torsdag 12 maj 2016

Fem själar i förrådet

I djupet av själen ligger flera själar ...
Finns det skäl  att ha flera själar?

Jamen, visst och sant, det är bra att ha flera så en kan leva ett rikt själsligt liv.
När den ena själen inte mår så bra eller på annat sätt är ur funktion så kan en ta en annan.

Översikt över själförrådet:

1) Vardagssjälen - den är stor, vid och rymmer mycket eftersom vardagar är så många.
2) Hel naturligt följer då helgsjälen - den har söndags- och storhelgstjänst.
3) Händelsesjälen - där strängar vibrerar över glädje  och molltonar sig vid sorg.
4) Natursjälen samarbetar med upptäckarsjälen, kartlägger och arkiverar resor, språk. Den är till sin natur kreativ, skapande och är mycket närvarande.
5) Huvudsjälen har till uppgift att samordna de övriga, alltså den som sitter i hjärnan.

Gemensamt för hela förrådet är att de styrs av förnuft och känsla. Samvetsfaktorn spelar en stor roll.
Och ja, själarna samarbetar med verkmästaren i magen. 
Freuds teorier om överjaget, jaget, detet och drifterna har efter hand bytts ut med kognitiv beteendeterapi.

Copyright Tove Olberg

33 kommentarer:

  1. Din tanke om att vi har många själar tar jag till mig direkt. Så måste det helt enkelt vara. Dina förklaringar stämmer så bra in, för visst är det så att förnuft och känsla styr över mycket. Kram denna soliga torsdagsförmiddag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-)
      Kram i sol men kallt här!

      Radera

  2. Hm, nä jag tror bara på en själ och den går genom allt.... :D))
    Själslig kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) all inclusive :-)
      Alla själars kram!

      Radera

    2. hi hi, själarnas kram :D))

      Radera
  3. Fasiken... jag är inte riktigt överens med ditt kommentarsfält... Jag tror jag klickat bort många kommentarer jag skrivit genom att klicka på "Logga ut" istället för att klicka på "Publicera".

    Jag tycker din teori är helt suverän. Själslivet förändrar sig efter vilket humör, vad som förväntas av oss de olika dagarna... känsloläget, omgivningen osv... Tack för den!

    PS! Nu fick du en helt annan kommentar från mig och nu ska jag se till att klicka rätt så du får ta del av den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ens jag kommer överens med den nu i dagarna här .... och själarna har bollat det mellan sig!
      Tanthybrisens själbefängda!
      :-)

      Radera
  4. Jag tycker nog bara att vi har en själ men det har olika underavdelningar som är aktiva beroende på tid och situation!

    Önskar dig en fin dag :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) så kan det vara också! :-)

      Radera
  5. Tror inte det finns så många själar ...i fantasin kanske.
    Vi har bara en själ , och så Äre med det .

    Trevlig torsdag!

    SvaraRadera
  6. Gott så :-)
    Kram o trevlig torsdag till dig med!

    SvaraRadera
  7. Tack Tove för denna "själavandring" . Jag har också grunnat på om det finns fler själar och för olika tillfällen. Men jag har inte kommit så långt i tänkandet som du.
    Kanske finns en huvudsjäl som är försedd med olika "löpare".
    Tror den tanken passar mig bra.
    Själsliga kramar.

    SvaraRadera
  8. :-) Själavandringvar bra sagt!Din tanke med löpare är god som någon ...en eller flera är som vi ser och upplever det.
    Själslig kram!

    SvaraRadera
  9. oj, inte visste jag att jag hade plats för så många själar i min arma kropp! Det var min själ riktig bra, det! Kramar i själslandet!

    SvaraRadera
  10. Hi hi -troligen är de små och effektiva :-) kram
    Många själskramar!

    SvaraRadera
  11. Kan vara lite bökigt om varje själ vill stjäla all uppmärksamhet och de tävlar om att höras mest. Gott när de når en själarnas gemenskap och stöttar varandra i glädje och harmoni.
    Kom nu att tänka på uttrycket i själ och hjärta. Blir då hjärtat ytterligare en aktör på den inre scenen?
    Varm, hjärtlig och själsligen närvarande kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själar som vill ha utrymme är troligen vår ambivalens - då kan det dröja lite innan harmonin sjunger av själens fröjd :-)
      Hjärtat, hjärnan och själen hör i hop - dock kan det uppfattas som om de är separata - själen kan också ligga i magen kanske?
      Hur som så hälsar min trio din och tack för utbyte i funderingen och i kramen HHS!

      Radera
  12. Teorin är så bra att jag blev lite osäker om den är en etablerad sådan eller är det du som har hittat på den? Fast jag vet ju vad du är kapabel till. Jag har i alla fall flera själar, som klänningar jag tar på mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Det var i tankens reflektion under tiden jag skrev som det blev så ...
      Klänningsjälar har du - jag har dom i byxor :-)

      Radera
  13. Allt behöver moderniseras. Jag minns när jag pluggade in allt från Piaget, Freud och de andra tuffa grabbarna.
    Jag tror att själen har många sidor och bottnar.
    Jag mår riktigt bra när jag ser din glada blå header.
    Klem fra Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden förändras och vi med den, oundvikligt :-)
      Ja, visst är själen mångsidig och bottenrik.
      Min själ är mycket nöjd med min blå header :-)
      Du är ju också blå :-)
      Klem!

      Radera
  14. Ingen dum tanke det där ... med ett gäng reservsjälar ... hihi

    Vilken fin bild i blogghuvudet. Så fort jag såg den tänket jag på en dykande val, med guldkrona på huvudet ...
    Kanske du har avbildat "havets konung", helt omedvetet ... Ja, tänk så det kan bli ... hihi
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Fiskens val :-)
      Det omedvetna kliver in i bland i dessa bilder som formar sig själv en slags sekundärvinst... kanske är det där min själsteori grundas :-)
      Kram

      Radera
  15. :) Håller med om "All Inclusive"- kommentaren!
    Och bilden ovan ... såg en fisk i en damm ...
    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "All inclusive" har ju allt kan en säga - och fisken i dammen stämmer bra!
      Fin helg till dig med!

      Radera
  16. Oj, så många själar. Det kanske har sina skäl.
    Något att fundera över!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Skäl till själ skäligen själslig :-)

      Radera
  17. Jag vet inte ens om jag tror att vi har en själ. Däremot har vi alla olika och härliga personligheter! :)
    Men för många är det samma sak med olika namn!
    Kram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Så kul att du tittar in :-)
      Våra personligheter är många och olika; för mig ligger själen kanske också i den ...
      Kärt barn har många namn..
      Kram!

      Radera
  18. Det här tyckte jag om att läsa just idag! Tack! Fin tanke att det finns olika själar att använda sig av. När en är trött och längtar vila, kan en annan ta över och bjuda energi och nya infallsvinklar.

    Ha en fin söndag! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så bra Christina!
      Fortsatt fin söndag till dig!
      Kram!

      Radera
  19. Jag gillar överjaget, som begrepp. Här är det jäklar jag som bestämmer. Det måste finnas annars blir det inte bra.

    SvaraRadera
  20. Det ligger något i det :-)Jaget ligger nära också vad gäller bestämmande ... överjaget är kanske den som kollar in bestämmandet... )

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Mystisk

Sanna Susanna  ´ s ord&fotolek ger oss mystisk denna veckan. På denna sidan finner du också hela gänget som deltar. Hjärnan, som med s...