onsdag 12 oktober 2016

Idyll - Veckans rubrik v 41

Karin på pettasbloggen har gett oss veckans rubrik.
Just nu i skrivande stund har jag en idyll ute på min balkong, i den stora djupa balkonglådan som rimfrosten färgat jorden vit glittrar inbjudande vackert när morgonens första solstrålar träffar frosten. Småfåglarna vippar och flyger fram och åter och njuter fröna som jag lagt åt dom.
Plötsligt kommer de stora svarta fåglarna och förstör idyllen för småfåglarna, men rimfrosten idyllar vidare.
Idyllisk idyll verkar ha en känslighet för att upphöra om något bryter den. Tränger in och avbryter, splittrar och söndrar.
Idyll - ordet som baklänges blir llydi- inte så mycket mening med det.

Är idyll ett sånt upphöjd ord som vi tar till når inget annat tillräckligt beskriver det vi känner?
Är det så att det bara ska användas då och då? Ska det oftast vara oidyll, finnas där och gäckas för små korta idyllers upplevelse?
Lyckan är nog syskon till idyll?
Men vänta nu, idyll benämner kanske inte ett sinnestillstånd - det beskriver mer utomhusmiljöer när jag tänker efter - idyllisk i skärgården. Idyllisk på fjället. Cykla i sommaridyllen. Min balkong är en idyll.
De levde ett idyllisk liv - alltså ett ord som beskriver något som tillsynes är ...
Är det andra som beskriver idyllen - så som vi tror och lägger in vår egen uppfattning om hur det är?
I så fall byter vi idyllen med varandra.

Nå - så här säger en uppslagen sida på nätet om betydelsen idyllisk lantligt fridfull, okonstlad och att ordet  idyll är besläktad.
Rimligt! Och så är det ett adjektiv och adjektiv hör till substantivet - balkong är ju ett substantiv - om jag nu inte förirrar mig i idyllen av ord. Om det varit ett adverb så skulle det höra till verbet. Att idyllisera.
Det är rent tjusigt med grammatiken, det var så roligt när jag gick i skolan minns jag.
I obestämd singular utrum heter det idyllisk - där satt den idyllen -  min balkong är ju ett ut(e)rum.
Tack för denna ordiska utflykten Karin, som föll in i  det jordiska - trycker på gilla-knappen och tackar för uppmärksamheten om någon läser ändå hit ner.
Till höger i menyn finner du de som skriver och veckans rubriker i oktober.

40 kommentarer:

  1. Ja, din balkong är verkligen en idyll en varm sommardag! Men det var den lilla lägenheten också när vi åt den goda laxen och drack vinet, hade träffat hästar och skulle se på konst!

    SvaraRadera
  2. Så mycket du kunde lägga in i ordet idyll. Jag ler lite när jag läser om dina grammatiska vändningar.....lite av mitt favoritämne. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det strömmar på ibland :-)och grammatiken är ju ord :-)
      Kram

      Radera
  3. ja, jag läste faktiskt ända till slutet och är imponerad av din lek med ordet idyll. Den bild som jag får upp av en idyll är kvinnor i vita klänningar som sitter och dricker kaffe i en berså i slutet av 1800-talet. Men det är väl någon tavla jag har sett.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Ingrid! Som sagt orden rinner till ibland. Bilden du får upp är kanske den där av en av de stora målarna .... det är idyll ja!
      Kram

      Radera
  4. Spännande hur du kan vrida och vända på ordet idyll. Fenomenalt är rätta ordet. Blir alltid så glad när jag läser dina inlägg. Önskar dig en fin torsdag och varma västkustkramar ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det rinner till som sagt här ovan ... Tack Gunilla!
      Stora kramar!

      Radera
  5. En smaklig fläta av bara ett ord ... idyll. Smakar på det och ja, det känns helt rätt! Du är fenomenal Tove!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En smaklig fläta av bara ett ord - där satt den Anki, så fiin kommentar att få!
      Tack!
      Kram

      Radera
  6. Idyll låter idylliskt och det ger en inre bild hos mig. En varm, mysig och behaglig tillvaro. Sommar, blommande syrener och te i bersån... Jag läste också helat texten. Kunde inte sluta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din balkong är en idyll och på olika sätt kaan jag se.
      En idyll för mig är en plats där jag mår bra till kropp och själ och det kan vara på landet eller i stan. Men det kan både vara en fysisk plats där jag befinner mig och samtidigt det tillstånd jag själv befinner mig i. Men lugnt och vackert är det i min idyll.
      Tyckte du förklarade det hela så bra.
      Stor kram!

      Radera
    2. Till znogge:
      Tack för att du läste hela! Varm mysig och behaglig är en idyll, så bra beskrivning!
      Kram

      Radera
    3. Till Ditte!
      Tack! Du tänker i banor som jag. Lugnt och vackert hör till idyllen.
      Stor kram!

      Radera
  7. Intressant det här med idyllens känslighet för inblandning utifrån. Att den därmed ger association som för vidare mot illusorisk.
    Vad gäller grammatiken tillhörde den inte min favoritsysselsättning och jag blev aldrig särdeles lysande på att plocka ut satsdelar och lokalisera adverb. De tyska prepositionerna kan jag nog emellertid ännu rabbla upp.
    Stora kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där kom det ordet illusorisk som ju passar utmärkt i betraktande tankar om idyllen.
      Tack för det Ulla Maria!
      Den där tyska ramsan fanns hos mig också - men stavningen har gömt sig ....
      Stor kram

      Radera
  8. Du är en sann ordkonstnär! Och nu har du också blivit bildkonstnär! Att måla med stekspade visste jag inte att man kunde! Men du kan! Visst ser jag fåglarna, det gäller att ha fantasi bara!
    Kramar och en fin helg!
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!
      Fantasin är ett mycket användbart verktyg i ord- och bildgörat!
      Stor kram

      Radera
  9. Underbart! Riktigt idylliskt skrivet. Man känner verkligen av ordet när man läser. Kram

    SvaraRadera
  10. Då fick jag minsann ett litet "gilla-tryck"
    ... å´ mycket att tänka på. :)
    Idyll ... hm, "smakar" jag på ordet tycker jag det låter fint. Å´ härligt tycker jag det verkar att känna så om sin balkong eller något annat som omger en. Men "idyllisera" ... jag vet inte ... låter nästan lite byråkratiskt kan jag tycka.
    Hur som haver :) - ha nu en riktigt härlig helg bland gnistrande iskristaller!
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mia! Hur som haver ... ha en skön helg:-)
      Kram

      Radera
  11. Jag kan inte låta bli att förknippa ordet idyll med en synupplevelse. Bilden av den där perfekta idyllen som vi strävar efter att uppnå.

    Önskar dig en underbar helg med idylliska upplevelser!
    Kram Christina

    www.blog.christinakarlsson.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har våra inre bilder i, med och av synen - idyllen perfekt eller inte ...
      Kram

      Radera
  12. Grammatik ja... eller den lektionen var jag borta från skolan på �� Så här vart jag lite offside typ. "Idyllen på Nacka" har jag nyss döpt en filmsnutt till (och det passar mig��) Annars har vi en trevlig resturang som just heter Idyllen ett par mil fågelvägen ifrån... Nu lutar det åt en trevlig helg eller... närmast idylliskt för Lill Plutten är här. Farsan & Morsan hans är på konser på nån som heter Känt... eller nått... Dom tycker säkert att bandet också är idylliskt uppe i Östersund ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Offside eller inte - idyllen är tydlig i denna kommentar Åke!
      En liten idyllkram till idyllen i Nacka! Lill Plutten inräknat så klart :-)

      Radera
  13. Du lägger fingret på väsentliga funderingar om ordet idyll. Ingen lätt match att beskriva idyll men du fick till det riktigt bra även om den låg rimfrostvit kvar där när de svarta fåglarna kom. Idyll är något som uppstår när man jämför storstad med småstad osv...kom jag på precis just nu. Småstaden är förstås idyllen
    Tack Tove, hos dig orkar man alltid läsa hela vägen ut
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin! Just så jämför storstad med småstad ... tänk vad en kommer på då en får upp en rubrik så ofta det sker :-)
      God helg!

      Radera
  14. Först tack för dina fina kommentarer hos mej! Dikten gick till mitt hjärta!
    Betydelsen av idyll har nog mycket att göra med var man kommer ifrån och ändras när man flyttar eller kommer i nya omständigheter.
    Ha en trevlig lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv tack Lena!Din kommentar ger också nya insikter om idyll!
      Fin lördag!

      Radera
  15. Idyll, det ordet älskar jag. Det rymmer så mycket med närhet och mysighet, känner jag.
    Fint inlägg och tänkvärt skrivet. Klart att jag läste hela, det var så intressant.
    Kram till dig och trevlig helg.

    SvaraRadera
  16. Idyllen är antagligen bräcklig, precis som du är inne på. Ett paradis utan orm. Själv ska jag försöka snickra ihop något idylliskt. Snart. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligen är den det då och då. Kommer och läser :-)

      Radera
  17. Idyll eller ej ligger väldigt mycket i betraktarens ögon.
    Ha en riktigt idyllisk lördagskväll med mycket flirt!
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idyllen var närvarande igår :-)
      Kram

      Radera
  18. En idyll som är ett utrum som är ett uterum – lysande!

    SvaraRadera

Vad ska tavlan heta?

Första när jag målade så förekom inga titlar. Jag tyckte det var onödigt. Så gick jag mer och mer på utställningar och fick till mig at...