fredag 4 mars 2016

Tidsfördrif

När min goda vän Gösta nu har flyttat in på äldreboendet har jag fått låna några gamla tidningar som fanns i hans gedigna bokhylla som skulle tömmas och något sparas!
Vilket nöje! Gösta föddes visserligen 1919,  denna tidning är från 1918. Alltså nära 100 år sedan ...
N:O 13 Göteborg Lördagen den 23 mars 1918.
Mitt foto av tidningen.

Första sidan är en helsides annons:
En sund moralisk bok, tillägnad alla unga män och kvinnor.
Denna intressanta lärorika bok skildrar i ett klart, lättförståeligt språk fritt och okonstlad
Ungdomens Och Äktenskapets 
etiska och sanitära förhållanden.

Mitt foto av annonsen.
Ämnena är bland annat:
Om möjligheten att kunna avla vackra, intelligenta och kraftiga barn.
Om sättet att efter behag avla gosse- eller flickebarn.
(Här anar jag rasbiologi-tänk?)
Könsmognad och könsnjutningen.
Vem ska man gifta sig med.

Apropå vem ska en gifta sig med:
SVT sänder nu sin andra säsong av det sociala experimentet Gifta vid första ögonkastet. En matchning utförs i syfte att göra äktenskap och relation lyckade.

Boken kostar blott 2 kronor med 20 anatomiska bilder och 2 stycken sändes portofritt.

Vidare följer ett urval av N:O;
N:o 518 "Den kvinnliga läkaren" av Edit Pasteur till att igenkänna och bota kvinnans sjukdomar samt om lynnessjuka, nervsvaghet och hysteri - till ett pris av kr . 1.00
N:O 513 Franska bilder med text  kr 1.00
N:O 508 Anvisning till att göra lycka hos herrarna, kr. 0.50
N:O 509 Anvisning till att göra lycka hos damerna, kr. 0.50
N:O 507 Venus i pälsen  - om en kvinnlig modell,  kr. 0.50
N:O 658 Förbjuden frukt -intressanta historier med bilder för herrar
Innehåll: En gatslinka - En hustruhandel m.fl.  kr. 1.00
N:O 210 " 76 nya Albertinebilder" el,"Flickornas hemligheter ute och hemma" kr. 1.00

Order överstigande 10 kronor portofritt. Order överstigande 20 kronor 10 % rabatt. Sändas diskret och omsorgsfullt inpackade mot postförskott + porto eller mot insändande av frimärken.

A.-B.Fabrikernas Varudepot Malmö är det som erbjuder denna bok samt dessa N:O.

Det finns mycket att fördrifa tiden med.
Kärlekens mysterium sökte upplysning och förklaringar då som nu ...
Vår nu tid hänger ihop med tiden före oss ....

Copyright Tove Olberg

38 kommentarer:

  1. Ja, oh ve
    du fina Tove
    Nog har vi samma bekymmer
    som våra sinnen rymmer
    Kärleken har varit lika het
    då som nu, vi vet
    Vilken tidningsskatt du funnit
    nästan som om du hade vunnit
    Nu har du tidsfördriv
    för ett härligt liv.

    SnöKram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saken är klar
      jag upplevd kärlek har
      :-)
      Kram!

      Radera
  2. Jag tänker inte svara på vers
    för det blir en riktig pers!

    Idealen har i alla fall förändrats genom åren, den saken är säker ;-)

    Trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Versa du inte behöver
      varje kommentar är för mig klöver
      :-)

      Radera

  3. Kärleken är för evigt tidlös. ♥

    SvaraRadera
  4. Så kul! En tidning från år nitton...
    då föddes min mor
    Ja, kärleken, den kärleken
    berör oss alla hela livet
    Att läsa gamla tidningar är
    ett stort nöje.

    Härlig helg önskas dig Tove!

    SvaraRadera
  5. Verkligen kul att bläddra och få ett perspektiv på livet, nyfiken blir jag också och vyerna vidgas ...
    Kär lek är oss kär!
    :-)

    SvaraRadera
  6. Underbart! Så mycket som förändrats de här 100 åren. En del kanske hade censurerats när inte ens Pippi eller TinTin får passera obemärkt idag. Passar ju bra med lite bokprat nu i bokreatider. Helgkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blev så glad då dessa tidningar fick följ med mig hem! Det där med Pippi och Tintin blev då så underligt.
      Kommer nog kanske göra en efterforskning om boken.
      Helgkram!

      Radera
  7. Jag älskar verkligen gamla tidningar. Så intressant att sitta där och läsa och bläddra i och se hur mycket som förändrats.

    Önskar dig en fin fredag och en riktigt trevlig helg Tove !

    Stor kram från Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en skatt dessa gamla tidningar!
      Trevlig helgkram :-)

      Radera
  8. Min mamma föddes 1917 och pappa 1921 så jag inser att denna tidning var aktuell då. Och kärleken, har den ändrats i sig eller inte. I grunden tror jag inte det. Känslor då som nu kan vara starka.
    Men kunskapen har idag nått oss och säkert har dessa annonser och gamla böcker bidragit.
    Jätteroligt att läsa denna tidning! Och kanske lär du dig något nyty om livets mysterium. För det lär finnas många.
    Stor kram!



    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är frågan det Ditte, är det kärleken som ändrats eller är det människorna i världen gång?
      Tror nog att denna bok och dessa N:O var till stor upplysning. Att den sanitära aspekten får plats är intressant, jag tänker
      synonymt hygien.
      Mysterium är det gott om även om vår ålder betar av de :-)
      Stor kram!

      Radera
  9. Sämre tidsfördriv kan man sannerligen ha. Sådant där är jättetrevligt att underhålla sig med. Jag skulle jättegärna sitta och bläddra i sådär gamla tidningar ... :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är jättekul med dessa tidningar!
      Jag gillar det tidsfördrivet - och att denna tidning kände jag inte till alls :-)
      Kram

      Radera
  10. Gamla tidningar är fascinerande verkligen! Det är som om man får lite direktkontakt med tiden "förr". Vi har också gamla tidningar här hemma som kom fram när vi tog upp trossbotten. Jättekul att läsa annonser inte minst. Roliga exempel du visar Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, direktkontakt med "förr", bra uttryckt Anna! Tidningar i trossbotten är ju ett fynd!

      Radera
  11. Finns det nåt intressantare än gamla tidningar. Sååå spännande läsning.
    Jag älskar sånt.

    Ha en härlig lördag fine Tove.
    Kramelikram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det spännande :-)
      Kram

      Radera
  12. Grattis på namnsdagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Gunnel :-)
      Kram

      Radera
  13. Gamla visdomsord till alla.
    Kärlekens mysterium ??
    Det är svårt att veta om man blir förälskad eller inte, för antingen händer det eller också inte, tror jag. Det är inte så lätt att förutsäga.

    Men vem ska man gifta sig med...hihi ?? Ja, Tove det finns nog många som söker den "perfekta" partner som inte finns.

    Mycket nöje med läsningen på Göstas tidningar ! Kram vännen !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtminstone märker en när en är förälskad :-)
      Den rätta är en svår ekvation :-)
      Kram

      Radera
  14. Hos dig fördrivs ej tiden utan tas tillvara. Intressant att läsa gamla tidningar, känns som ytan och garneringen förändrats men att mycket och kärnpunkten i innehållet är det samma som nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tidsfördriv fördriver tiden och tas tillvara med gamla tidningar. Kärnpunkten har sin plats hela tiden!
      I tid kram!

      Radera
  15. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  16. Otäckt att läsa att det redan då fanns tecken på att man ville avla "vackra, intelligenta och kraftiga barn" och hur man skulle bete sig för att det skulle bli sådana. Kanske vissa människor, som ville bli föräldrar, borde sållas bort redan från början?
    "Intressanta" böcker och sidor för herrar har väl funnits sen boktryckarkonsten uppfanns - det är ingen brist på sådana idag heller även om det mesta i den vägen finns att hitta på nätet numera, ingår i avgiften man betalar för datorn.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  17. Ja, tänk hur det var, är och troligen så förblir så länge det finns liv...
    Kram

    SvaraRadera
  18. Tänk den tidningen kommer jag ihåg! Jag undrar när den lades ner. Det troliga är att min mormor hade den! Roligt med nostalgi! Kram

    SvaraRadera
  19. Vad roligt att du minns den! :-)
    kram

    SvaraRadera
  20. Såna fynd väcker onekligen tankar. 1918, Första världskriget pågick fortfarande, kvinnor hade inte rösträtt och ja, rasbiologitankarna var på frammarsch. På 1700-talet fick däremot många kvinnor rösta... och som alltid går historien i vågor med svåra baksug däremellan. Tänker då på SD, som inte endast är ett rasistiskt parti utan även idealiserar 1950-talet, med mannen som familjeöverhuvud och kvinnan som hemmafru.
    Men då som nu var sig mycket likt ändå, vi människor är ju i grunden desamma genom alla tider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh, så dystert det där lät då!!! Jag är nog fortfarande kvar i "Fröken Frimans krig" ... så tankarna löpte iväg. Min pappa var 11 år 1918, upplevde båda världskrigen och det blev minsann folk av både honom om mamma ändå! :D Värre är det nog med avkomman.... :)

      Radera
    2. Välkommen Hillevi!
      Tack för din kommentar med tankar kring "förr" - historien går i vågor ...
      Visst, vi människor är i grunden de samma ...

      Radera
    3. Min farfar var 18 år 1918, farmor 20, men de hade inte mötts ännu. Avkomman ja, när jag tänker på oss generstionerna efter de två så och de före så blir det. Fröken Frimans var en uppfriskande upplevelse.

      Radera
  21. Intressant! Min Mamma föddes 1918...

    Rasbiologi, jag läser en bok skriven av barnbarn till Sveriges ende rasbiolog. Barnbarnet gräver, försöker förstå hur den farfar hon känt kunde varit rasbiolog. Mycket intressant, men känslomässigt jobbig att läsa. Kommer säkert att skriva om den i min blogg så småningom!

    SvaraRadera
  22. Då läser du Kära Herman då? Har tänkt på den som läsvärd! Bra om du skriver om den, det är intressant hur det kunde vara på den tiden - ja inte bara då .... det finns nog i vår tid också, på nytt!

    SvaraRadera

Bagatell

En bagatell, alltså ordet bagatell, tillhör ordklassen Substantiv. På norska säger en det en kan sätta en, ei eller ett framför, är alltså e...