onsdag 18 januari 2017

Ett positivt svar

Det känns nästan som jag börjat använda min blogg som dagbok nu för tiden.

I går kväll sökte jag upp min journal på 1177.
Jag har några veckor gått i väntan på svar om mina tarmundersökningar som gjordes i december.
Fann följande: Benigna tumörer. Så kommer väl en skriftlig information från min VC, vad det lider. Tydligen ska det följas upp i framtiden.
Så mitt liv kan fortsätta utan såna sjuka hinder den vägen. Gott så. Jag har känt mig lugn inför svaret, vad det än måtte bli. Vem blev lovad sjukdomsbefriad liv? Ofta tänkt i banor att god hälsa inte alltid heller är lika med frånvaro av sjukdom.
Mitt liv  - det bekväma behagliga livet jag lever nu, att få en frist är som att vinna på Lotto, fast det har jag ju aldrig gjort så jag vet inte riktigt var det där kom i från. Och vad är pengar mot att få vara skapligt frisk? Nåja, de underlättar en del rent praktisk :-)
Har ju mycket framför mig med min kommande utställning så det känns bra att det inte kom några fler sjukliga hinder just nu.
Så gott så :-)
Astman får ta sin tid.



Så går en dag in i livets bok
jag tycker jag blir så klok
så stora sjok av allt och inget
så är stinget
Vi alla söker
tills livet själv sig kröker
men än så länge
jag inte på himlens port klänge
och vad ska jag dit att göra
jag tänkte till en brännugn köra
gå upp i rök
så mycket mindre bök
I vacker kruka
stoftets mjuka.

46 kommentarer:


  1. Så glad jag är för din skull Tove! 🤗

    Kram ❤.❤

    SvaraRadera
  2. Så härligt att det inte var något malignt. Ingen går säker från sjukdom, men nog hoppas jag få behålla hälsan många år till. Så hoppas jag att även du ska få behålla din hälsa... jodå, jag vet, astman begränsar dig... men det räcker med det, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt skönt - och vi satsar på hälsan :-)

      Radera
  3. Så skönt att få det beskedet! Är verkligen glad för din skull.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätteskönt - delad glädje!
      Kram

      Radera
  4. Verkligen ett positivt besked. När är din utställning och var? Den måste du berätta mer om. Kram

    SvaraRadera
  5. Så bra, så bra! Då slipper du tänka på detta mera!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  6. Så skönt Tove! Och ett berfriande svar! Stor lättnad!
    Du har mycket framför dig i vår med bl.a. utställningen. Astman tar sin tid och jag hoppas förstås att även den ska bli bättre.
    Din dikt var så vacker och väldigt tänkvärd.
    Måste också berömma din nya fina header. Verkligen vacker! Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Befriande skönt!
      Headerbilden fann jag då jag letade rött :-)Dikten kom liksom bara till sådär, så stort tack för att du gillade den! Det är nästan lite terapeutisk att dikta till det har jag märkt!
      Stor kram!

      Radera
  7. Så skönt att få de svaret!

    SvaraRadera
  8. Hoppas att det är ok med dig! Förstår att det varit en del jox med hälsan och sådant är inget vidare. Skönt dock att läget är under kontroll. Och nu förstår jag att du har en utställning på gång. Ser fram emot att följa dig på vägen och få läsa/se bilder från planering och utställning.

    Ha det fint! Kramar Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det rättar till sig :-)Det kommer om utställningen så småningom: Ska bli så kul!
      Kram

      Radera
  9. Så bra besked ... känner mig glad för din skull! Kommande utställning ... berätta mera!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett av de bästa jag kunde få Anki!Delar glädjen gör vi!
      Kram

      Radera
  10. Skönt med goda besked!
    Ja, vad är en lotto-vinst mot att vara frisk. Tar jag för givet - jag har heller aldrig vunnit lotto!
    Utställning. Det har jag missat att läsa något om? Låter spännande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gott var det att få Eva! Om utställningen har jag nog inte skrivit än. Men det kommer :-)

      Radera
  11. ♡♡♡ Gud vad SKÖNT
    Tänker också att det var bra att du tog det med ro... morgondagen kan ju alltid innebära positiva överraskningar också!!!

    SvaraRadera
  12. Så härligt, positiva besked, det lugnar verkligen. Du har ju astman att dras med också. Visserligen har vi inte blivit lovade att få vara friska och alerta, men visst skulle det vara roligt. Jag är tacksam så länge som jag kan komma upp ur sängen och gå ut lite och slippa ha värk.
    Gillade din tänkvärda dikt där i början, sedan så blev det lite jobbigt.
    Du har en fin poetisk ådra.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack goa wiolettan, du vet ju hur det är med sämre hälsa! Att stiga upp på morgonen som du skriver gör en tacksam!
      Tack ocksåför att du läste dikten och att du sa som du kände! Det uppskattar jag verkligen!
      Varm kram till dig!

      Radera
  13. En tanke till dig Tove och delad glädje. Som vanligt tänkvärda ord och så en väckt nyfikenhet på "kommande utställning".
    Ha de fint!
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mia, vi delar glädjen! Utställningen kommer det mera om senare :-)
      Kram

      Radera
  14. Du är så klok. Ingen är lovad eller får ett helt friskt liv. Jg har kollat om mina journaler ligger på 1177, men mina läkare är nog ena riktiga slöfockar allihop. Hittar inget där. Lika bra det! Kram

    SvaraRadera
  15. Vad skönt med positivt besked.
    Har aldrig hört talas om 1177, kanske läkarjournaler on line!?!?
    Spännande med kommande utställning!
    Ha en fin dag, härliga, positiva du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen skönt blev det! På 1177 sjukvårdsupplysningen kan en logga in med e-leg och få fram det mesta. Boka tider, se recepten osv. Än inte helt utbyggd men det är på G.
      Tack Lena!

      Radera
  16. Jätteskönt och jag är glad för din skull fina Tove.

    Kram.

    SvaraRadera
  17. Grattis till positivt besked! Så fin din blogg har blivit. Ska du ha utställning snart - spännande!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!Ja, det blir utställning :-)
      Kul att du tycker min blogg har blivit fin, designen är den samma sedan länge, men jag byter header ofta :-)
      Kram

      Radera
  18. Jag såg rubriken igår, men hann inte kommentera. Tog ändå till mig att det var positivt. SÅ glad för din skull 💗
    Fin blogg, fin dam, fin kram 💗

    SvaraRadera
  19. Tack för delat glädje Gerd!
    FINkram

    SvaraRadera
  20. Positiva svar men negativa svar på proven måste det ju vara, om man inte har ändrat på systemet. Alltså inga elaka fynd, vilket skulle gett ett positivt testsvar. Underbart, så härligt, du måste känna dig lättad, trots att du skriver att du varit lugn!!! En härlig header har du och en utställning läser jag om i kommentarerna, det få vi väl läsa mer om? Låter som spännande tider framöver!
    Kram!

    SvaraRadera
  21. Så rätt så - positivt svar på negativa fynd :-)Underbart ja, men visst och sant - kul att du gillar min header också! Fram i sommar kommer jag ha utställning :-)det kommer mera!
    Kram

    SvaraRadera
  22. Härligt med bra svar:) Tack för kommentarer på min blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kändes bra :-)
      Tack för din kommentar också!

      Radera
  23. Jag inser att jag inte hänger med här riktigt ... Det är så mycket pyssel, med så mycket annat, hela tiden ... Men du är ju så värdefull, Tove, att jag måste hit en stund. Hittade då det här inlägget när jag skummade mig igenom allt jag missat.
    Känns som att jag missat att du hade svar att vänta på något sådant. Jag hann bli både orolig och lättad på samma gång.

    Kan man se sin journal på 1177? Det hade jag ingen aning om?

    Vill också kolla en sak med dig. Det gäller min blogspot-blogg, "Min andra halvlek". Jag har ställt in den som privat, men kan inte själv se om det slagit igenom eftersom den hänger ihop med mitt google-konto som jag nästan alltid är inloggad på.
    Jag har flyttat över den hit https://minandrahalvlek.wordpress.com/, och jag kommer förmodligen att stänga ner blogspot vartefter. På det här sättet har jag allt samlat på samma wordpress-konto.

    Nu nämner jag den iofs här i kommentaren, men den är ingen blogg jag gör reklam för. Den är en slakstratt ... :P

    Sköt om dig, och trevlig helg!!!!

    Stor kram <3

    SvaraRadera
  24. Inte kan en hänga med på allt hela tiden Lollo ;-) På mina sidor på 1177 kan du logga in med E-leg och se läsa dina journaler. Systemet är under utbyggnad än. Jag ska kolla på överflyttade sida :-)
    Stor kram och tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg ditt svar hos mig. Tack! :)
      Om du kopierar in nedanstående adress i adressfältet ska det inte kunna komma till blogspot? Det låter superkonstigt?
      https://minandrahalvlek.wordpress.com/

      Kram

      Radera
    2. Hahaha ... såg att du kom in nu ;)
      Jag har en statisk första sida, och blogginläggen ligger under menyn "Bloggeriet" ;)
      Har inte skrivit där på jättelänge. Det som finns där är exporterat och överfört från den gamla bloggen på blogspot, men visst finns det mer från 2016 ;)

      Radera
    3. Bra! Nu har jag ändrat i min lista och jag kommer in och jag vet nu hur ditt upplägg ser ut ... det tar lite tid för tanten vet du :-) Tack för hjälpen!

      Radera
    4. Tror att blogger har lite hyss för sig ibland :-)

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...