onsdag 3 februari 2016

Strukturfällor och systemkarta

Tydligen är jag inne i en minnesperiod nu. Ord har den benägenheten att dyka upp och så kör tankarna i gång. Oftast är tanken så att jag glömmer vad jag nyss tänkte - fast jag tyckte tanken var bra, ja mer än bra. Tanken generar känslor - känslan blir kvar  efter tanken ..

Jag målar mycket nu och det är då tankarna flyter fram och åter. Jag målar över, målar om. Målar till och från.
Strukturer är det gott om i målning. System i mitt målande har jag inte. Det kan vara en strukturfälla. Men om jag gör en systemkarta så .... och det var då jag fann att mina målningar - Gud hjälpe mig - faktisk är systemkartor och strukturfällor på samma gång. Men av den goda sorten. Nåja, det är ju i betraktarens öga det hela avgörs.

Orden i sig dök upp för några år sedan då jag gick en utbildning till dialoghandledare i kommunens regi. 
I en kommun finns ju strukturer - och system. En strukturfälla, som upprepar sig, skapar behovet av att sätta sig ner och göra en  en systemkarta för att eliminera fällan och via  kartan klarlägga hur det ser ut - och komma fram till vad bör förändras.
Typisk uttalande om en fälla som får fortsätta bli en fälla och växa sig stor: 
Det sitter i väggarna!

Du ringer din kommun och kundtjänst svarar: Idag har vi inre arbete och jobbar med systemkartor.
I bästa fall är vi klara i morgon. Tack för ditt tålamod! 

Nu kommer det: Jag började använda strukturfällor  och systemkartor i mitt eget liv. Nu är ju inte jag en organisation direkt, men att jag behöver vid vissa tider i mitt liv - och där försvann tanken på det ord jag skulle använda. Hm ... var det redigera, revidera, rationalisera, reducera, rekonstruera ...
Men va fan - det handlar om att få en överblick.
För att?

Här är min systemkarta; Den orangea färgen i mitten är jag. Jag har lagt in ett space av universum mellan mig och övriga färgklickar som representerar det som finns i mitt liv.
Naturligtvis är det ett önsketänk som fungerar med ojämna mellanrum.
De svarta hörnen är som färgen säger det som utgör fara och obehag. Två av dem har jag strödd lite guldglitter på.
För det är så att det mörka ger perspektiv och distans - kort sagt lärorikt fast en upplever sig vara i helvetet när det sker - och det är en också.
**************************
Min väninna berättade för mig om en reklamsnutt på någon tv- kanal.
Två står och pratar med varann.
Taket är på väg ner över dom.
De böjer sig ner eftersom taket kommer närmare och närmare.
Då säger den ena:
Taket är på väg ner...
Nej, säger den andra, det är golvet som är på väg upp.

*************
Om reklamen verkligen är så vet jag inte -
vad syftade reklamen på - det hade hon glömt min väninna ...

Copyright Tove Olberg

18 kommentarer:

  1. Tove, nu får jag tänka igen. Och det är riktigt roligt att försöka hänga med i ordens och tankens virvlar. Orden systemkartor och systemfällor som är godartade känns spännande. Och visst kan det trots detta bli ett och annat systemfel i kartan.
    Tanken och känslan; känslan och tanken - de hör ihop och så även om tanken kan gkömmas bort.
    Din egen målade "systemkarta " kunde nästan ha varit jag. Helt underbar! Oskådlig!
    Jag hade ju inte fått till det med färg på en målning. Men i tankar och känslor så vet jag.
    Tack snälla för att du sätter bilder på mina tankar.
    Struktur och varma systemkramar från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad du hängde med i ordrundan, tänka dig genom den, känna efter och se du fick plats på systemkartan du också! :-)
      Stor systemisk systerkram!

      Radera
  2. Det där känner även jag igen fastän jag inte målar just nu.
    Men färgerna som kommer till mig har en viss struktur och ett system när jag söker material till mina tredimensionella hantverk (som är förhärskande just nu)
    Och så glömmer jag ord, jag också, precis som jag har tyckt att jag har varit riktigt fiffig i tanken. Flopp så där bara så försvinner de och nya uppstår

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flopp så där bara - och nya uppstår, javisst!
      Jag väntar på att få se dina målningar Karin! Verkligen!
      Kram

      Radera
  3. Jag tänker ofta i färger. Färger har stor betydelse för mig. Jag kan lägga fram kläder, för att i nästa stund byta bort dem mot en annan färgnyans, för att det första kändes inte rätt.
    Alla färger ska vara med, annars är det inte fullvärdigt liv. Du gör rätt i som strör guld i det svarta.
    Färgkram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen mig i det att tänka i färger, ännu mer sedan jag började färglägga målardukarna, känslor är färger. Förstår när du skriver om att strö guld i det svarta, du har ju upplevd det du!
      Färgkram <3

      Radera
  4. Jag fick tänka efter och gå tillbaka och läsa ibland. Intressanta tankebanor. Din systemkarta gillar jag med en orange klick i mitten. Det är så jag känner mig också. Ditt tips att strö guld i det svarta är helt perfekt. Med tanke på reklamen så stämmer det nog att vi ser samma sak på så olika vis. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu en som hänger med i tankesystemet och tar plats på kartan; Härligt Gunnel!
      Tyckte den reklamen var så träffande om hur vi ser på olika vis.
      Kram

      Radera
  5. Ska man kartlägga systemet kanske systematisera kartan eller månne lita till det ögat ser när verklighet och karta skiljer sig?
    Jag gillar dina fundersamma och finurliga inlägg som bländar, vänder, vrider och fängslar. Föder tankar och får läsas om och igen.
    Tankekram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För den återkopplingen på inlägget tackar jag systemisk i stor skala på kartan - och så blir det en runda till i systemet, minst en :-)
      Födeskram!

      Radera
  6. Tack för Vindens hälsning med tulpanen !

    Ursnygg färgpalett ! Se ut som en tavla med pampiga färgklickar !
    Om du älskar vad du gör blir du bra på det !

    Tankar som kommer och går, och alla minnen färgas av trivsel genom tidens mildrande filter.

    Jag önskar dig en trevlig kväll med dina tankar och funderingar !! Kramar !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skickar dig en vacker tankefärg Amanda!
      Genom tidens mildrande filter!
      Det är underbart skrivit och tänkt!
      God ny dag och storkram!

      Radera

  7. Jag vet inte hur många gånger jag försökt kommentera detta men gått ut med tanke på att återvända. Snygg färgpalett men jag har inte fundera hur jag skulle kunna färglägga systemet, kanske helt svart med en ljusglimt högst upp till höger... :)

    Kram ♥

    SvaraRadera
  8. Du är inte den enda som har det bekymmer med kommentarer,inget jag kan göra. En ljusglimt längst upp till höger är bättre än ingen alls:-)
    Kram

    SvaraRadera
  9. :) Tack ska du ha för dagens skratt. Ett skratt är välgörande, eller hur?

    SvaraRadera
  10. Ett skratt är verkligen välgörande; kul att du fann ett skratt här Kerstin :-)

    SvaraRadera
  11. Roligt att du är igång och måla,
    kanske får vi se något framöver?! Din palett är ett konstverk i sig.
    Struktur i vardagen har för mig ett syfte och det är att få så mycket tid som möjligt till det jag är intresserad av..du vet foto, konst och familj!
    Ha det gott! Kram🎨

    SvaraRadera
  12. Målar mycket nu om dagarna :-)Tiden behövs struktureras så en kan göra det en vill helst av allt som du säger foto, konst och familjen!
    Hadet fint kram!

    SvaraRadera

Vad ska tavlan heta?

Första när jag målade så förekom inga titlar. Jag tyckte det var onödigt. Så gick jag mer och mer på utställningar och fick till mig at...