måndag 31 oktober 2016

Ögon - Veckans rubrik v 44

Ögon Gröna
Min bloggvän Louise Nocky
har
målat denna akvarellen samt de två längst ner
Ny månad med 4 veckors rubriker; englundskan i livsrummet ger oss första veckan  Ögon att skriva om. 
Med  nöje; tack så mycket!

Har du inga ögon i skallen?  Vad ser  du? Se dig för! Med slutna ögon. Med vidöppna ögon. Med ett öga.
Ögonen är själens spegel och om febern råder i kroppen syns det på ögonen, i ögonen. Någon ser om någon ljuger genom att se på ögonen, i ögonen. Att se varann djupt in i ögonen är också något att ta sig för med ögonen. Eller blicka bort och ner.

Flisan och bjälken.
Varför ser du flisan i din broders öga, men märker inte bjälken i ditt eget öga.
I bara ena ögat?
Ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta ut flisan ur dit eget öga. Ur Matteus 7 om jag inte minns fel.
Syn för Gudar. Syn på saken. Synsam. Se och synas. Synvilla.
... och så var det något något om grandet ... skärvan ...
på norska skjärven, på danska skärven.

Ögon-blick s bilder:

Ögondetalj i min senaste akrylmålning



Ser du fler än två ögon?
Gömmer sig något i det ena ögat?
Eller båda?









Ögon Bruna






Ögon Blå








Du hittar de som skriver t.h. i menyn
Nästs vecka blir det Fiber (-rikt)

40 kommentarer:

  1. Jag älskar sådana bilder där man ser mer ju längre man studerar dem. 6 extra ögon fick jag syn på- 1: längst upp till vä, 2: ett par cm längre ner till hö syns ett större öga, 3: ovanför vä stora öga är en långnäbbad fågel med ett öga, 4: ovanför hö öga simmar en fisk med ett vakande öga.5: i mitten längst ner ligger en igelkott och sover på sidan, 6: i hö hörn är en stor fågel. I det vänstra stora ögat ser det ut som en larv rullat ihop sig och i det högra ser jag en liten katt som kikar fram. Jag är full av beundran att du kan få med så mycket. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken underbar kommentar att få från betraktaren "ser"! - och bilden skapar sig själv!!Tack så jättemycket Gunnel!
      Kram

      Radera

  2. Jag ser två ögon ett uppe åt vänster och ett djuröga under mitten till höger... :D)

    Kram på dig ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) det där ser du :-)Tack så mycket!
      Kram

      Radera
  3. Spännande ord om ögon och en fantastisk ögonbild i min favoritfärg! Jag ser fem ögon ... i det vänstra stora ögat ser jag en simmande havssköldpadda :)
    Du är duktig på att få till både ord och bild Tove!
    Tack för dina kommentarer på min "vanliga" och på min "365 ..." - blogg - alltid kul med dina hälsningar :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, du "ser" också blåa Anki :-)Sköldpaddan utmanar mig! Roligt följa dina bilder dag för dag, det ger mig inspiration!
      Kram

      Radera
  4. Så vackra ögonbilder ,-)))
    Ögonen visar mycket, lätt att läsa av ,-)
    Så sant att ögonen är själens spegel!
    Ha det fint KRAM Primrose ,-))

    SvaraRadera
  5. Ny header! Häftig! Och även i den ser jag ögon.
    Visst är ögonen själens speglig eller speglingar.
    Och ett ögonblick kan tolkas på många sätt.
    I din vackra, blå, akrylmålning ser jag ibland fyra ögon och iblan sex ögon. Och i ena ögat, det till höger ser jag fler ögon. I det vänster skymtar en simmande varelse.
    Så spännande och jag kan säkert se mer.
    Tack Tove för att du får mig att ta på de mer kreativa glasögonen.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart med dina kreativa glasögon!!
      Tack så mycket "söstra" mi.
      Stor kram!

      Radera
  6. Fint om ögon och ögonblicksbild!
    Tänk så mycket som kretsar kring ögat i dagens samhälle. Vi är så fokuserade och förhåller oss hela tiden vid det vi ser.

    Önskar dig en vecka med många fina ögonblick!
    Kramar Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ser och förhåller oss till det vi ser; visst är det så.
      Tack så mycket!
      Kram

      Radera
  7. Suveränt läcker spegling i headern. Ser många ögon i din senaste akrylmålning. Det som fångade mig först var de två ögonen som nyfiket och lite lurigt spejar ut från det största ögat till höger.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den bilden är jag mycket nöjd med :-) Kul att du fångade det jag själv såg då tavlan hade stått någon dag!
      Varm kram

      Radera
  8. Spännande med fler som skriver på samma tema.
    Ögon kan man verkligen filosofera kring inser jag när jag läser din text.
    Bilden i headern är fantastisk, tredimensionell på ett märkligt sätt. Man kan se många saker i den. Snyggt verkligen.
    Roligt att du hittat till min hemsida. Jag uppskattar dina kommentarer väldigt mycket.
    Hoppas att du får en härlig tisdag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det er roligt skriva på tema :-) Tack så mycket för din kommentar, så roligt att få den! Min tisdag blev jättefin
      Kram!

      Radera
  9. Ögon, vilken trevlig rubrik med härligt innehåll. Att se varandra in i ögonen kan vara ett mycket lycklig blick :) Säkert för många som kan spegla ett helt liv tillsammans eller en trevlig stund ;) Ögonkontakt är en viktig detalj hos och för mig. Jag stammade i ungdomens dagar, från ca 4 år tills jag var 20-22 kanske... Kunde endast ringa till dem jag kände... Min mor sa bara för 8-9 tal år sedan: Du har tagit igen det nu :)
    Ögon kan även vara alldeles otroligt vackra... nog har man blivit knäsvag några gånger i livet :)
    Bara för en månad sedan stötte jag på en skolkamrat på en stor allmän plats, jag blev lite blyg och vågade inte säga hur vacker hon är och hennes ögon... Jag fick helt enkelt skriva på ansiktsboka och berätta min upplevelse och nästa gång vi ses ska du få en kram :)
    Bibliska citat gillas skarpt. Finns mycket fynd där man ta tillvara på... Jag har förstorat en bild som ska stå i kyrkan under december månad... jag hoppas någon predikan får ett tipps ;) Åtmindstående får jag önska det... Blir nog till att knalla till körka några söndagar nu... Det där med "ögon i skallen" ska jag ta med mig på min resa... Ibland får jag höra av min arbetskompis att jag surrar så han får hål i huvve, nästa gång han missar något ska han få höra om att han saknar ögon just i skallen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är härlig du; visst kan ögon vara vackra i sig och sitter de på en skönhet så kör till :-)Fejanboka är inte så dum .. Gå i kyrkan är en fin upplevelse - så roligt att du har en bild där; har du visat den på bloggen? Hoppas predikaren ser med öppna ögon och flikar in det i dagens text från predikstolen :-)

      Radera
    2. Man vet ju aldrig om den kommer med i predikan, man ska nog inte ha förstora förväntningar, men man måste ju få önska sig :) Härlig o härlig. Tack då!

      Radera
    3. Visst ska en önska sig :-)

      Radera
  10. Så fint skrivet om ögon och ögonblick.
    Det fick mig verkligen att stanna till i tankarna och fundera. Var tvungen att läsa flera gånger.
    Härligt vackra ögonbilder.
    Jag ser 4 ögon i din fina akrylmåling.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket wiolettan!
      Roligt att du såg ögon i min målning också :-)
      Varm kram till dig också

      Radera
  11. Fantastiskt fin målning som man kan titta länge på och en vackert fortograferad spegling!

    Jag kommer att tänka på att det där med att titta någon i ögonen eller att vika med blicken är olika i olika kulturer. I vissa länder ser man inte en överordnad i ögonen när man talar med den och därför kan det bli tokigt när t.ex.en lärare i Sverige ber en elev: "Se mig i ögonen!" om eleven kommer från en kultur där man verkligen inte gör det. Även i Sverige vek förr en från arbetarklassen ner blicken när hen talade med en chef.

    Sen undrar jag varför man håller ett öga på någon när det skulle vara bättre om man höll båda ögonen på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Din infallsvinkel om att se varan i ögonen är viktig att tänka på. Med mössan i hand och blicken i golvet, så det var för inte så allt förlänge sedan. Håll ett öga - ja, när det behövs två:-)
      Kram

      Radera
  12. Jättefina akvareller som din bloggvän målat!!
    I din tavla som är hur cool som helt ser jag många talande blickar!
    Tänk ändå så mycket ögon har att säga! Jag försöker alltid fånga djurens blick i mina foton.
    Kram Tove

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de fina de akvarellerna; hon målade de på min begäran!
      Kul att du gillar mina färgstryk hit o dit :-) Du fångar verkligen djurens blick med den äran du!
      Kram

      Radera
  13. Små små saker, men ändå så otroligt viktiga! Jag kör med brunt på mina gluggar nästan mitt i ansiktet! Kramar

    SvaraRadera
  14. Små små saker; det betyder större :-)
    Brunt på gluggarna, du är rolig du :-)
    Kram

    SvaraRadera
  15. Ja, ögonen talar bättre än munnen gör. Härligt inlägg med klokheter i kubik och fina bilder. Njutbart och underfundigt, precis som det brukar vara i Tove-inlägg!
    <3

    SvaraRadera
  16. Å tack för denna härliga kommentaren Karin i klokt utbyte kan vi säga :-)
    <3

    SvaraRadera
  17. En blåskimrande fågel med stjärten i vädret (som dock döljer sina ögon) visade sig för mig i din vackra blå tavla! Härligt när bilder "dyker upp" när man låte ögonen vila en stund i abstrakta bilder! Ha en fin torsdag Tove,

    SvaraRadera
  18. Just så Anna - bilder dyker upp när en låter ögonen vilaen stund i abstrakta bilder - det är så det kan vara; tusen tack!

    SvaraRadera
  19. Jättefint och passande inlägg till temat!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  20. Åh, Tove! Så enormt hedrande att du tagit med mina målningar i ett inlägg så här, men jag ser också "med mina ögon" hur tråkiga dem tavlorna är jämfört med dina egna energirika alster.
    Visst ser jag ögon i din tavla. Busiga, trötta och hemlighetsfulla :D

    Det har blivit så att jag "kastar ett öga" då och då på mina bloggvänners sidor (mitt eget öga och inte ett getöga). Och när jag väl kommer igång och kastar vill jag hinna med några stycken med samma kastarm ... hehe
    Det finns ganska många i min vänlista, så det kan gå ett tag mellan gångerna. Men du finns alltid där Tove. Du är en mycket kär bloggvän.

    Men ... hahahaha ... hur i himmelens namn kan mina bilder bli så stora i blogglistan? "Jäsiken", så den dominerar ... hahaha
    Blir det alltid så, eller?
    Undrar vad det beror på? :P

    Om jag förstått rätt så är det "Alla själars dag" idag, söndagen efter Alla Helgon. Ska försöka göra "själ" för mig då ... ;)

    Kramis, och stort tack för den uppmärksamhet du gett mig :D



    SvaraRadera
    Svar
    1. Hinna med med samma kastarm ... det får jag lägga till i mina tankar :-)
      Dina ögon kom till användning på ett bra sätt här och de pryder min tavelvägg och de som har ögon att se med ser - och om du bad mig göra dina ögon så skulle det inte fungera alls, vi bär våra begåvningar på var sitt vis :-) det är så det bli mångfald vet du ...
      ja, hur din påannons för dina inlägg lyckas bli så stora det har jag ingen aning om och tänker inte heller ändra på det - ser det som ett härligt konstnärligt inslag på bloggen - du gör skäliga själ för själ på det sättet och tack för kommentarer!
      Kära bloggvänner kommer när de kommer och det är så gott nog!
      Stor kram!

      Radera
  21. Fina ögon både i akryl och akvarell. Och ögon som är så svårt!

    SvaraRadera
  22. Lollos ögon beundrar jag! Mina formade sig av sig själv när jag snurrade penseln lite :-)

    SvaraRadera
  23. Det är ofta spännande ögonblick att titta in till dig Tove. Glad att jag funnit dig.
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mia glad att jag funnit dig också!
      Kram

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...