onsdag 5 oktober 2016

Katten på bordet - Veckans rubrik v.40

Karin på Åland har gett oss rubriken.
Precis som det brukar så gör min hjärna en slags saltomortal inför rubrikerna. Jag gick runt här mumlande på när mössen är borta dansar katten på bordet.
Lysande kände jag mig då jag knäckte koden så lätt.

Jag har ett förflutet inom hemtjänst och hemsjukvård.
Jag har särskilt två katten-på-bordet minnen.
Första minnet från på landet i Norge:
Dama har  fått sitt insulin og hennes mann har laget frokosten så jeg hjelper henne till bordet.
Förste gang dette skjer sperret jeg opp öynene:
På en egen l duk lå en stor svart katt i kanten på bordet.
Ja, jeg skvatt skikkelig må vite.
Hele frokosten gjennom så lå katten der på duken. Av og till vasket den seg. Når dama og mannen hennes kom till kaffekoppkosen spann katten.

Andra minnet är från en svensk stad:
Ensamboende man behövde få ett mål lagat mat om dagen.
När maten är värmd och klar för intag kommer en tigerrandig katt från ingenstans och hoppar upp på bordet, lägger sig tillrätta på sin plats - och mannen äter.
Till efterrätt tar mannen en kopp kaffe - och ber mig blanda i rejält med kaffegrädde i kaffet  åt katten som stående lapar ur kaffeskålen  på bordet - mannen sörplar in sitt kaffe på fat.

När katten är borta dansar mössen på bordet - ordspråkskatten har lurat mössen och raskt ätit upp alla. Står nu på bordet och slickar sig om munnen. Hur många möss kan en katt äta på samma gång?
Trodde han ja .... men en mus hann undan - kolla musens min!
Bilden fann jag på Wikipedia
By the way, möss är en av de sorter som kallas kulturföljare, vilket innebär att de drar nytta av människans förändrade åtgärder i landskapet ( gäller både djur och växter).
Katten på bordet är alltså då en kulturföljare .....

Precis som vanligt så har du övriga skrivare och rubriker t. h i menyn.

30 kommentarer:

  1. Som vanligt klarar du det galant att göra ett fint inlägg, den här gången om katten på bordet. Där vill ju katten vara för övrigt, på piedestal och det ser den till att vara. Ser framför mig hur katten lapar i sig kaffet med grädde i. Generöst av hussen. Jag blir varm inombords. Respekt känns också.
    Jag ligger efter i skrivandet, nästa gång handlar det om kockarna...
    Ha en fin onsdag Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom tiden går och rubriker sätts så dyker det upp ur minnesbanken där det finns mycket av värmande och respektfulla händelser som det står respekt av.
      Jag följer upp dina inlägg eftersom Karin!
      Bästa onsdagen!

      Radera
  2. Underbara kattberättelser. Jag fastnade speciellt för mannen och katten som hade ett eget kafferep. En katt på bordet kan jag väl acceptera, men möss.....då hade jag stått på en stol nånstans utom räckhåll för mössen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, de där katternas position på bordet kommer jag nog aldrig att glömma.
      Kram

      Radera
  3. Ha haha åh så charmigt med mannen och katten som drack kaffe tillsammans ,-)))
    Tror båda njöt lika mycket av stunden.
    Fina berättelser ,-)
    Bra ordspråk som passar till lite allt möjligt.
    Ha en fin dag KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  4. Visst var det!
    En fin dag till dig också :-)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Alltid lika kul och överraskande att titta in till dig. Katt som dricker kaffe med grädde eller om det var mjök! Har aldrig hört på maken, som man brukar säga... Vikken katt! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att du tittar in och finner något du gillar :-)
      Sådana kattor...

      Radera
  6. Härlig berättelse
    finns ingen rättelse
    Som jag kan bedömm'
    finns bara beröm!

    Ljuvlig berättelse om katten och kaffesörplandet ;) ihop med husse ♥

    Nattakram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. För berömmet jag tackar
      och inte heller backar
      Då du är i rimmande fart
      blir det klart!
      :-)
      Kram


      Radera
  7. "Det bästa man har sätter man på bordet" säjs det. Men när det handlar om en katt så gör den gärna som den vill. Och vill den vara på bordet så...
    Härliga berättelser båda två och katterna hade det säkert lika trevligt som deras ägare.
    Stor kram och ett stort leende.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det tänkte jag på också. Katter går sin egen väg för det mesta. Sköna minnen har jag.
      Stor kram!

      Radera
  8. Försök fostra en katt att inte hoppa upp på bordet! Möjligen kan du få den till ögontjänare men så fort du vänder ryggen till, så ......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fria individer de där katterna ...

      Radera
  9. Härliga små berättelser om katterna :) Ser framför mig hur katten lapar grädde där tillsammans med den äldre mannens kaffestund - ljuvligt hjärtevarm blir jag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gjorde gott då minnena dök upp också :-)
      kram

      Radera
  10. Dessa självständiga katter som är till glädje för många! Mössen och råttorna har jag absolut inget till övers för!
    Visst följer både råttor och katter människan. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katt lever sitt eget liv :-)
      Kram

      Radera
  11. Häliga berättelser, men har musfobi och hoppade till när jag så bilden! Bläddrade snabbt vidare.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra du bläddrade förbi Lena - men hann med historien först!
      Fin fredag till dig!

      Radera
  12. Möss är rara om det handlar om tecknade små figurer som de i askungesagan.... riktiga möss som gnager i sig delar av våra hus dem är jag inte alls förtjust i. Intressant tanke att de är våra kulturföljare, sådant triggar igång mina hjärnceller att spåna hejvilt...

    Ha det fint!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du ger dig ut på spaning - det är ett spännande ord det där ....
      Ha det gott Kram

      Radera
  13. Rörande berättelser som visar hur katter sprider glädje och är sällskap till människan. På min arbetsplats, där det varit och är många med bakgrund och djupa rötter inom fiske- och fartygsnäring är katter ofta förknippade med stor vidskeplighet. Nämner någon ordet katt blir det enligt dem ofrånkomligt stopp eller stora driftproblem. Givetvis har detta gett upphov till en hel del munterhet och upptåg med bland annat katter på bordet, (inga levande emellertid.)
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag läser din kommentar så kommer jag tänka på att svart katt som gick över vägen framför en bil tyddes som kommande olycka - vet om några som genast vände bilen och for hem. Övertro som övertro ..
      Trorpåkram!

      Radera
  14. Men så gulligt! Mannen dricker kaffe på fat och katten slickar i sig kaffe (med mycket grädde!) från koppen.
    Fint katten-på-bordet-inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) väldans roligt att se det hela var det ju ....

      Radera
  15. På bordet, ja, det är den naturliga platsen för en katt. Bildligt och bokstavligt. Jag vill ha klarhet och tydlighet, och prata om saker med deras rätta namn. Jag torkar förstås bordet efter att katten har suttit där. Men visst är det trevligt att de kommer upp, då ser alla varandra ordentligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att se varandra är vid och på bordet är som det ska. Kom nu på att jag faktisk levd med katt på bordet :-)

      Radera
  16. Det finns väl inga som så självklart tar plats på matbordet som just katter! Hörde om en katt som det börjat brinna i svansen på. Ljus på bordet! Och dotterns nyinskaffade kattunge svedde "ögonbrynen" häromdagen så de krullade upp sig! Ja jisses... inte lätt vare sig att va eller ha katt! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katt på bordet med levande ljus kräver sin uppmärksamhet :-) katter kräver sitt av sitt vara och vi av att ha ....

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...