torsdag 17 mars 2016

Sömmerskan

Jag köpte mig en symaskin - en Singer såklart med tanke på farmors tramp och vevande.
Farmor Selma föddes 1898 och var en prima sömmerska, hon och hennes tvillingsyster Bergljot for kring i gårdarna och sydda upp årets kläder av gårdens kvinnors vävda tyger,
Hon kunde konsten att göra en fin klänning av minsta tygbit.
Hon försökte lära mig sy, men sa: Dette er ikke noe for deg Tove!

Jag syr mycket sällan. I princip aldrig.
Men ...
Jag köpte först en mindre sak med endast raksöm och zig zag, kanske hette den något med Pyttsan, för min första lön för hundra år minus några år sedan. Den gav jag bort tror jag.
I alla fall så finns den inte.

Naturligtvis så lyckades jag rota till de då undertråden trasslade till sig, med min nya Singer alltså. Jag tog ut hela spolhuset eller vad det kallas, och hade ett förfärligt sjå med att få dit det i igen.

Här om dagen tog jag åter fram maskinen, jag ska sy mig en omlottkjol med blus till!
När jag skulle lägga in ny undertråd lyckades jag åter igen få ut hela spolhuset, vore ju kul å kolla hur jag gjorde  förra gången.
Min väninna fick rycka in till hjälpen. Hur vi än ansträngde oss - mest hon för hon har kläm på det mesta.
Singern ner i dramatenväskan och in på symaskinsaffären, som också är en smycke- o klocksäffar.

 Och ja, det går som det går, kvinnan som under mannens överinseende lade Singern ner och satte dit spolhuset som det vackraste smycke! Det tog max en minut!

Nu har jag ingen ursäkt för att inte sy mina  omlotter!
Förresten så ligger ett överdrag till gamla solstolen halvsydd, en jacka behöver ny blixtlås, några kuddfodral i behov av en baksida - jag blir inte sömlös.
Stå mig bi kära farmor!

Copyright Tove Olberg

18 kommentarer:

  1. Det vill till att ingenting trasslar sig då man ska sy på symaskin. Då är man såld! Jag syr bara gardiner och hankar i handdukar och knappt det. Lycka till med din kjol!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  2. Här har jag gått och sneglat på min maskin...kommer inte ens ihåg vilket märke den men jag har sneglat på den i många år redan. Nu har jag tagit fram instruktionsboken för att se var jag ska olja den för en ny omgång men si...den ska inte oljas alls. Undrar om jag inte ska ge den lite lite olja i alla fall. För sy vill jag men då ska maskinen gå som en maskin och inte krångla till det, för det är ju knappast jag som gör det. Kanske jag också får till en omlott till sommaren? Kram på dig Tove! Vi håller tummarna för varandra väl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) instruktionsboken är en bra bok!Olja på så går det som smort Karin! Min nya ska oljas,fann en minitub i "verktyglådan"!
      Å ja vi håller tummarna för varann så klart!
      Kram!

      Radera
  3. Skönt att du inte behöver gå sömlös utan kan se dig lyckligt lottad och sen gå omlottad i nysydd blus och kjol.
    Trädd kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å du är ju en lott med högsta vinsten att få en kommentar av ...
      du går inte lottlös du heller bästa du!
      Omlottkram!

      Radera
  4. Nä fy bubblan då det jäklas då man syr.
    Jag har kvar en gammal symaskin "Singer" från slutet på 1800 talet. Maskinen är från dess. Man kör med foten.
    Näpp. Undra vem som väcker tuppen? Är det jag måntro?
    Vet inte så noga....Men nu blire kaffe klockan 4.

    Trevlig Glad fredag Tove

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min vän, vad du är igång tidigt! Så du har en Singer tramp som min farmor hade.
      Tuppkram!

      Radera
  5. Jag har en fin Husqvarna, inköpt 1968, renoverad och ompysslad, så perfekt. Men, jag syr i princip aldrig mer.
    Dock, jag HAR sytt massor. Både kläder, gardiner och annat.
    Men, det man har, det har man.

    FredagsSymaskinsKram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du sömnaden i händerna Gerd
      syflärd
      Husqvarnan har du haft så länge, det är ju fantastisk!
      Sykram min vän!

      Radera
  6. Haha, jag föredrar också raksöm. Inga konstigheter ska det vara. Trots att min mamma hade lärt sig till sömmerska. Eller kanske därför?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Raksömmen är lättast. Då är vi i samma båt Viola :-)Vi är inte så hjälpta av våra tidigare generationer just i sömnaden.

      Radera
  7. Nu behöver du i varje fall inte ligga sömnlös när maskinen funkar så perfekt. Nya vårkläder på gång är alltid trevligt. Jag är raka motsatsen till dig, för jag älskar att sy och får nästan abstinensbesvär om jag inte sitter framför maskinen en dag. Näst gång undertråden trasslar: Ring mig! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har förstått att du är händig i sömnaden!
      Jag ringer :-)
      Kram

      Radera
  8. Underbart Tove!Och du har i alla fall symaskin! För min del fick jag inte ens delta i syslöjden i skolan från klass 4 till klass 6. Jag fick arbeta i biblioteket i stället och det passade mig bättre. Jag och sömnad går inte ihop. INte heller med stickning, virkning eller broderier.
    Men du kommer att få till det. Ser fram emot att dina omlotter blir klara och säkert tar du dig an det andra också. Nu när du ändå är igång.
    Stor kram! Och jag log när jag läste...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min syslöjdtimmar var heller inte av de bästa Ditte!
      Denna gång ska det bli av :-)när jag ändå är i gång - maskinen står kvar på bordet och jag har lagt fram tyget :-)
      Stor kram!

      Radera

  9. Lycka till med dina omlotter, omlotta inte dig själv bara i ivern... he he... Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, en vet aldrig med mina omlotter ...
      kram

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...