söndag 11 december 2016

Absolut - Veckans rubrik v 49

Hemkommen från ägnet.
Ägnet fick min tid och jag delade den med de två generationer som följer efter mig.
God tid, gott ägn!

Rubriken jag valde denne vecka är minsann ett heltäckande ord. Sinnrikt at stoppa in så mycket i ett ord. Adjektiv och adverb i en och samma konstruktion. Förutom att det har en betydelse. Grammatiken/ordfabriken är verkligen ett hav av fiskar som i sig inte alls använder ord - rent symbolisk alltså. Tänk vad vår ordslista skulle bli tunn om det inte fanns så mycket om samma sak - nästan samma sak. Kaos skulle uppstå - och så trist det skulle bli tänker vi som gillar ordbruket högt.
Undrar hur tolkningsprocessen skulle te sig?

Betydelse:
1. oinskränkt, fullständig, fullkomlig - alltså inte relativ -
2. ren, inte uppblandad
3. helt och hållet; utan tvekan, bestämt

Ägnet, resan blev absolut!
Så absolut sandaler i december.
En nöjd och tacksam mor och farmor, absolut!
Det är så absolut fint att ta sig ur huset på en längre tripp då och då.
Så absolut.
På norska så avslutas ordet med dubbla t, normän pratar sig ju uppåt på slutet -
Absolutt!
Övriga skribenter finns t.h i menyn.
Nästa veckas rubrik är Bida
v 51 Beda
v 52 Halvårkollen för de som önskar
eller låta det ord som kan bildas av rubrikerna bli en rubrik
Eftersom julmånaden kan vara bråd för många så gör det enkelt, få in rubriken i en mening räcker  :-)

Efter hand kommer jag på besök runt  om till er rubrikare och er andra!
Fin 3.e advent tillönskas från ett kallt och jättevackert Skellefteå, vitt så klart!

28 kommentarer:

  1. Det känns bra att du har haft det så absolutt bra med familjen! Så ska det absolutt vara !
    Ha en fin tredje advent Tove! <3

    SvaraRadera
  2. En härlig tid med familjen behövs för att ladda batterierna. Kul att du är igång med bloggen igen. Jag önskar dig en trevlig adventssöndag.

    SvaraRadera
  3. Jag kan riktigt höra uppåtmelodin på slutet av ordet Tove. Har inte tänkt på det men så är det verkligen. Uppåt i melodin på slutet av orden :-) Apsolutt! Och tack för inspirerande och kluriga rubriker! Kram

    SvaraRadera
  4. Har kollar skidor på tv idag. Absolutt norskt blev det ikke då idag. Jo, för damerna. Men ryskt på herrarnas. Och Norge bara tvåa. Kan bero på att astmamedicin inte rår på riktig doping. Man vet inte, inte än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ikke helt absolutt i det norske skisporet lenger - eller retterere sagt de som bruker de - och missbruker :-)egentlig er det litt spennende med denne saken ...

      Radera
  5. Du ordar som en dans du. Det svänger liksom.

    Vitt skellefteå. Låter fint. Här finns knäpp någon snö kvar.

    Tredjeadventskram från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å men tack tack svarar jag då dansande och skickar lite vitt till dig :-)
      kram

      Radera
  6. Ägnet var nytt för mig men vilken härlig klang. Det ordet sparar jag i min verktygslåda för kommande bruk. Absolut gör jag det. Och så önskar jag ett härligt avslut på den här 3:dje advent söndagen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ägnet blev till under skrivandets gång :-)
      Kram

      Radera
  7. Härliga dagar med nära och kära ... behövs för att må bra :)
    välkommen hem igen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev fin påfyll från anhörigfronten ja, så absolutt!
      Kram

      Radera
  8. Härligt att du fått tid för att "ladda batterierna".
    Språket är sinnrikt och en enastående tillgång vid all möjlig längtan, önskan och behov av att förmedla. På norska låter det dessutom alltid glatt.
    Ha en fin Lucia!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  9. Du dags har laddat ledigheten med nya ord. :)
    Kan du vara snäll och skicka ner lite lagom med snö till 23 december. Akta ryggen.
    Decemberkram Bosse Snölös

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har varit härligt och härligt att komma hem också :-)
      Har börjat organisera snöskickandet :-)
      Börjar med en snöbollskram


      Radera
  10. Du verkar ha haft det trevligt! Välkommen tillbaka!
    Hälsningar från Lena i ett soligt Wales

    SvaraRadera
  11. Tack Lena!
    Jag har haft det så fint :-)
    Här är kallt och vitt och vackert!

    SvaraRadera
  12. Det var absolutt ett mycket trevligt inlägg!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Är du tillbaka nu?!
    Hoppas du haft det bra!
    Här är full fart i varenda vrå inför julen!
    Tomtarna dansar på borden och ställer till med hyss
    både här och där! Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är jag hemma - och kommer på besök till dig :-)
      Kram

      Radera
  14. Absolutt underbart Tove! Jag tar den norska stavningen...
    Tänk så mycket som kan finnas i ett ord.
    Förstår att du haft det väldigt bra och att resa och dessutom vara med de sina är absolut en stor ynnest.
    Och välkommen hem igen!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  15. Härligt att du hade de dina med dig på din "retreat". Det betyder så mycket, mer ju äldre man blir!

    SvaraRadera

Vaskebrett, sprettrumpe og puppeholder

I dag blir det rent kroppsligt här ifrån residenset. Som norska i grunden roar jag mig med språket, dialekter och betydelse. Norkskans vas...