låta! Låta det smarta vuxna barnet inom oss komma fram :-)
      Kul å se dig här igen!
      Tack för besöket och kram på dig!

      Radera
    2. ps han heter bara pojkängeln ... ds

      Radera
  5. Bra bilder och bra ordlekar till dem! Pojkängeln gör sig väldigt bra mot den mörka bakgrunden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Violen, det gläder mig att du gillar!

      Radera
  6. Hihi, blir alltid så glad åt dina ordlekar! Förstår att detta passar dig och du verkar då rakt inte vara ovan vid denna lek!
    Kramelikram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men visst är detta mitt eldorado :-)
      Kram

      Radera
  7. Ja du tänkte också på dessa båda betydelser :) Bra tolkning!

    SvaraRadera
  8. Kul med ord som har många tolkningar. Kan inte vara lätt för våra nya svenskar att lära sig betoningen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ord är alltid kul för en ordnörd :-) Språk är svårt för nytillkomna visst är det så. Jag umgås med två och det har varit en resa; tur att kroppsspråket finns har jag märkt. Även som norska kan det knyta ihop sig ibland :-)
      Kram

      Radera
  9. Ovan var ett ovanligt bra ordtema. Man kan få till det på otalt många sätt och du har ju lyckats bra med tolkningen. Härlig bild med dig i snön där. Jag såg att jag hade anmält mig till detta en gång men jag måste backa ur för jag hinner inte med helt enkelt och så är jag inte bra på att fotografera. Kram på dig och ha en fin kväller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!Jag såg att du fanns i listan hos Sanna, så jag har varit på utkik. Så är det ibland att en inte hinner allt med bloggeriet :-)
      Kvällern är fin.
      Kram på dig

      Radera
  10. Helt underbart, Tove! Vilken häftig tolkning och så rolig.
    Härlig ordlek! Jag läser och njuter.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  11. Tack Ditte! Jag bjuder så gärna vet du :-)
    Stor kram!

    SvaraRadera
  12. Hahaha! Kan inte låta bli att skratta här. Bilden på pojkängeln är ju tagen underifrån, men han tittar absolut ned på dig från ovan:-))))

    Å tvåan är ju en mycket lyckad selfie som du tog med selfiepinne eller bad någon annan ta bilden från ovan.

    Hursomhelst - jag bra älskar din humor och din OVAN-liga tolkning:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett gott skratt får jag - som du ser bilden, visst är det så!!
      Hihi - vill minnas att jag lade ner pojkängeln för att fota :-) Det är jätteroligt när en besökare också ser :-)
      Det är min arm som agerar selfiepinne :-
      Det är något med vår humor :-)
      Tack sköna böna!

      Radera
  13. Häftiga blå nyanser i ängelbilden och i den andra med humor visar du att man får offra sig som fotograf ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Visst får en offra sig ibland :-)

      Radera
  14. Njuter av funderingar och bilder! Förundras återigen av mängden snö på din balkong!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, den där snön på min balkong går till historien :-)

      Radera
  15. Nice interpretation! You look best above, when you lie down ...

    SvaraRadera
  16. Gillar din ängel! Och perspektivet på den.
    Roliga ordvitsar, gillat av en f d Göteborgare.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack till en fd göteborgare :-)

      Radera
  17. Gillar ordet ovan för det ger så många möjligheter.
    Man ska inte se svårigheterna, utan sikta på möjligheterna.
    Kram, fina Tove 💚

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen ett möjlighetrnas ord :-)
      Svårigheterna ska en absolut se tycker jag och utifrån de hitta möjliga lösningar :-)
      Tack Gerd med stor kram!

      Radera
  18. Din selfie fick mig att le mitt i allt mitt elände idag - TACK för det! Min mamma samlar på änglar - din kille hade passat ovan(ligt) bra hemma hos henne ;-)

    SvaraRadera
  19. Så roligt att jag gjorde dig glad i ditt elände :-) Tack själv Maria! Nu ska jag tänka på pojkängeln om han nu inte verkar trivas här till då finns din mamma, fyndig formulering du gjorde :-)

    SvaraRadera
  20. Kul tolkning o trevliga bilder. Lite kallt att ligga på altan nu, fast du solar ju inte :) men så mycket snö.

    Kramiz

    SvaraRadera
  21. Tack!
    :-) Nej, jag solar inte direkt :-)
    och inte ligger jag där så ofta när det är snö heller - bilden togs på begäran :-)
    Kram

    SvaraRadera
  22. Vilken rolig tolkning! Tove'sk tolkning tror jag minsann.

    SvaraRadera
  23. Säkerligen en Tovisk en :-) Tack Anna!

    SvaraRadera
  24. Ovan eller ovan ord som passar en ordkonstnär! Att det sen fick bli ovana bilder till är som handen i handsken.
    Jag tror aldrig jag har fått reda på om du verkligen skotta ner snön till grannen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack o tack :-) Jag skottade inte snön ner till grannen, jag skottade/slängde ner den över de två underliggande balkongerna vilken troligen utgör en meter utanför min, men troligen hamnade det lite på grannarnas också :-)
      Kram

      Radera
  25. Ja den ängeln ser alldeles tydligt mot ovan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. han kanske längtar dit upp till ovan där :-)

      Radera
  26. Sååå bra och tack för leendet du fick mig att få när jag läste din text också
    Perfekt selfie från ovan och din pojkängel är ju också från ovan
    Så fina bilder
    Tack för att du är med och tack för din härliga tolkning
    Kram Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sanna! Underbart roligt att tolka ord och sätta foto till :-)
      Kram

      Radera
  27. Fin tolkning! Pojkängeln är jättesöt och så härligt med all snön!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Pojkängeln och snö i min lilla värld :-)

      Radera
  28. Det här var ju jättekul! Fint att du tog en bild av dig själv i liknande position som på den första.
    Och det stämmer - det är kul att titta in hos andra i den här utmaningen och se hur de tolkat det givna ordet.
    Fredagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad jag blir Carita :-) Ja, andras tolkningar ger mycket!
      Fredagskram!

      Radera

Vad ska tavlan heta?

Första när jag målade så förekom inga titlar. Jag tyckte det var onödigt. Så gick jag mer och mer på utställningar och fick till mig at...