lördag 21 maj 2016

På var sin sida om bordet


Gubben satt tyst å betraktrade
gumman sin
sedan månge år
Ho var väldigt skrynklig
lite krokig
men fin som få

Mellan sig hade de köksbordet

Gumman satt också tyst i tanken
tänkte på gubben på andra sidan 
Mitt emot  mig 
sitter han prinsen min
prins och prins
Han var den bästa jag kunde få

Så satt de där de två
livet hade gått sin gilla gång
Nöjda var de med litet
livet var ändå stort i sig

De hade soppa i tallrikarna
men något fattas
det tyckte de båda
En blick de bytte i samförstånd
Han reste sig till hälften
hon likaså
De öppnade var sin del av fönstret
tog sin tallrik
i ena handen
samstämda 
och soppan försvann
Så stängde de fönstren igen

En blick de bytte 
gubben reste sig 
gick till hörnskåpet
gumman reste sig
gick till kökskåpet
Glasen fylldes med goa supen
som  varmt rann ner i strupen
en och två och tre
Så höjde de båda rösten
i trösten
Med varsin fot de trampa takten
på varsin sida av bordet
Säg lilla gumman min
vill du vänslas med gubben din
rösten är knarrig
men blicken är klar
Då byter den något krokiga skrynkliga gumman
sida om bordet
och möter gubben sin
Jag kommer här

Det är så de har gjort hela livet
hållit sin sida om bordet
för att så vid valda  tillfällen 
finnas på samma sida
om bordet 

Copyright Tove Olberg

36 kommentarer:

  1. Underbart! Du har en förmåga att få mina mungipor att glida uppåt samtidigt mina ögon mjukas upp med något som liknar lycka... :-9

    SvaraRadera
  2. Det är nog ett bra recept, enskildhet i tvåsamhet...♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enskildhet i tvåsamhet ...ja visst :-)

      Radera
  3. Så fint! Tack!
    Ha en trevlig lördag!

    SvaraRadera

  4. Ler STORT.... :D))

    Underbara du...

    Kram ❤

    SvaraRadera
  5. Tänk så underbart livet kan vara! Kram

    SvaraRadera
  6. Det där var kärlek
    en kär lek
    i bästa samförstånd
    de lyckan höll stånd
    men ej på avstånd
    inget missförstånd!
    Min mun ler
    när jag din prosa ser.

    AndraSidanBordetKram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt fyndigt! Tack så mycket!
      Borsdkram!

      Radera
  7. Fint berättat!

    Ha en skön kväll och stor kram

    SvaraRadera
  8. Svar
    1. Vad roligt att du tycker det :-)
      Tack

      Radera
  9. Härligt! Ett liv tillsammans kan vara underbart, även om inte alla kan se och förstå det! Kram

    SvaraRadera
  10. Tvåsamhet kan bestå av mycket,
    och ibland klarar en inte trycket.
    Att i samförstånd finna ett svar
    orden är få,
    stämningen och känslan rar
    kan vara svår att förstå.

    Tusen tack finaste Tove!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag noterar en rim och diktversion från Ditte :-)Så roligt!
      Den säger mycket!
      kram

      Radera
  11. Så väl fungerande recept: samma bord, vars en sida och ibland samma. Dina ord med glimt och värme är alltid härliga att läsa. Tackar!
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack min fina läsare!
      Stor kram!

      Radera
  12. Härligt! Kan det vara mig och gubben du skriver om..hehe!
    Ha en skön söndagskväll!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Sådan värme du sprider.
    Det var kanske rent utav cider.

    Härliga ord.
    På vår jord.

    Livet går ej i repris.
    Det gäller att ej hamna i något slags dis.

    Lyckan kommer lyckan går.
    Men det är nog bara ett fåtal som förstår.

    Livet är inte kort.
    Det är bara inte se allt i grått.

    // Nacka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men se vad herrn kan
      denna fotoman
      skriva diktform minsann ...
      Tack så mycket!
      :-)

      Radera
    2. Jo man kan ha sina stunder :) Du skriver så mycket fint hos mig som lockar fram en sida ;)

      Radera
  14. Vilken mysig historia :)

    Tack för den

    SvaraRadera
  15. Vilken härlig Dikt ,-)))
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  16. Ny vecka, nya tankar och en helt oskriven veckobok! Lycka till med det! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt oskriven veckobok!Lycka till du också!
      kram

      Radera
  17. Tänkvärt! Men soppan hade kanske passat till supen ;-)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...