tisdag 15 mars 2016

Toves Tisdag - en surfagette


Min bloggvän Pantertanten Gunnel skrev  i går i sitt inlägg att hon gillar surfa.

Genast tickade dagens blogginlägg ingång hos mig!
Surfa jag gilla, skriva blogg, läsa bloggar, kolla kontot, redigera foton, boka böcker, handla då och då och så all kunskapen som finns då!

Vilket jag 1973 inte alls kunnat ana då ämnet EDB - elektronisk databehandling stod på skolschema: Jag satt av dessa förfärligt tråkiga lektioner som inte skulle betygsättas. Jag värjde mig i det längsta och var själv en olyckskorp ...
Jag har fått tillsatser till livet i vinkel, cirkel, fyrkant, rektangel och trekant och det är en fröjd att balansera på den linjen .
Datorer förknippas med stress, mitt privata surfande är helt fri från fenomenet. Den tiden då datorn kanske skulle gå sönder om jag klantade mig är gången åt heden.


En surfagette är jag ......

Och ja, det finns människor som jag se och ta på då det behövs också!

Dagens ordspråk: En är ibland själv sitt största hinder ... vem som myntade det vet jag inte, det är iallafall inte jag.

Dagens bild:


Copyright Tove Olberg

36 kommentarer:

  1. Tove leker med ord
    för det du är som gjord
    En surfagette
    inte en suffragette?
    Var tvungen att googla
    att bli klok som en uggla.

    SurfKram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag kom till här på jorden
      så delades orden
      till mig
      av många och skilda slag
      för mig ett stort behag
      av ordens mening
      är jag inte en sening
      att leka
      smeka
      de där som ger sån känsla
      och du milde så vi surfagetter fängsla
      oss i vårt stora varann
      - alla man
      Stor kram!

      Radera
  2. Tycker att du är både en surfagette och en suffragette och dessutom riktigt finurlig.
    Tisdagskramar

    SvaraRadera
  3. Haha! Du är helt underbar med dina ordvinklingar. Vilken fantasi. Surfagette måste bli en ny titel. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi antar den titel direkt eller hur? :-)
      Kram!

      Radera
  4. Ja, nu har du myntat ett nytt ord Tove, surfagette!
    Vi kan nog alla lägga till den titeln i vårt cv. :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hör alla dit! Tantarmén i synnerhet ...
      :-)
      Kram

      Radera
  5. Jag älskar nya häftiga ord som jag kan smaka på länge.
    Hos mig hette det ADB i flera år och jag tyckte det lät spännande direkt, men overkligt. Stora datorer som jag inte då, tyckte var klumpiga.
    Bra ordspråk. Snygg färg på ögonbindeln.
    Solkram från Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Surfagette är de kvinnliga och jag skapar genast en falang för er män - ni får heta surfaget :-)
      Godkänner du?
      Kem

      Radera

  6. "En själv är sitt största hinder" vet inte vem som myntade det men det stämmer så förbaskat bra. Så söt du är med ögonbindel, men försök nu inte gå ut med den för då kan du hamna var som helst, hi hi hi....

    Kram på dig ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi ho ho :)gick inte ut med bindeln ....en får tänka på sitt rykte .....
      Stor kram!

      Radera

  7. Fräck bild där dina tår sticker fram bland allt det blåa... :D))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det har missat - jag såg bara det blåa :-)bilden fick ju en annan betydelse :-)

      Radera
  8. Vilken himla läcker blå garnbild du har där uppe! Datamotståndet var stort hos mig tills jag fick min knähund, en liten Macdator. Då blev nog även jag en surfagette, haha!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med din mac i knä
      hänger du med
      i surfagetternas rike
      helt utan dess like ...
      jag älskar blått och formationer...
      Kram!

      Radera
  9. Vilken vacker header! Och den är ju blå! Datormotstånd hade jag en gång i världen och jag minns när jag gick kursen för att jobba på SAS i check- in att jag var så långsam på tangenterna att jag inte höll på att klara provet. Mne jag är envis. Snabb är jag inte idag heller men lite bättre har jag blivit med åren.
    Ditt ordspråk är klockrent och jag tycker nog dte kan stämma in mångt och mycket. Det är svårt att släppa taget likso, för vad ska hända. .
    Dagens bild var ljuvlig och likså ordet "surfagette" .
    Stor kram till dig min fina vän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är lika blåa du och jag :-)
      Så du har provat dina vingar på SAS också - du är för härlig - en riktig surfagette Ditte! Det är en bit mellan släppa taget och ge upp sitt eget hinder - men jag tror det kan vara klokt att hindra sig lite också vid vissa val i livet.
      Stor kram!

      Radera
  10. haha... borde tas in i nästa upplaga av SAOL! ;-)

    SvaraRadera
  11. Vet inte om min kommentar försvann eller vad som hände! Nog har teknikens under gått snabbt i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer att kommentarer inte går fram. Du har rätt, tekniken har gått snabbt!

      Radera
  12. Tänk alla vi motsträviga som har lagt sig platt - eller nästan i alla fall! Snyggt ord du fixade till! Surfagette! (jag läste det lite annorlunda först!) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plattliggandet kan vara stort :-)
      Kram

      Radera
  13. Vilket bra ordspråk! Så sant, så sant!
    Det var min yngste son som tog in datorn i mitt liv först - och sen var det ett nödvändigt ont på jobbet. nu är jag också en Surfagett - vilket fantastiskt ord!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Sonen och jobbet skapade dig till surfagette! Skaran är stor :-)
    Kram

    SvaraRadera
  15. Nu har du gjort det igen. Älskar dina fyndiga nyord och tankar där omkring. Det är en gåva att vara din bloggvän.
    Surfagett är skönt att vara. Skönt att inte vara sur fagott. Att surfa kan va gott.
    Gladkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha sur fagott - tack kära bloggvän, så roligt att höra och så gott att bli läst av dig!
      Nöjdkram

      Radera
  16. Vi har fått hela världen komma in i våra hem ! Via nätet får vi kunskap och intressanta uppgifter !

    Men jag skulle nog klara av utan datorn också !

    Kram på dig du surfagette !!

    SvaraRadera
  17. Så sant, in i våra hem har världen kommit, både med tv och datorn.
    Utan datorn ja, det fick ju gå, men en stor omställning blir det för en surfagette :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  18. Jag har köpt Faber Castells ”Polychromos” och jag beställde dem från Pen Store. Kostade en slant men bra pennor gör skillnad!

    Kram och ha en härlig torsdag :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det znogge! Enfortsatt fin torsdag till dig med! :-)

      Radera
  19. Tänk då man var så stolt över sitt datakörkort...idag föds väl barnen med den kunskapen. Undrar just vad det är du inte vill se....
    Ha nu en fin avslutning på denna fina vårvecka.
    Kramen

    SvaraRadera
  20. Tog aldrig något datakörkort heller ... men det bär sig ändå :-)
    kram

    SvaraRadera
  21. Ja, tänk vad tiden går.... Du måste ha gått i en modern skola. När jag gick i högstadiet på 80-talet hade vi skrivmaskinskunskap, visserligen fanns det en liten datakurs också... Vilka tider :)

    Ha det fint! Kramen

    SvaraRadera
  22. Ja, den var modern, vanlig yrkesskola, 2 åriga gymnasielinjer med yrkesinriktning, 3 årigt gymnasium, hushållsskola och allt under samma tak. Den första i sitt slag i Norge. Maskinskrivning lärde jag mig också på den 2 åriga gymnasielinjen. :-)
    Kram:-)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...