torsdag 24 november 2016

Grått - veckans rubrik v 48

   
                                    




Grå i skala mellan svart och vit. 







Gråzon. 
Skuggan är ofta grå och skuggor hör till.
Himlens grå toner går ibland över i blå-grått och kan bli gråsvart. 
Ljus grå. Mörk grå. Grått är en varm färg. Om än vädermässigt ruggig och tung.
Inte alls så färglös som vi tror när vi ser det grå. Förknippas med trist och det har sina skäl vill jag tro.  
Ladugårdstomtar är/var grå. År gråsuggan grå?
Som en grå mus med kommungrått hår. 
Kan inte skriva om grått utan att tänka på gamla grå stugor. 
Och min älskade farmors  ullsockar i grått! 
De blev slitna och farmor bötte (lagade)de.
Om jag begripit bättre så hade jag ju sparat de bara för att. 
Grått till rött. grått till blått, grått till ljus orangea. Grått till vitt.
Grått väger av och lyser till.

Silvergrått  smycke av is


Gråvit häst i mörk grått täcke - se skiftningarna i manen,
 grimman och i benen samt staketet och elstängslet.
 Tvåtrådsvantar i ull - grått
som jag fick till minne av en person.


Grått tillsammans med rosa är snyggt
denna sjalen har jag till
en mellangrå byxa med topp
Klädsel för en grådin :-)



Tack englundskan för dina roliga rubriker!

Övriga som skriver i rubriker hittar du till höger i menyn. 
Just nu vet jag inte vem som blir rubriksättare i december.

40 kommentarer:

  1. Tänk att grått som anses så intetsägande egentligen kan stå för så mycket. Grått gör mig lite nostalgisk, för min farmor gillade grått. Därför känns det lite varmt gammeldags och ombonat. Fårskinnsfällar nu till jul tar upp det röda så fint. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du har också farmor minnen till grått, lite vamrt gammaldags passade så bra. Fårskinnsfäll icke att förglömma!
      Kram

      Radera
  2. Grått är underskattat för vad vore väl tillvaron utan alla dessa skuggor som finns omkring oss. Dessutom är grå en tacksam färg att matcha med många andra.

    Kram och ha en bra torsdag!

    SvaraRadera

  3. Grått och rosa är jättefint!

    Kram ♥

    SvaraRadera
  4. Du får den tråkiga gråa färgen att bli vacker och intressant.
    Jag har aldrig gillat grått. Passar inte i den färgen. Men hästen, den är vacker, otroligt mysigt. Hästar är såna fina djur, så len och mjuk om mulen.
    Sjalen är fin, rosa till det gråa, toppen.
    Så fint du skaldade inne hos mig.
    Varm kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är olika och det är som det ska vara. Tack för rar kommentar.
      Varm kram

      Radera
  5. När jag läser din text och ser dina fina bilder, tänker jag på min pappa. Han sa alltid: I mörkret är alla katter grå! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härliga minnen från våra kära vi har. Jag tänkte också på katterna då jag började skriva, men de försvann :-)
      Kramar

      Radera
  6. Mm, grått ... kan vara så fint. Och vilsamt. Nästan ändliga mängder med nyanser. Och kompis till väldigt många andra.
    Kram Mia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var bra skriviet om grått!
      Kram

      Radera
  7. Hmmm, ibland känns grått lite trist om det är fel nyans... men här blev det plötsligt så färgglatt och fint. Hade förresten en grå stickad kofta på mig idag.

    Ha en finfin afton, natt och morgon, dag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för rar kommentar! Grå stickat kofta kom jag på att jag också har :-)
      Kram

      Radera
  8. Grå är en neutral och bra färg. De flesta färger passar tillsammans med grått.

    Grått väder som det ofta är i november är förstås inte lika tjusigt... men det är någon annan som redan varit inne på, ja, det var nog du det! :-)

    SvaraRadera
  9. Gråsyster! :)
    Grått är vackert, grått passar till det mesta, om inte allt. Och visst har vi en gemensam grå tråd mellan våra Grått-inlägg. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grå trådkommentarskram till syster!

      Radera
  10. Grått är också flott! Och den grå färgen kommer i många olika nyanser.LÄtt att förglömma.
    När jag så dina fina bilder så fick grått en ny valör hos mig.Gråskalan kom i ett lyster, där hästens man spelade "första fiolen".
    Kan se dig framför mig i din fina scarf. Hela du strålar!
    En vacker "grådin" som jag saknar.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grått är också flott javisst! Roligt att du såg gråskalan i lyster också! Grådinen tackar för komplimangen! "Hästens man spelar första fiolen".
      Saknar dig.
      Stor kram!

      Radera
  11. Underbara grå nyanser i din vackra bildkavalkad. Jag tycker om grått - en färg som många tycker är trist, men som jag tycker är spännande!
    Tack Tove ... tack för ett fint inlägg - tack också för alla fina kommentarer hos mig :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grått är gott, tack för din kommentar också :-)
      Kram

      Radera
  12. Grått är färgen som får alla andra färger att bli sina finaste jag!

    SvaraRadera
  13. Jag uppskattar grått mycket mer idag än förr. Och grått finns, som alla andra färger, både i varma och kalla nyanser. Och det är stor skillnad på ljusgrått och mörkgrått. Ljusgrått blir helt fel på mig.
    Grått är stiligt och kan kombineras fint.
    Tack för fina bilder, kram ♥

    SvaraRadera
  14. Alla dessa färger som finns i grått! Och alla dessa nyanser av grått...

    SvaraRadera
  15. Grått låter trist, men det är det ju faktiskt inte. nog mer hur vår hjärna först reagerar på just ordet.
    Grått är flott!!!
    Idag är det grått häri Spanien,men ändå vackert!
    Ha en fin första advent!

    SvaraRadera
  16. Jag älskar att följa med i dina fotspårstankar som egentligen är så långt ifrån grå de kan komma. :) På ett sätt. På ett annat sätt inte.
    MARKTNEVDA. Ska läsas baklänges

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stor ADVENTSKRAM till dig du fotspårtänkare :-)

      Radera
  17. Jag är bara inne och önskar en trevlig advent! Jag tjuvstartade lite med en ljusstake i köksfönstret. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt! Samma till dig!
      Imorgon kommer staken upp hos mig :-)
      Kram

      Radera
  18. Ja, grått är en varm färg! Trots att november brukar vara grå OCH kall! Älskar grått i alla dess nyanser! Tvåtrådsvantar, kan det vara detsamma som tvåändsstickning måntro? Har haft några härliga såna vantar som min mamma stickat.

    SvaraRadera
  19. tvåtråds är tvåänds!
    Värme i grått när det är kallt!
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan gissade det! Då fick jag ett nytt ord för tekniken :-)

      Radera
    2. Tvåtråds lärde jag i Värmland :-)

      Radera
  20. Vilken vacker vit häst:) jag har alltid sett den vita hästen som mitt spirit animal drömde nyss om en också.

    Idag har jag en supermysig julklappsbutik på bloggen:)

    Ha en fin helg!

    LOVE Maria

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Mystisk

Sanna Susanna  ´ s ord&fotolek ger oss mystisk denna veckan. På denna sidan finner du också hela gänget som deltar. Hjärnan, som med s...