måndag 9 maj 2016

Toves sen måndag - Tanthybris

Från norra Blogglandia hälsar jag bloggflarnen i övriga delar: God afton!
Inuti utanpå
i från
och till

aldrig still
kav lugn


Tanthybris är ett tillstånd där ingenting är omöjligt på möjliga grunder. Tanter skjuter in och surrar till, snurrar och står ändå med fötterna på jorden - jag tillhör en tantarmé!

T som i tänkbart
A som i  anar absolut
N som i naturlig naiv nästan
T som i tant utan hatt
H som hel, hälsa, hybris vingar ger
Y som i yster
B som i ballt
R som i risk
I som i irrevirrig
S som i snurrig skön  snutt säker

Ingen
kunde ana
ingens ingen
inget intet
alltets allt
tusenfallt

Tanthybris är att stå med fötterna med jorden - och ända sväva! Glömma syftet. Lycka så länge den finns till och vill!
 Dagens bild;


Färger som rinner  ner från tavlor jag målar

Dagens ordspråk; 
"Ty så länge du älskar  ...."
Hootenanny Singers

Copyright Tove Olberg

38 kommentarer:

  1. Åh, jag vill vara med i din Tantarmé! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häng på om du inte redan är med i den Annukka Aaa startade upp, det är den armen jag tillhör! :-)
      Kram

      Radera
  2. Svar
    1. Du är redan med; i Annukkas så vi är i samma armé redan :-)
      Kram

      Radera
  3. Tanter behövs.
    Tanthybris vill vi ha.
    Låt oss förena oss i alla länder :-)

    SvaraRadera
  4. Tanter behövs minsann! Det slumpmässiga kan ibland bli det vackraste!

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  5. Haha... de flesta av dessa tanter som kommenterat är faktiskt redan med i armén... men de har glömt det... Bättre än så där kan man inte definiera tantkraften! Tack för det farmor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den armé jag sa mig tillhöra var just din - nu har tanterna blivit påminda :-)
      Farmor Tant säger tack!

      Radera
  6. Det är inte dumt alls med tanter. Utan tanter stannar världen! Kram på dig!

    SvaraRadera
  7. En underbar "header"! Och den är ju blå!
    Perfekt för tantarmén. När är nästa träff! Vill inte missa den.
    Din definition av "tanthybris" är klockren och borde spridas vida omkring.
    Dagens ordspråk; "Ty så länge du älskar..." ger mig en särskild känsla.
    Kanske är det den du får fram när färgen rinner...
    Stor tanthybriskram!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte på dig då jag plockade fram bilden :-) Ditteblå!!
      Dagens ordspråk och färgen som rinner - klockren beskrivning tänker jag direkt när jag läser, så är det ju.
      Fabelaktig kommentar att få! :-)
      Stor blå kram!

      Radera
    2. Ps. Du är ju redan med i tantarmén som Annukka startade upp :-)

      Radera
  8. Snygg dagens bild. Tänk så tråkig världen skulle vara utan alla tanter!🙃 Tanthybris, javisst!👍
    Kram från tant Ghugge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kram från en tant till en annan!

      Radera
  9. Så läcker bilder. På den översta ser jag fisken, blänket på vattenytan och det lilla lövet som lagt sig på ytan. Den undre måste vara en bild av tantarmén - glad, yster, svävande, jordbunden och med djup och toner.

    Att stå med fötterna på jorden - och ändå sväva. Underbart.

    Skrattrynkig tantkram

    SvaraRadera
  10. Strålande kommentar att få, jag blir igen glad yster och svävar :-)
    Stor tantarmékram!

    SvaraRadera
  11. Tantakram från Tanten Glad!

    SvaraRadera
  12. Bra förklaring på tanthybris.
    Jag gillar att var tant, äntligen får jag göra som jag vill!!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, gillar också att vara tant :-)
      Ha det gott!

      Radera
  13. Hurra för tanten. Hurra för tant Tove som kan konsten att få till det i bloggen.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tant Tove tackar och bockar :-)
      Kramen

      Radera
  14. Hurra för tanten. Hurra för tant Tove som kan konsten att få till det i bloggen.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack badande tanten för glada tillrop! Nu hoppas jag att kommentaren får vara kvar - jag har svarat förr men vips så glider den iväg ...
      Stor kram

      Radera
  15. Tanthybris! Underbart ord! Det stoppar jag genast i fickan och provar på! Låter som ett perfekt tillstånd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Det är ett härligt tillstånd, ha det i fickan och ta fram det vid behov du!
      kram

      Radera
  16. Tantakram härifrån Li'chöping ve älva
    ja, ni ser ju själva
    hur det kan bli
    även här finns tant inuti
    ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är galant
      Bästa tant
      Du är med :-:-)
      Kram

      Radera
  17. Ordet "tant" är litet knepigt för mig... Jag tänker på en gammal kvinna som inte anses som något positivt. Sedan finns det gamla kvinnor som inte alls är tant för mig.

    I min värld så har tant HATT! Det har jag ansett tantigt... Jag vill inte känna mig tantig... men bli inte förvånad... nu har jag börjat tänka att jag VILL ha och kommer förmodligen KÖPA hatt om jag finner en som jag gillar tillräckligt mycket! Visst är det knepigt!?? Apropå ovanstående... platsar jag i tantgänget? Jag vill...:-)

    Det här blir nog dagens bloggämne hos mig... Går litet på tomgång just nu!

    SvaraRadera
  18. Om jag hade hatt - jo då jag drömmer om att bära det - också och det lär komma - visst platsar du i tantarmén - vi är många där - och så är det bara en tillgång om vi i gemenskapen har olikheter också - annars stannar vi ju av :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer gott, tänker vi inte olika blir det ingen utveckling! :-)

      Önskar dig en fin pinsehelg! Här är det kallt idag, vinden t.o.m iskall... Litet fukt i luften också...

      Radera
  19. Trevligt inlägg :)
    Du är en av de härligaste tantsoldater jag vet :D

    Jag vet inte om jag har någon hybris av något slag, numera (har nog haft tidigare). Men jag tror att jag kan säga att jag står i den öppna dörren till tantsoldaternas rum. Ibland tar jag ett kliv in, ibland ut. Ibland går jag helt in i tantrummet, och stänger till och med dörren. Men jag går fortfarande också helt ut ur rummet och stänger dörren.

    När det gäller de gånger jag stänger dörren, låser och tappar nyckeln så sker det mer och mer när jag är inne i rummet ... hehe

    SvaraRadera
  20. Tack! Att stå i dörren och glänta in, gå in och få mycket gjort och sedan gå ut igen med stängd dörr och tappat nyckel är "helt normalt" :-)
    Så ja du är på väg .... hihi

    SvaraRadera

Vad ska tavlan heta?

Första när jag målade så förekom inga titlar. Jag tyckte det var onödigt. Så gick jag mer och mer på utställningar och fick till mig at...