onsdag 4 januari 2017

Börja om från början -veckans rubrik v 1/ Anna Risberg

Till rubrikernas ära

Att orden är många det vet vi
kreti och pleti ( läs i positiv mening)
Att orden sammanställa
och i de lita kryddor hälla
så gör vi och blir så sälla

I varje huvudskaft
vi haft
mångt och mycke'
i var och ens tycke
smak
som bak

Rubrikens tema är ett hav
vi alla bidrar till dess nav
om orden vi slår en klav
och ur vår hjärna trilla
allt vi önska och villa

Ty så är rubrikens syfte
orden klyvas klyfte
där allt är allt
och tusenfalt

Ingen är den andra lik
ordens musik
ges vid höften
utger inga löften
men förträfflig era
vill ha mera ...

Varje månad börjar vi om från början.

Januari månad rubriksättare är Anna Risberg  på notonmusic.
Anna hade under advent en underbar julkalender inläst på sin sida.
Jag köpte denna boken!


Mitt tycke: En given finurlig tänkvärd ordlek med inlevelse i att se in i isens rike!
Illustrationerna är underbara, så enkelt så träffande.
Alltså en helt egen produktion!
Tack för inspiration Anna i boken och i dina rubriker!
Varm kram!
Uppdatering:Du kan köpa boken via Annas sida!
Isen börjar om  varje år.
Att börja om är också en fortsättning -
Vi börjar om från början med nya rubriker  - och vi fortsätter 'rubrikera' oss
medan isen börjar om :-)

Karin på pettas pausar en tid.
Vonne på www.vonnevardag.blogspot.com ansluter till oss och hälsas välkommen!
Nästa vecka skriver vi Vintervila
Skrivande hittar du som vanligt i menyn till höger!

22 kommentarer:

  1. Vilket trevligt och träffande inlägg! Gillar versupplägget och det träffar precis i prick som även jag tänker. En rubrik träffar och tolkas olika av oss alla. Man skulle kunna applicera veckans rubrik på varje dag eftersom varje dag är ny och börjar om med sina 24 timmar. Av ditt inlägg blev jag också inspirerad att kanske ta tag i en närd tidigare drömtanke att skriv en egen liten bok liksom Anna Risberg. Heder och applåd, jag kollade Bokus och läste lite om det charmiga upplägget i Annas bok "familjen Is i Kris".
    Kram och god fortsättning på dagen. Hoppas du har tillfrisknat från förkylningen. /Yvonne

    SvaraRadera
  2. Tyvärr inte så frisk ännu, men en smula bättre. Har du en närd dröm om att ge ut en egen liten bok så gör det;
    Jag versar en del, det blir bara så :-)
    Ja, visst börjar vi om var 24 timme!
    Tack och kram!

    SvaraRadera
  3. Det låter som en trevlig och givande bok så den får jag titta närmare på.

    Just i januari är det nog väldigt många som tänker sig att börja om. Eller i alla fall ändra inriktning för vi kan knappast starta på ruta ett. Livet är en vandring som vi har god möjlighet att påverka. I alla fall när det gäller vissa saker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, januari är en börja om tid för många på vissa saker :-)
      Kram

      Radera
  4. Tack för fint boktips.
    Jag tror inte jag börjar om från början, men jag fortsätter min vandring genom livet och tar då och då nya vägar och har med mig början som får fortsätta.
    Stor kram!
    Skynda dig att bli frisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker du vill gilla den boken!
      Något bättre i dag; men hostan är förfärlig.
      Vi fortsätter och tar nya vägar!
      Stor kram

      Radera
  5. En passande rubrik när ett nytt år just startat. Börja om från början gör man nog många gånger i livet beroende på vad som hänt tidigare. Då gäller det att lägga det gamla, negativa bakom sig och bar se framåt. En början på nåt nytt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, många börjar nog om från början lite då och då.Nya vägar trampas upp :-)
      Kram

      Radera
  6. Börja om från början.... var titeln på en av mina favoriter med Sven-Ingvar!
    Har det lättat något med den otäcka hostan?
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sven Ingvars fan är även jag :-)
      Hostan är besvärlig än, tyvärr :-(
      Kram

      Radera
  7. Låter som en härlig bok detdär.

    Ha det så gott och kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en härlig bok!
      Må gott!
      Kram

      Radera
  8. Hahaha så trevligt att se Familjen Is här inne hos Dig Tove! Vilken perfekt dikt om rubrikskrivande du har fått till och så sann. Det blir verkligen olika när alla får tolka rubrikerna! Tack för ditt fina omdöme om boken, det värmer verkligen! Och krya nu på dig, värme vila whisky blir jag alltid rekommenderad. Värt att pröva! Kram :-)

    SvaraRadera
  9. Familjen Is trivs!
    Håller på att krya på mig :-)
    Tack!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Börja om från början - ge sig själv en ny chans. Bortse från invanda mönster och börja om. Kan man det? Ja, det tror jag att man kan, åtminstone till viss del men det är är inte enkelt.

    Hoppas att du mår bättre! Att hosta och feber farit sin kos.

    Må väl och ha ett fint 2017!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr inte alls hostfri men febern sjunker undan. Visst kan en börja om - eller fortsätta :-) har blivit några gånger :-)
      Kram

      Radera
  11. Ett som alltid underbart inlägg ... och en härlig dikt! Gillade Annas kalender - måste nog ha boken också :)
    Hoppas du är förkylningsfri nu!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skaffa boken :-)
      Inte hostfri alls, men febern sjunker undan.
      Tack Anki!
      Kram

      Radera
  12. Jag hänger på Veckans Rubrik så du kan lägga till mig i din lista.
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Så roligt! Du finns på min lista men inte på rubriklistan så då ändrar jag!
    Tack för kommentaren!
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Visst är varje månad en nystart, vi börjar ju på en etta varje gång!

    SvaraRadera

Bagatell

En bagatell, alltså ordet bagatell, tillhör ordklassen Substantiv. På norska säger en det en kan sätta en, ei eller ett framför, är alltså e...