fredag 18 november 2016

Sits - Veckans rubrik v. 46

Tycker nog att Trump och Clinton satt i en retsam sits. Elak sits. För att inte tala om den sits världen hamnar i. Sätter en sig själv i en sits? Sits i meningen situation, men också att sitta?
Rullstolssits. Rehabsits. Träningssits. Sittasits.
Bakåt och framåtsits.
Tror till och med det går att stå i en sits.
Trångt och/eller gott om utrymme.

En norsk liten sann historia om inträngd sits:
Fin dam kommer in på trikken (spårvagn) .
Hon får sitta längst ut på det ända lediga sätet eftersom en storväxt man upptar nästan båda sätena:
Kvinna utbrister: Å Gid, - norska fina damer tillkallar inte Gud -
- jeg föler att jeg sitter på tre hår!
Mannen på sätet mitt imot reser sig upp och säger;
- Du kan da få sitte på hela tuffsa!

En gör i bland sits åt egen bak också. Risigt läge kan jag säga.
Anar att jag själv sitter i en fördelaktig sits nu för tiden som inte har större problem än vad snösitsen ger mig.
Sits, säte och sätet. Vi sitter ju på sätet med sätet vilket jag då menar baken.
Baksätet är också en sits.

Sitta satt har suttit
nära på jag duttit
satt i sits och satt
fick sittafnatt
men ur sitsen jag mig tog
när jag till mig sätet drog

Tre hår eller tuffsigt?
Det där med Gud och Gid - den sitsen får jag nog titta närmare på.  Så.

Vi som sitter i skrivsitsen Veckans rubrik hittar du till höger i menyn
och den som sitsen skapat har är  englundskan,  
hon har alla rubrikerna i novemberveckorna  i sin hand.

30 kommentarer:

  1. Jag är djupt imponerad av att du har skrivit ett så långt och roligt inlägg om "sits". Själv hade jag inte kunnat skriva en endaste mening.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nog hade du fått till en sits också :-)
      Kram

      Radera
  2. Nu var du ju riktigt sitsig, jag menar vitsig :)
    Och nog sitter vi i en märklig sits i världen just nu, snart med Trump på ena sidan och Putin på den andra. Det är nog dags att se till att veta var man har skiftnyckeln. http://pettasblogg.blogspot.com/2014/04/gravallvarlig-omtanke.html. Ta det lugnt i snösvängen och tänk på grannarna. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ibland går det på räls och polletten ramlar på sitsen :-)
      Har besökt länken du ger och det inlägget är så fint! Även jag har en skiftnyckel i min verktygslåda - men den har inte samma historia :-)

      Radera
  3. Vilken sits du sätter oss i när vi läser detta inlägg! Jag gillar trickensitsen bäst! hahaha! Det är allt bäst att sitta på hela tuffsa! Ett gott skratt fick jag! Tack och kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härlig att få bjuda på ett skratt :-)
      Kram!

      Radera
  4. Imponerande! Vet inte vad jag skulle skrivit om detta men här fick man ett leende på läpparna :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! I sitsen rann det till :-)
      Kram

      Radera
  5. Du får då till det! Sitter här med ett stort leende - tack Tove!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! En leende sits :-)
      Kram

      Radera
    2. Tack för kommentaren Tove...
      Det är en våg ... och kallas bessman.

      Radera
    3. Så var det :-)
      Bessmansk kram!

      Radera
  6. Så du får ihop det! Fantastiskt! Du får mej att sitta på min sits och småle!
    Ha en fin weekend!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Lena!
      Glad blir jag!

      Radera
  7. Härliga du! Ett gott skratt bjuder nu mig på! Din norgehistoria från trikken var finfin! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Mia!
      Glad blir jag!

      Radera
  8. Ja, det finns då sannerligen en himla massa olika sitsar vi kan sitta i och sitter i jämt och ständigt....och nog sitter Clinton och Trump i sitsar som får en att undra hur de hamnade i en sådan sits...

    Ha en finfin helg!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sitsar är det många av - allvarliga och mindre allvarliga - och hur en än sitter så är det en sits :-)
      Kram

      Radera
  9. Vitsigt om sitsar! Det där med att stå i en sits hör man mest i ombudsmanna- och politikerjargon. Som i: "Vi måste ta ett helhetsgrepp om den bekymmersamma sits som vi står i."

    Underbar historia från den norska trikken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Vi måste ta ett helhetsbegrepp ... " - Lysande strålar den sitsen!
      Moro på trikken :-)

      Radera
  10. Hahaha, den var rolig! Mindre roligt herrarna T&P så det var lite befriande med en liten historia i bedrövelsen. Annars får du som vanligt till det alldeles strålande över ett inte alldeles så enkelt tema. kram och ha en fin söndaga,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!
      Det föll sig bara då jag började skriva - en sån sits bara ...
      Kram

      Radera
  11. Du kan då få till det. Jag läser, ler och fnittrar om varannat. Om ordet sits och din historia. Och så lärde jag mig något nytt; Gid!
    Så halvnorska jag är har jag hört mamma och mormor säga detta ord många gånger men har liksom trott att det vbara var ett utrop i stil med "oj" och det kan det kansk ebytas ut mot. Men just "Gid a mej" ; bör ju då bli "Gud hjälpe mig" eller något liknande.
    Och då fnittrar jag än mer när jag tänker på en speciell historia när mamma i ett "damesellskap" inte känd eigen pappa som kom instövlandes direkt från en militärövning med åtta vänner i sällskap och alla var orakade och smutsiga. Ja, du kan tänka dig resten...
    Stor kram!

    SvaraRadera
  12. Å gid a meg - dameselskap og mannen dukker opp sammen med flere ikke til å kjenne igen :-)
    Tror nog inte Gud och Gid egentligen har med varann att göra, men ska kolla :-)
    Stor kram!

    SvaraRadera
  13. En lumpen sits är lätt att hamna i eller på. Det gör det desto skönare att riktigt luta sig tillbaka när man hamnar mer rätt.
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Lumpen sits inte go
    bättre den som ger sittkomfort och ro :-)
    Kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Strömma surt och grilla kryp

Nu har jag fått min dos till hälften för detta året. Jag har nämligen strömmat surt två dagar i rad. Enligt min väninna så är rekommendation...