onsdag 18 maj 2016

"Vända pannkakan" rent fysisk

Uppföljare till mitt förra inlägg:
Denna övning lärde jag mig i skolan;  den är allsidig och en får upp flåset.
En bör ha någorlunda ordning på kroppen och kunde parera med armar och ben.
Ha långa byxor på och se till att ha gott svängrum:

Sett dig på golvet med benen framför dig.
Sett båda händerna i golvet en aning snett framåt  till vänster - luta dig framåt  - lägg tyngden på armarna och sväng benen åt höger bakåt och runt.
Du ska alltså rulla på yttersidan av låren och rumpan. Det tar exta gott om du har benen lätt lyftade från golvet under rullningen. 
Växla sida och håll ett högt tempo då går det lättare!
Men starta mjukt !
Mycket mjukt kanske 


Lycka till!

34 kommentarer:

  1. Tack för en övning som verkar bra. Ska prövas.
    Märker att jag verkligen stelnat till. Men det kommer att bk i lugn , mycket lugn takt. Tror jag avstår bilder...
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Övning ger färdighet :-)
      Övningskramar!

      Radera
  2. Det lät ju "lätt som en plätt".
    Jag var tvungen att testa här på arbetsgolvet (i min ensamhet) och tro mej - jag fick till det men såg säkert inte lika elegant ut som om en elitgymnasts "vända pannkakan". Kul! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) vända pannkakan - lätt som en plätt! Fyndigt sagt!
      Elegansen får en öva på!
      Heja dig!

      Radera
  3. Jag ska testa när andan faller på. Tror det är enklare med mina gympaövningar på gymet. Men testa måste jag förstås... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi - ändan i takt med andan låter vettigt :-)

      Radera
  4. Jättebra övning Tove men du glömde sätta ut bild/film när du utför träningen. He he he... 🏋🏌🏋

    Kram ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns inte före-vig-ad än, men det kommer nog :-)
      Kram

      Radera
  5. Låter som en övning för mig. Borde helt enkelt komma igång med lite allsidig träning för att stärka kroppen. Men det är mycket man borde ;-)

    SvaraRadera
  6. Vad händer om jag fastnar och inte kan komma ur mig själv? Finns det en risk att det blir pannkaka av gubbkroppen?
    Hjälp! Ska jag ringa bärgare eller bara SOS? Tänk om ABBA kommer och sjunger sin gamla dänga SOS. Agneta var väldigt söt. Jag ringer direkt till Agneta. Tack för tipset.
    Klem fra Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så riskmedveten som du är så kommer det gå som en dans på platt pannkaka Bosse :-)
      kram

      Radera
  7. Den rörelsen verkar livsfarlig för en stelbent Pantertant. Jag får nog ta ett långt bad i mjukgörande sköljmedel....Comfort kanske....innan jag ger mig på det. Du måste vara vig som en cirkusartist. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pantertanten gör kloka val! Comfort är utmärkt till det bruket! Cirkusartist modell tant du vet :-)
      kram

      Radera
  8. Bra övning. Bra att du skjutsar på mej lite, tack!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  9. Den övningen vågar jag mig inte på. Jag kan ju fasta så! Hela kroppen blir väl både gul och blå! Vilket sjå! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rimmat snyggt
      utan kroppen byggt
      av pannkaksvända
      - så kan allting hända!
      Kram

      Radera
  10. Haha, helgonsmilet säger allt! Bildbevis krävs!
    Kram du festliga Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok nu kom en bildbegäran till - När PT kommer får hon fota tanten :-)
      kram

      Radera
  11. Tack för detta käcka tips
    nu jag tränat och så - vips
    fick min rumpa härlig spänst.
    Helt och hållet din förtjänst.

    Vältrimmad kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rumpaspänsten gäcka
      så den inte ihop säcka
      äppelform
      känns enorm
      skön och fast
      utan knast
      Vipsrumpekram!

      Radera
  12. Det där var jag en fena på när jag var i småskolan ,-))))
    Håller med bra svängrum behövs alla fall nu ,-)))
    Härlig bild.
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Så kul att du känner igen den!
      Stor pannkakskram!

      Radera
  13. Bra tips detdära hehe.

    Kramkram.

    SvaraRadera
  14. Skulle vi kunna få en bild på övningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp - när någon av mina PT dyker upp så :-)

      Radera
  15. Jag får nog vänta lite med att träna, så min rumpa kommer i form igen.
    Den fick jobba på golvet i kyrkan. Satt ju flera timmar direkt på golvet, fast en sittdyna under, men ändå, haha.
    PannkaksKram ♥

    SvaraRadera
  16. Rumpan bör vara i form :-)En sånn lång golvsittning är ju också en övning!
    Vändkram!

    SvaraRadera
  17. Redan fredag igen och lite småregnigt hos oss. Jag vill ha MYCKET regn en dag eller två så jag slipper vattna! Trevlig helg! .9

    SvaraRadera
  18. Dagarna går fort; Sol hos mig idag, lite kallt.
    Trevlig helg!
    kram

    SvaraRadera
  19. Tittar in och önskar dig en trevlig helg!

    Kram.

    SvaraRadera

Vaskebrett, sprettrumpe og puppeholder

I dag blir det rent kroppsligt här ifrån residenset. Som norska i grunden roar jag mig med språket, dialekter och betydelse. Norkskans vas...