tisdag 3 maj 2016

Toves Tisdag - anteckningar

Morn Morn alla läsarflarn!
Havre eller råg?
Buss eller tåg?

Jag prenumererar inte längre på tidningen Norran så jag kan inte skriva om något ur denna.
Så ni får några anteckningar jag gjort på plattan som jag samlat på mig.
Innan min resa såg jag hela serien Hem till byn, den låg i öppet Arkiv på Svt - vilka guldkorn om den tiden och härliga människoroller. Gamla skolläraren som vill skriva bok om byn, Lars Erik tar över den boken senare i serien. Går in för det med liv och själ.

Bäst gillar jag promenaden genom byn då Lena Strid återvänder till sin Willy. Byn ska få se!
Min anteckning på plattan: Livet är en strid - Willy Strid!

Epoken då bondelivet började gå ur tiden blev en intressant påminnelse och att sätta det in i dagens bondeliv.
Lars Erik spelar en roll som är obetalbar - jag syftar på scenen där han dansar runt på kyrkogården till Leonard Cohen´s Dance me to the end of love.
Eller bonden som for på hemlig resa med buss och hamnade på en konstgödselfabrik.
Karin i rullstol som sitter i gavelrummet, ute är det snöstorm, hon spelar Summertime på gitarren.
Per som är Karins man får en fyrhjuling i födelsedagspresent och kör iväg med morgonrocken fladdrande.


Lycklig mamma bakar inte sura buller säger en annan anteckning - det får duga som dagens ordspråk - om ingen annan har sagt det så är det jag :-)

Dagens bild;



Copyright Tove Olberg

26 kommentarer:

  1. Åh den måste jag kolla in vid tillfälle! Det låter underbart!

    Tack för ett gott tips...

    SvaraRadera
  2. Ååhh ... nu blev jag sugen på att se den serien igen! Minns att jag gillade den mycket! Tack för tipset :)
    Ett underbart ordspråk!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Det är en av de få serier som jag var väldigt noga att följa. I normala fall så antingen tröttnar jag på handlingen eller helt enkelt glömmer bort att sätta på TV:n. Dagens ordspråk är solklart. Vårt sinnestillstånd påverkar allt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) visst är den fin, mycket sevärd! Jag trodde jag sett alla säsonger, men jag hade missat den sista!Sinnestillståndet påverkar, så sant.
      kram

      Radera

  4. Just den scenen minns jag så väl när Lena återvänder
    till sin Willy. :D)

    Kram och en fin dag till dig ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-)de var ett Strid-bart par de två.
      kram

      Radera
  5. ;-))))) Härlig bild på bajsplockande hund, plus uppmaningen förstås! ,-))
    Kommer själv ihåg när Lena o Willy gjorde promenaden genom byn, min favorit!
    Annars har jag nog glömt det mesta, lite mer kom jag ihåg nu när jag läser inlägget, bra serie.
    Ha det fint nu.
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  6. "Hem till byn" hela serien (massor av avsnitt) har jag på dvd. Den serien är helmysig tycker jag.

    Kramkram.

    SvaraRadera
  7. Tycker att Hem till byn är helt suverän, både vad gäller de olika karaktärsskildringarna och som samhälls- och tidsdokumentation. Följde den noga under de flesta omgångar den gick och nu händer det ibland att vi tar fram något avsnitt från öppet arkiv och tittar på under ett lugnt och stillsamt nattskift. Några av oss återser gamla bekanta medan de yngre på laget upplever något nytt.
    Glada bullkramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Ja, du beskriver serien så bra.
      Bullfestkram

      Radera
  8. Vilken bra bild men det är synd att den behövs! Att plocka upp efter fyrbenta vänner borde vara en självklarhet...

    Trevlig onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunde inte motstå att fota denna bilden :-)

      Radera
  9. Hem till byn skrevs väl av Bengt Bratt om jag kommer ihåg rätt. Den sändes väl omkring 1970-71 tror jag. Min dotter föddes då och vi såg den när hon var ny! Kram

    SvaraRadera
  10. Det stämmer bra det :-) 1971 sändes första programmet. Då din dotter var ny, fint sagt!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Hem till byn var en fantastisk serie!
    Inspelad bara 15 min från där jag bodde i Sverige.
    Också härligt med alla dessa skådespelare från Göteborg.
    Skulle också vilja se om serien.
    Ha en trevlig helgdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade stor behållning av att se om serien! Då känner du väl till miljön där den spelades in :-)
      Ha en trevlig fredag!

      Radera
  12. Underbara Tove! Tack för att du på nytt påminde mig om "Hem till byn". Har sett den, dock inte alla avsnitt när den gick. Jag vet att jag kommer att ha glädje av att se den igen. Vissa scener är ju helt obetalbara och jag kan fnissa när jag tänker på dem än idag. Tänkte just på ett par du nämnde.
    Hundskylten är väldigt bra! Men varför ska människor behöva påminnas om självklarheter. Märkligt! I Singapore skulle detta aldrig behövts. Böterna för förseelsen och ev fängelse avskräcker. Väl drasytsikt, med fängelse, men höga böter vore på sin plats.
    Stor kram från ett strålande veckart Stockholm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, det är en mycket fin serie och att se den igen blev som att upptäcka ny detaljer, en är ju äldre själv och ser på ett annat sätt. Påminnelser hur det var och är idag ger perspektiv. Hundskylten hittade jag i Värmland!
      Kul men onödigt. Bötesläggning kanske vore en idé - fängelse väl hårt...
      Stor kram från ett än så länge soldisat Skellefteå.

      Radera
  13. Hem till byn har jag sett många säsonger av. Men minns inget av det du skriver om. Hmm. Jag gillade serien men kanske gick den något år för länge. Eftersom jag inte orkade hänga på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kändes kanske lite långrandig ja, men väl sevärd, upplevde mer denna gången hr kanske med åldern att göra :-)

      Radera
  14. Vilket härligt inledande rim! Läsarflarn föredrar havre med promenad på ett solrosblad ;) Och vilken humoristisk bild, den gillar jag, kul när kommunfolket har humor :)

    Önskar dig fina dagar!
    Kramar Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack mitt läsarflarn!Havre med promenad på ett solrosblad gnistrar tilltalande!!
      Mycket humor i den bilden ja :-)
      Fina dagars kram!

      Radera

Vad ska tavlan heta?

Första när jag målade så förekom inga titlar. Jag tyckte det var onödigt. Så gick jag mer och mer på utställningar och fick till mig at...