söndag 20 november 2016

Parterapeuten - Nytt par 5

Den nya terapeuten som heter Ove och jag möts en stund före för att förbereda oss för att möta Anton och Maria.
Ove&Tove 🔺🔻 :-)

Vi möts i samma lokal som förra gången. Det har gått tre veckor sedan vi sågs, de önskade det så.
Något är synligt i deras utstrålning
- Vad har hänt sedan sist vi sågs, frågar jag?
Maria ser på Anton;
- Jag flyttade hem i går.
- Hur känns det?
- Det känns bra, fast annorlunda.
- Annorlunda?
- Ja.
- Hur känns det för dig Anton, frågar Ove? Så typisk hinner jag tänka, man vänder sig till man ... men det är inte tid för värderingar kommer jag på. Så att.
- Jag vet inte riktigt, jag var så beredd på att hon inte skulle komma hem mer, svarar Anton.
- Dina känslor då Maria, var har du dem nu - hos Anton eller hos den andra, fortsätter Ove?
Aha, så fick jag min tanke på skam - rätt åt mig!
- Det känns mer till Anton nu .
- Träffar du den andra?
- Nej , vi ska inte träffas mer.
- Kan du tänka dig att fortsätta tillsammans med Anton, inflikar jag?
 - Jo, det kan jag, men jag vet inte om han vill?
- Har ni pratat någonting mellan er om vad som hänt? Kan ni prata om det?
-  Inte så mycket än.
- Vad vill du prata med Anton om, frågar jag Maria?
- Att vi båda föll för en annan och hur det kom sig! Vi fann ju allt i varandra av "längtan till dig" ...
Det vill jag prata om.
-Du då Anton?
 - Jag vill också prata om det. Hans svar kommer lite tveksamt, han ser inte på Maria när han säger det.
- Vill ni ha detta samtal själv tills nästa gång vi träffas? Om ni behöver kan ni alltid kontakta oss, den ena eller den andra.
Vi parterapeutgivarna kommer överens med terapeutmottagarna om att skriva ner  det de kommer fram till samt boka in ett nytt möte om två veckor igen.
När Mari och Anton har gått ut säger Ove till mig:
Vi borde ha gett de ett ett skriftligt underlag att jobba med!
Jag svarar:
- Det kanske vi borde, men om nu inte detta lyckas så kan de få det nästa gång.
Ove ser betänkt ut:
Men vi har ju bara en gång kvar så är vårt uppdrag slut!?
Forts följer ...

14 kommentarer:

  1. Kan undras hur tankar och samtal går hemma hos Anton och Maria nu. Kram

    SvaraRadera
  2. Dags att börja prata med varandra så...

    Kram och ha en härlig söndag!

    SvaraRadera
  3. Verkar som om de borde försöka att prata med varandra lite mera, i alla fall börja så smått.
    Relationer kräver en del men kan ge också ofantligt mycket. Det gäller att kunna ge och ta.
    Trevlig söndag.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Det är nog bra för dem att försöka ta sig över smärtgränsen och börja prata med varandra. Om de kan.
    Ingen lätt sak alls. Jag håller tummarna.

    Ha en fin söndag bästa parterapeuten! <3

    SvaraRadera
  5. Jag kunde inte låta bli, men jag tänkte hela tiden på "En man som heter Ove" och var lite dåligt fokuserad, tyvärr! Det blir nog en happy end hoppas jag! Kram

    SvaraRadera
  6. Jag känner nog lite som veiken här. Tänkte åxo på "En man som heter ove" vad konstigt haha.

    Vi får väl se hur fortsättningen följer.
    Bra skrivet iallafall.

    Stor kram.

    SvaraRadera
  7. Hoppas de pratar ut och kommer till en gemensam lösning. Det ska bli spännande att läsa fortsättningen.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Det är lätt att dra förhastade slutsatser, men en bra egenskap, tycker jag, att vara varse sina egna tillkortakommanden - alla har vi dem. Och så är det väldigt viktigt att höra det som inte sägs. Tove och Ove verkar båda vara goda lyssnare.
    Hoppas du får en fin måndag. Det är härligt att inleda nya veckan med en sådan.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Sitt satt och suttit ;) Så sitter en här och vill tacka dig för de fina kommentarer du ger mig bl.a. både om lake och öring :) Jo det är en öring med på bilden när jag var dit o rekade, dom fick två innan dagen var slut, hade jag vetat att dom pimplade hade mitt pimpelspö istället var kastspö fått varit med till bröllopsbilden :) Nu rökte Lars dessa goa öringar igår också (visade han på ansiktsboka) Lake kan man se ibland vid tunn is, jag har aldrig provat att klubba men skulle vilja. Därav jag kallar isen för: Klubba Lake Is : Vi tar en bra vecka nu / Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Åke:-)
      Undrar om kastspö eller pimpelspö påverkar giftaslyckan?
      Kram

      Radera
  10. Svarkommentar till alla ovan: Nu är del 6 levererad :-)
    Kram!

    SvaraRadera

  11. Prata är underskattat! :D))

    Kram ♥

    SvaraRadera
  12. Att prata med varandra och inte till varandra kan underlätta. Och även att färsöka sätta ord på sina känslor. Mne ibland är detta lättare att tänka än att få till-
    Tycker nog att handlingen gått framåt...
    Spännande med sista delen.
    Har mina tankar.
    Kram!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...