torsdag 29 september 2016

Ju fler kockar ... Veckans rubrik v 39

ju sämre soppa. Om kockeleringen sker i politiska sammanhang - demokratisk.
Demokratisk soppa. Rättvis? Solidarisk? Majoritet och kompromiss.
Min käpphäst under mina yrkesår har varit detta med alla dessa chefer högt och lågt. Så mycket pengar det kostar och det ger så lite och besluten går så många väger. Så många led, så mycket byråkrati och inget vet varken vad den andra gör eller knappt vad de själva gör. De vet inte överhuvudtaget. Sicket system!
Så enkelt det är att generalisera och göra allmängiltigt. En snäv ring av sanningshalt som ändå är vettig. Ibland.
Inget säger att det blir sämre soppa om fler lagar maten mer än ordspråket. Det blir den soppan det blir. Vänlig gemenskap och kokkonst blir utmärkt om en är av tillsammansvirke. Men den kan bli salt eller osalt.

Samarbete - arbeta tillsammans torde vara den springande punkten i hur soppan blir. För att samarbete behöver vi ha någon = alla drar i trådarna och försöker strukturera upp det och då blir ju inte soppan så bra.
Så jag kokar min soppa själv - det är så enkelt, jag vet vad jag har i den och - men ibland samarbetar jag med mig inte så bra heller har jag märkt.

Värre är det när en grupp kommer överens om att inhandla mat till en fest. Alla handlar eller ingen.
Veckans rubrik är serverad i ett hopkok av spontana tankar; Sicken soppa.
Håll till godo!

Karin på Åland har gett oss rubrikerna för oktoberveckorna.
Övriga skribenter och veckans rubriker oktober månad hittar du t. h i menyn.
Nästa vecka blir det Katten på bordet!

55 kommentarer:

  1. Ja du, sicken soppa! Den här Rappakaljsoppan äter vi en slev av varje dag! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rappakaljasoppa - där satt den!
      Kram

      Radera
  2. Jag är ju kock så. ....Visst stämmer det. Ju fler kockar ju sämre soppa. Jajamen.
    Sen kan det vara mycke som liknar en soppa hehe.
    Kramiz.

    SvaraRadera
  3. Du är rolig som vanligt! Det här ordspråket har du ju visat att man kan göra lite som man tycker med. Ibland är det bra med många kockar, ibland inte. Jag gillade aldrig grupparbete i skolan - ville gärna bestämma själv. Många kockar i min kör men en chefskock som ledde jobbet. Med dessa många kockar plus chefskocken blev soppan alldeles utmärkt!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grupparbete var heller inte min grej på den tiden. Tror nog att någon form av ledning är nödvändig i de flesta fall, men spännande då alla är med också.
      Kram

      Radera
  4. Så lätt det är att förirra sig i egna tankar. Men så mycket klokt det ändå kan komma ur dem.
    Önskar dig en riktigt härlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) ja, så det kan gå ...
      Trevlig helg till dig med!

      Radera
  5. Det går att tyda det ordspråket på många sätt. Du hittar alltid humorn i det hela. Om en restaurang skulle styras på samma sätt som det görs inom politiken så hade den nog fått slå igen ganska så snabbt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog så att restaurangen fick slå igen :-)
      Kram

      Radera
  6. Sicken soppa
    man kunde hoppa
    glädje och sorg
    över alla torg.

    Ha ett värmande gott veckoslut, tittut!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ttittut
      efter hoppa
      kan vi åta soppa
      här hos mig
      jag bjuder dig!
      Kram!

      Radera
  7. Härlig kloksoppa med många tänkvärda tankar som passade så bra till en artikel jag läste igår.
    Helgkram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloksoppan - jo, jag tackar jag och bjuder en tallrik!
      Helgkram!

      Radera

  8. Soppa som soppa... Borsten är helt underbar...

    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har sinne för detaljer du - syftar på borsten!
      Gillar det!
      Kram

      Radera
  9. Jag tycker att det är roligt att laga mat tillsammans och resultatet blir ofta mycket bra. Hoppas du får en varm härlig soppa till helgen! Trevlig helg!
    Kram G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är en sån där gemenskapsmänniska du G :-)
      Kram

      Radera
  10. Grupparbeten i skolan och team på jobbet. Har aldrig varit min passion. Snarare ensamvargens. Kompromisser är inte alltid bra. Så.
    Och trevlig helg på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ensamvarg individualist - jo jag känner igen det.
      Kompromiss har sina sidor ... Så.
      Trevlig helg!

      Radera
  11. Jag slank bara in helt ensam och med eget beslut för att önska dig en fin helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du villa ha en tallrik soppa till? :-) Alltid roligt då du tittar in! Trevlig helg!
      Kram

      Radera
  12. Kan bara inte sluta titta på den fantastiska borsten ... wow!
    Soppor kan bli både bra och dåliga oberoende av hur många det är som kokar dem - och då menar jag ätliga soppor och soppar! Däremot är nog politiska soppor den värsta sorten!
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Så roligt att du uppmärksammar borsten - en nagelborste som används då jag målar, just använd blå färg, färgklickarna föll ner från färgtuberna och då måste ju kameran fram :-)
    Soppsoppa är en delikatess - min danska sambo var en riktig soppsoppagörare - anar att du är precis så också!
    Smaklig soppa och god helg!
    Kram

    SvaraRadera
  14. I vissa lägen är det betydligt enklare att göra något själv. Minns knepiga grupper som man hamnat i och det har inte varit roligt. Men med rätt personer kan samarbetet vara en rejäl styrka.

    Vilken häftig borste!

    SvaraRadera
  15. Kul att du också gillar borten :-)
    Rätt person i rätt grupp gör susen och god soppa.
    Kram

    SvaraRadera
  16. En härlig och tänkvärd soppa av en ordkonstnär av rang. :) Och borsten... så läcker. :)

    Trevlig helg på dig kära Tove!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bjuder dig en talrik till :-) och en borstfantast till, tack så mycket!
      Kram

      Radera
  17. Om kockar är alltför många blir det svårare med balans vilket ju är nyckelord i allt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den berömda och åtråvärda balansen ...

      Radera
  18. Ja, vilken soppa det kan bli ibland!
    Samarbete är bra, men svårt.
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Soppkok har sina svårigheter såsom samarbetet.
      God kväll till dig Lena!

      Radera
  19. Desto äldre jag blir, desto större individualist blir jag... Jag vill vara kapten över mitt eget liv... så får andra samarbeta bäst de vill... Å andra sidan har jag oftast inte samarbetsproblem, när det väl behövs samarbete.

    Kul inlägg och vilken härligr färgsprakande bild möttes av till det här inlägget! Gillar den skarpt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kapten på egen skuta :-) som bekant gillar jag min egen tillvaro där me is the boss :-)
      Samarbete må till då och då.
      Vi blir fler i borstklubben :-)

      Radera
  20. Läcker borste. Soppa kan också vara läcker med både en och flera kockar. Vad gäller cheferna verkar det vara så att en del företag ser det som att ju flera chefer desto bättre soppa. Trots att det verkar bli en riktig soppa och väldigt mycket möten.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen i borstklubben du också :-) Möten i synnerhet ja visst - över en sopplunch kanske!
      Klubbkram!

      Radera
  21. Testar bara... varför ville sidan bara visa Mia.... det finns tusen mior... Nu måste jag visst ändra så jag får med att det är miatankar-mia som är i farten.. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blogger gör förändringar i länkandet så det är lite strul med de - läst på någons blogg att Blogger jobbar på att ta bort nyheten. På en blogg visas min adress med procent ... tänk på pocenten ... :-)

      Radera
  22. Bilden är helt fantastisk! Och även jag ser att det är en borste i grunden. Och från grunden kan mycket ske.
    Härligt inlägg där humor dansar runt med allvar och sedan blandas till det som passar bäst för stunden.
    Och tove jag kokar gärna soppa med dig och jag tror den skulle bli den bästa av soppor.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borstklubben fylls på :-) från grunden kan mycket ske så sant och så får det bli med vår gemensamma soppa Ditte!
      Stor kram!

      Radera
  23. Borsten är ju bara för häftig och inlägget har både djup och humor i ordslingorna. I arbetslivet har jag varit på många konferenser med dötråkiga grupparbeten. Jag har inte haft svårt att arbeta i team men numera gillar jag att vara min egen chef. Underbar frihet!! Ha en fin vecka och varm kram ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är du upptagen i borstklubben, välkommen Eva!
      The best way - my way när en kan få till det och trivs med det :-)
      Varm kram!

      Radera
  24. Ja, du, det finns många ordspråk och en del har mycket av sanning i sig, fast ibland tillspetsat. Att hjälpas åt kan jag ju tycka, aldrig vara fel, men vem vet.
    Jag skulle ju bli toppenglad om någon kom och ville hjälpa mig med "soppan", eftersom jag inte är någon bra kock.
    De styrande och "deras soppor" finns det mycket att ställa sig undrande inför, där börjar jag snart bli en så´n som sticker huvudet i sanden. Och, det är inte bra, tänk om alla gjode det.
    Tack för besöket hos mig och kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit wiolettan! Visst är hjälpas åt bra också. Ibland sticker en huvudet i sanden då och då.
      Kram till dig :-)

      Radera
  25. Ligger mycket i de orden... Själv så kan jag bara en soppa o den är på påse :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Soppa i påse ja, men du är inte den ändå :-)

      Radera
  26. Tisdag och dagen var kylig med lite vassa vindar! Hoppas att du njuter av hösten. Jag hittade en midsommaräng idag, 4 oktober. Man tror inte att det är sant! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frost här i morse igen.Jag njuter otroligt av hösten och de senaste dagarna har solen belyst min tillvaro!
      Kram

      Radera
  27. Tillsammansvirke! Ett så ljuvligt ord i kocksammanhanget. Det är ju det som gör smaken god, virket som vi använder tillsammans.
    Salta får vi göra själva efter behag.
    Livet i ett nötskal-kram!

    SvaraRadera
  28. Tillsammanssoppan med saltkar på bordet! Smakliga höjder är nåbara! Just det livet i ett nötskalkram!

    SvaraRadera
  29. Väldans bra hopkok tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod Karin .. ta en tallrik till :-)

      Radera
  30. När vänsterhanden inte känner till vad högerhanden gör... inte roligt...

    SvaraRadera
  31. Helst skulle man ju vilja att alla vi kockar gjorde sin egen soppa och så kan vi alla njuta av en sopp-buffé där vi ger varandra komplimanger för hopkoken och därmed lyfter varandra ;)

    SvaraRadera

Sambulansen - en del av resebranchen

Full buss. Någon reser utan skor, andra har skorna i handen. Gipsade, lindade och amputerade. Flera omplåstrade, några nystrålade, nyopere...