lördag 17 december 2016

Bida & Beda - Veckans rubrik v 50 + 51

Jag gjorde praktik på ett av dåtidens sista ålderdomshem, i slutet på 70 talet. Dit de gamla själv flyttade då de ville och det var inga problem. Men visst blåste förändringens vindar då med, de skulle ju läggas ner.
Beda var gott mot de 100 åren och frisk nästan som en nötkärna, men hon var klen i ben som hon sa. Hon var en tålmodig människa, och jag minns henne sittande rulla tummarna då och då.
Vad gör du Beda?
Jag bidar tiden!

Detta minnet dök upp då jag satte rubrikerna för dessa veckorna.
Övriga ev. bidarinlägg finner du t. h i menyn.
Vecka 52 Halvårskollen eller om en så vill: Låta ett ord som framkommer av rubrikerna bilda en ny rubrik!
Önskar fin sista advent till alla!

18 kommentarer:

  1. Det där med tumrullning. Förr gick man ju hem till folk oannonserat, satte sig på bänken i köket och rullade tummarna. Det betydde, sa min far, att man väntade på att kaffehurran skulle sättas på.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dåtidens tumrullning kanske var en stund av leva i nuet, en meditation, under tiden en väntade på hurrans goda? Härligt hur som!
      Kram

      Radera
  2. Det minns jag att min farfar också gjorde sen de flyttat till en villa efter att ha sålt gården. Han verkade ändå tycka att det var ganska avkopplande. Kanske något vi borde testa . Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att vi kan tillägna oss en stunds tumrullning i rogivande syfte :-)
      Kram

      Radera
  3. Vilken trevlig tant hon verkar ha varit, den där Beda. Och rulla tummarna – jösses, det var länge sedan jag såg någon göra det. Någon i min barndom (det kan ha varit min farbror) påpekade att det är viktigt att byta riktning då och då när man rullar tummarna. "Annars får ju hjärnan inget att göra alls", sa han. Precis samma sak säger yogainstruktörerna idag om olika ställningar där man ska byta om mellan fötterna eller händerna eller vad det nu är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag tänker efter så har jag många trevliga tanter i "arkivet". Beda bytte också riktning på rullandet :-)Och yogan den är ju klok i rörelsebyte den med!

      Radera
  4. Gjorde praktik på långvården i slutet av 60-talet. Då låg många strokepatienter där. En äldre herre, var mycket förtjust i oss unga flickor, och han bad ofta om en puss. Och han fick en på kinden. Detta fick föreståndaren reda på och skällde ut oss praktikanter! Att de gamla blev lugna av fysisk kontakt brydde man sig inte om på den tiden.
    Julkram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen är det ju inte alls så länge sedan fast det är det också på samma gång. Långvården jobbade jag också på och du har så rätt, ingen fysisk kontakt alls. Ni praktikanter gjorde det gott och nästan helt så en inte tror det att ni blev utskällda. Snacka om dålig omvårdnad.
      Julkram

      Radera
  5. Har faktiskt aldrig träffat någon som heter Beda. Men det kanske blir modernt igen som så många andra namn?
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara. Beda är också ett mansnamn. Vem vet det kansje dyker upp igen:-)
      Kram

      Radera
  6. Beda har jag känt en gammal dam som hette men om hon bidade sin tid vet jag inte.
    Och kanske är det bidar min tid jag gör just nu.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  7. Det är nog lite bida i det du gör nu ja :-)
    Stor kram!

    SvaraRadera
  8. Bida & Beda är verkligen jätteroliga teman Tove, så språkfinurligt att bara du kan ha hittat på det! Ska snart skriva om beda och bida jag med, men måste bida min tid först. Vilken härligt tant, den där Beda som bidade tiden med rullande tummar, trots klen-i-ben! Julkram!

    SvaraRadera
  9. Vilket härligt minne :)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Som jag sa så har jag ett stort arkiv av minnen från alla gamla jag fick förmånen att träffa :-)
    kram

    SvaraRadera
  11. Beda bidar tiden :) Vilket härligt minne Tove!
    Jag har nyss läst Olgakatts inlägg och trodde jag hade missuppfattat rubriken Beda, att det skulle vara bedja, men det skulle ju vara Beda. Rörigt? Jodå! Men så blir det ibland.

    SvaraRadera
  12. Härliga minne från tiden i jobbet har jag!
    Nog blir det rörigt i bland, men beda kan ha betydelsen bedja har jag förstått. Rörigt kan det lätt bli, händer ofta hos mig :-)
    kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...