söndag 18 december 2016

Hole in one

Vaknar och känner mig så glad och sprittig - bearbetningen som jag skrev om i förändringen i det vanliga har fått sin plats och jag tar fått på livets varaktiga lätthet.
 I vetskapen om att lättheten inte alls kan finnas utan svårigheten. Lena Ohlin spelade i en  film som hette Livets olidliga lätthet, eller om den hette något annat kanske ..  det gjorde den säkert - det är  den titeln som svänger sig på en av lianerna i min hjärna.
I går kväll såg jag Galenskaparna på Svt. Först tyckte jag det var trögt, men så blev  jag fångad av ord och minspel för att inte tala om den svängiga musiken. Musikerna visades ofta och det var helt enkelt en smällkaramell!  Jag kunde inte sitta stilla utan for upp och svängde på hela mig - och ordnjutet blev en succé!
Några av de där gubbarna har helt underbara kroppsrörelser och nyttjade det väl på ett understrykande sätt.
Ibland blev rörelserna nog i sig.
Med lätthet och svårighet ...
Föreställningen Spargrisarna kan rädda världen finns på Svt play.
Notera de fyra återvinningskontainrarna!

Idag ska jag leta efter min parkas, kanske köpa den flätstickade rosa tröjan med polokrage som gör mig tjockare än jag är - och så ska jag träffa min familj hemma hos dem på en bit mat.
Son och sonson tillbringar julen på golfbanan i Spanien.
Hole in one för den frälsningen!
Lång promenad och här hemma riggas till målning.


26 kommentarer:

  1. Jag tittade också på Galenskaparna igår och precis som du så fastande jag för alla ordvrängningar. De är mästare på detta och det var helt sanslöst ibland. Musikerna levde sig verkligen in i musiken och man såg att de gillade sitt jobb. Ha en fin adventssöndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har haft en fin adventssöndag :-)

      Radera
  2. Helt otroligt så bra gjort denna revy är, med alla underfundiga klurigheter. Det gäller att lyssna och lära, verkligen, mitt i prick många gånger.
    Jag tittade och njöt. De är fortfarande duktiga.
    Skönt att vakna glad och sprittig, det smittar av sig.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är fortfarande duktiga :-)
      Varm kram!

      Radera

  3. Läser ditt inlägg och ler.
    Ger dig en kram och tassar ut.... ♥

    SvaraRadera
  4. Det är en uppfriskande känsla när något får en att vilja dansa och sjunga :)
    Flätstickad rosa tröja låter vackert. Blev det något köp?

    Men att spela golf på julafton, ja det är ett bevis på hur kul det måste vara - har en granne som är besatt av golf och det verkar till att vara litegrann som med konst. Man vill bara ha mer...

    Ha en fin advent!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var slut i min storlek, jag väntade för länge :-(
      Nog är golfen för golfaren som konst för konstnär och vi njutare av den!
      Kram

      Radera
  5. Tack för tipset, får se Galenskaparna när jag kommer hem. Brukar tycka om det de gör. Och ordvändningarna är ofta finurliga.
    Hoppas du köpte den rosa flätstickade tröjan. Jag tror den vill komma till dig.
    Mysigt nu med middag tillsammans med de "dina". önskar er en fin fjärde advent.
    Stor kram och många tankar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, se Galenskaparna :-)
      Tyvärr var tröjan slut i min storlek, jag väntade för länge :-)
      Vi fick en fin stund tillsammans idag!
      Stor kram

      Radera
  6. Galenskaparna är alltid lika härliga. Piggar upp och kan ses igen och igen med samma behållning. Trist att tröjan var slut men du hittar säkert något annat.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev en härlig upplevelse med gubbarna!
      Söker en ny tröja :-)
      Kram

      Radera
  7. Vi tittade också på Galenskaparna och tyckte liksom du att det var lite segt i början men precis som du lyssnade vi. De är rätt snälla i sin framtoning i jämförelse med många andra "roare" i dagar som dessa. Jag kom på att det var det som var annorlunda. Jadå, jag njöt av ordvrängningarna jag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är snälla i sin framtoning och just det gjorde föreställningen så "klar" så småningom.
      Måndagskram

      Radera
  8. Galenskaparnas föreställning är verkligen helt fenomenal - härliga ordvrängare, härliga roare - helt enkelt suveräna!
    Hoppas du får en fin måndag också!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Clas Eriksson är ett geni när det gäller text!
    Synd att Per Frizell saknades.
    Vi har sett alla deras upptåg sedan premiären för lite mer än 30 år sedan. Inte visste vi när vi satt i en glest befolkad salong att vi bevittnade en succé som föddes. Kramar

    SvaraRadera
  10. Han kan den gode Clas :-) Saknade också PF när jag tänker efter :-)Åren håller stilen!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Galenskaparna blir man sällan besviken på och skratta gott det behöver vi!

    Kram

    SvaraRadera
  12. Galenskaparna är härliga! Ja vad hette den där filmen, jag såg den minns jag och vet att den hette Varats...nånting..kan det ha varit varats olidliga ...nä vi måste googla Tove! Kram på dig!

    SvaraRadera
  13. Just det ... Varats olidliga lätthet. Galenskaparna är vettiga nog :-)
    Lättkram!

    SvaraRadera
  14. En stunds gemenskap med de närmaste eller med goda vänner är energigivande.

    Galenskaparna missade jag, läste en stund och sedan blev det tidigt sängläge...

    SvaraRadera
  15. Låter härligt med Galenskaparna, en stunds skratt och glädje ger så mycket. Måste se den på play när julruschen är över. Tack för tipset!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Det var roligt och uppiggande! Mycket nöje då du tttar!
    Kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Strömma surt och grilla kryp

Nu har jag fått min dos till hälften för detta året. Jag har nämligen strömmat surt två dagar i rad. Enligt min väninna så är rekommendation...