söndag 6 mars 2016

Söndagsfilosofi - Mitt liv

Nu ska jag skriva om mitt liv:

Mitt liv började 20 augusti 1954. Den dagen sändes första provsändningen i norsk fjernsyn som så snyggt heter Norsk Rikskringkasting - här gör min stavningskontroll rött sträck och föreslår kringkastande.
Fjernsyn - se i fjärran och kringkastande är alldeles utmärkta begrepp. Livet kastar ikring en, och gör inte livet det så kastar en sig kring själv. Se i fjärran gör en ju om inte jämt så, bara då och då.

En ska leva livet och bruka livet när det pågår.
Nu vet en ju inte detta de första åren, och det tror jag är den absoluta meningen: Att inte veta.
Fast en sak tog jag tidigt fästa på, jag skulle dö nöjd!

Pretentiöst javisst! Jag är dramatisk lagd! Enkel och komplicerad!
Enkelheten ligger i att inte ta sig själv så allvarligt och det komplexa står för att ta sig själv på tillräckligt allvar för att berättiga sin existens.
Snacka om paradoxernas paradis, i det närmaste en återvändsgränd. Inte då! Alla återvändsgränder  återvänder en inte till.

När den allmänbildade epoken, skolgång och sådant tog vid så var jag upptagen med annat. Ointresserad var jag inte, jag hamnade bara på andra vägar. Jag blev liksom mer levande inom mig då jag fick upp tankar och funderingar om min omvärld. Nog begrep jag att historien vi alla är en del av hade betydelse, men då var det liksom inte det som fängslade. Då.

Nej, det fängslande var hur folk gick, klädde sig och framför allt vad de sade och gjorde. Var de kom ifrån och vart de gick.
Inte visste jag då att det var nyfikenheten och möten med människor som skulle komma att bli min "lott i livet". Den lotten generar både nit och vinst och är oändlig!
Det är så det funkar, först ser en andra och sedan sig själv. 
Fjernsyn. Kringkastad.

Detta är den korta versionen av mitt liv.

Copyright Tove Olberg

39 kommentarer:

  1. Strålande idé
    att den som lever får se
    Att kastas kring
    för att bli någonting
    Livets väv
    kan vara både mjuk och sträv

    SöndagsKram till dig, härliga nyfikna Tove
    från nyfikna Gerd ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livets väv
      mjuk och sträv - så bra sagt och rimmat Gerd!
      Stor kram och tack för skön feed back!

      Radera
    2. Nyfiken är du också :-))

      Radera
  2. Kortversion av livet! Det är skickligt gjort att summera livet som du gjort. Jag fastnade vid "att dö nöjd" för det tror jag många av oss verkligen önskar utan att det inbegriper att man vill dö, för det vill jag verkligen inte. Jag vill leva lika länge som Dagny, bloggaren och vara lika vital och pigg som hon. Jag vet inte varför dina kommentarer ramlar in i min skräppost. Ibland tar det tid innan de blir godkända om det har kommit väldigt mycket skräppost vilket hände ibland. Då måste jag sitta och klicka bort skräp efter skräp innan jag hittar dina små guldkorn. Men jag hittar dem alltid så misströsta inte om det tar tid ibland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag misströstar inte Anna, sånt händer!
      Själv förvånad över att den blev så kort ... och jag fick fram det jag ville :-)
      Blir gärna hundra + jag med som allt känns i dag och att uppnå det nöjda ligger gott an!
      Tack med kram!

      Radera
  3. Vilken fantastisk bild i blogghuvudet. Den är jättevacker. Färg och form att riktigt sjunka in i :)

    Bilden är lika färgstark och formväxlande som du själv är Tove. Jag läser dina rader och orden om ditt liv går in i mig på ett sätt som vara du kan åstadkomma. Tar man sig tid med dina texter går man aldrig "tomhänt" ifrån dem. Man blir alltid påverkad på ett eller annat sätt, vilket är ganska unikt tycker jag.
    En del av det du skriver här ger mig nästan tårar, och jag kan inte sätta ord på varför. Du skriver inte bara om dig själv och ditt liv utan om förhållningssätt till livet ... och orden. Kanske tårarna kommer som ersättning för de ord jag saknar. Det är inte ledsna tårar, bara känslosam vätska ... :)

    Jag vet att jag ibland använder stora ord, och hyllar det jag tycker om så att det kanske blir tolkat som floskler. Men jag ljuger aldrig! Och känslorna är äkta även om de kan låta pompösa. Jag skriver aldrig "snälla saker" för att bli omtyckt. Möjligen att jag kan bre på lite extra ibland för att jag så gärna vill "ge" något, och är rädd att inte nå fram med mitt budskap.
    Om det är något som jag INTE tycker om är jag hellre tyst. Men om jag känner att det är viktigt att uttrycka åsikter även då så vill jag göra det så hänsynsfullt och ödmjukt jag kan ... om jag inte blir förbannad förstås ... hihi

    Du är unik Tove, och det menar jag i den mest positiva form man kan tänka!
    Stor söändagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med färgen som rinner ner ger mig verkligen bonus i mina målningar, jag har många foton tagna ska du veta. Bonusmålningar :-)
      Att bli läst som du det är också en bonus- med skrivet!
      Känslosam vätska är nu antecknad i mina Anteckningar ord och uttryck!
      Tusen tack för dina härliga stor ord de värmer gott och bekräftar!
      En sån fyllig kommentar är underbar!
      I Unika riket är vi många!
      Mitt förhållningssätt till livet har kommit med åren då acceptans blir ett gott alternativ!
      Stor måndagskram!

      Radera
  4. Jag avskyr när jag slinter på tangenterna och det blir irriterande fel som jag inte upptäcker förrän det är för sent. Det gör inget om du rättar det åt mig ... hehe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slintet på tangenterna känner jag väl igen - även om jag läser igen så ser jag det inte alltid!
      Så släntrar vi på :-)

      Radera
  5. Till att börja med......Håller med i Lollo's kommentar lite...
    Jag skriver alldrig "snälla saker" för att bli omtyckt. Försöker nog skriva det jag tycker på ett vänligt sätt.

    Nåväl.....well well.....
    Du är en intressant ordvrängare Tove.
    Du skriver lekfullt och ibland så fattar jag ingenting av det du skriver haha. Du är lite klurig så man får använda skallen ibland och tänka lite efter .

    Tack för ditt inlägg.

    Ha en jättefin vasalopps-söndag nu.
    Själv ska jag snart ut och åka pulka. Jo....spark ska jag åxo åka.

    Fortsättning följer.......

    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi tack, det är inte alltid jag själv fattar heller :-)
      Stor måndagskram!

      Radera
  6. Kringkastning är ett mysigt ord. Det säger mycket mer än TV. Jag instämmer helt i det du skriver om att man inte ska ta sig själv för på stort allvar, men för det ska man inte bara slösa bort livet på oväsentligheter. Hur livet än ter sig tror jag man måste vara uppmärksam på hur man själv mår, och kanske välja bort en del även om det kan vara svårt. Nyfikenheten hoppas jag alltid ska finnas kvar, för då kommer man säkert att dö nöjd....men det får gärna dröja länge. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt ord!
      Att se sitt eget mående är hälsa som jag tänker det och det behöver inte vara helt fritt från sjukdom heller. Nyfiken är en livsgnista att "surfa på" tills livet ebbar ut..
      Kringkastningskram med tack till god läsare!

      Radera
  7. ...."och gör inte livet det så kastar en sig kring själv". :)
    Så är det och att dö nöjd vill jag också göra. Helst fullt medveten om att jag dör...närvarande. Den som lever får se hur det blir.
    Det ligger mycket i detta med nyfikenheten, precis som Gunnel skriver.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din kommentar ger mig orden medveten närvaro - in idet sista vore fint- till det behövs nyfikenheten :-)
      Tack och kringkastad kram till god läsare!

      Radera
  8. Skulle vara intressant att läsa den längre versionen någon gång.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm ... kanske blir det i små portioner Ingrid :-)
      Kram

      Radera
  9. Jag tycker att det låter som en spännande och inspirerande lott i livet kära Tove. Nyfikenhet och möten med människor. Ingredienser som berikar livet i allra högsta grad. Precis som dina ord alltid berikar och inspirerar. Ta hand om dig kära Tove!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA, den är spännande min lott, Lotta! Det har blivit allt klarare med åren :-)Glad att du fann hit till mig och lämnar kommentarer!
      Stor kram!

      Radera
  10. Härlig egenskap att vara nyfiken på människor och kunna utveckla sin nyfikenhet till att ta hand om och vårda andra.
    Glöm inte att ta hand om dig själv också!
    Kram vännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Numera vårdar jag inte andra mer än vänskapet ger! Och jag är ju den viktiga i mitt liv - och så har jag förmåner som kan skirva måla och ha bloggvänner som du :-)
      Stor kram!

      Radera
  11. Min pappa var alltid så stolt över ordet fjernsyn och rikskringkasting. Norrmännen hade minsann inga låneord som svenskan. TV och Radio. Pffft!
    Det är en fin egenskap att vara nyfiken på människor i positiv mening! Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då har vi det gemensamt Solveig - norske jenter må holde sammen!
      Fjernsyn och kringkastande kram till dig också!

      Radera
  12. Spännande att läsa om dig Tove ... att vara nyfiken på livet är en fantastisk egenskap!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki - du är också nyfiken och ödmjuk - det märks i dina bilder som gett mig så mycket.
      Stor kram!

      Radera
  13. Tack för denna suveräna filosofiska livsbetraktelse. Långsiktigt nära med skärpa och vidvinkelfokus. Skulle jag nämna alla tankar och formuleringar som fångade mig hade denna kommentar blivit väl så lång som ditt inlägg.
    Nöjer mig därför med att konstatera att det här med enkelheten att ej ta sig själv så allvarligt och det komplexa att också göra det på tillräckligt stort allvar var klockrent. Så sant.
    Nära avståndskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klockrena tankar och med nyfikenhet hade jag med glädje läst din långa kommentar - men att du läser som du gör ger mig mycket glädje på djupet och vilken inspiration det föder!
      Nära avståndskramen också till dig kära bloggvän!Tack!

      Radera
  14. Då har jag varit med några år mer än du. Märkligt att det inte ens fanns tv/fjernsyn när man var barn. Och visst är det lätt att hamna på andra vägar. Nu som då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har det - nu som då :-)några år mer än mig..

      Radera
  15. Visst är det spännande att möta andra människor och att iaktta dem. Vi är ju så olika men ändå så lika....Läser gärna mer om ditt liv.

    Ha det gott och kramelikram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske kommer mera - om mitt liv...
      Ha det bra kram

      Radera
  16. Igår fick jag vara med och ta emot en gemensam vän till oss! Bloggträffar är härliga! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anar jag att börjar på D???+ B??? Härligt:-)
      Stora kramar!

      Radera
  17. Vilken fin version, och bra beskrivet hur förståndet utvecklas och ändrar fokus. Det är naturligt och en del av utvecklingen.

    SvaraRadera
  18. Tack för härlig läsning oc jag kan känna igen mig i så mycket av dte du skriver.
    De norska orden "fjernsyn" och "rikskringkasting" har nu fått en helt annan betydelse för mig. Tack för detta!Våralikheter i nyfikenheten och upplevelserna av möten med människor finns och den förenar oss.
    "Först ser en andra, sedan ser en sig själv" är helt klockrent och på mig stämmer detta också och troligen på många. Vi har ett liv och det pågår just nu så dröj inte med saker du vill säga eller göra. Jag tänker också så.
    Dun header är helt underbar och den är dessutom blå.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att känna igen sig i varann är en härlig upplevelse. Det stärker en på något vis och tar en vidare. Nuet är just den arena vi kan spela på- Det vi lägger i nuet är ju vårt varande. Ja, den headern är Dittisk blå :-) fisken i vattnet!
      Stor kram

      Radera
  19. Det jag reagearerar och ler åt är att du copyrightskyddat inlägget.Garanterar nog att ingen vill copyrighta ett sådant torftligt liv som ditt.
    Kram!

    SvaraRadera
  20. Tack för din kommentar!
    Var och en bestämmer själv vad de vill le åt, sätta ut en copyright på och väljer vara anonym då kommentar skrivs.

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Strömma surt och grilla kryp

Nu har jag fått min dos till hälften för detta året. Jag har nämligen strömmat surt två dagar i rad. Enligt min väninna så är rekommendation...