fredag 26 februari 2016

Paus över

Hallå där!
Ny fredag och jag öppnar nu medvetet min blogg igen :-)
Förra veckan fick jag synbortfall på vänster öga och en huvudvärk jag inte riktigt kände igen. Upplevde mig inte som jag brukar. Synbortfallet gav med sig, men jag hade en "fläck" på vänster öga. Så det blev en liten vistelse på sjukhuset. Mycket bra bemött, undersökt och uppföljd. 
Datortomografi visar inget och diagnosen blev ögönmigrän. Inte första gången, men det var länge sedan sist.

Nu är allt som vanligt igen, men med nya erfarenheter och jag vet lite mer om mig själv. En ska ju leva med sig själv.
Det är inte frågan om hur man har det utan hur man tar det sägs det ju.
Att få komma hem var helt underbart; ljuvliga sängen och hemmet mitt!
En vet å sätta värde på det!

När livet spelar spratt
och jag tappar min hatt
är det lätt få fnatt 
om ditt och datt

Om jag  inte  dör
blir jag nästan som förr
det öppnas en dörr
till nytt att skåda
- ännu är det liv i min låda


Copyright Tove Olberg

28 kommentarer:

  1. Tack, underbara Tove lill
    det var riktigt att vara still
    Det var nära ditt öga
    en får inte falla till föga
    Jag vet hur det känns
    när ett öga bränns.

    En underbar målning du visar upp
    över den, känn dig stolt som en tupp!

    KryaPåDigKram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Från Tove lill
      till gerd lill
      en vacker tanke jag skänka vill
      och kramen
      till damen
      som gör reklamen
      så varm och skön
      av tillit och hopp!
      kram i nästan full galopp
      -sakta :-)

      Radera
  2. Förstår att det var en obehaglig upplevelse, men skönt att det rättade till sig. Ögonen är viktiga, tycker jag. Jag vill se allt runt ikring mig så länge det nånsin går. Det finns så otroligt mycket vackert. Din lilla båt är så fin. Kram och ha en mysig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var obehagligt, men som sagt det gick bra och nu vet jag ju vad det är. Synen är ju känslig ... ett av mina sinnen som ger mig livet tänker jag.
      Vi skulle ta en tur i den båten du och jag Gunnel!
      Kram

      Radera
  3. Bra att du fick det undersökt ordentligt och att allt är OK igen. Jag hoppas du nu ska må bra och att vi får "mycket" av dig här via bloggen!

    Härlig målning och dikt!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kändes bra och nu vet jag ju vad det är och kan hantera det.Skönt när allt blir "klart" och jag kan leva det livet jag är så förtjust i :-)

      Radera
    2. Livet är oss kärt. Vi har ju bara ett så det får sköta om så länge det går!

      Radera
  4. Skönt att du är hemma och frisk och är tillbaka ! Tyckte att det fattades något när du inte var här !
    Om livet alltid bestod av idel lycka och glädje skulle vi inte utvecklas vidare, och efter regn kommer alltid solsken !!

    Jag tror det också Tove, att få komma hem, det är alltid lika underbart, egen säng och eget hem !

    Fina tavlor, båda två, men den nedersta gillar jag bäst!

    Allt gott till dig vännen min ! Kram !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Amanda! Det ska några smällar till i livet så är det bara och utvecklingen kommer med dem!
      Allt gott kram till dig!

      Radera
  5. Så skönt att du är tillbaka hemma och även tillbaka på bloggen! Inget kul att hamna på sjukhuset, men skönt att du blivit ordentligt undersökt och att det verkar OK.
    Så fina tavlor ... båda två!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!Verkligen härligt Anki, att få komma hem och nu veta vad som sker när det bli så här.
      Gott kram!

      Radera
  6. Så skönt, det är lönt
    att få läsa, att ögonen ovan din näsa
    är friska och krya
    när du åter är i din lya!
    Ljuvlig konst! Tycker om. Mycket!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se Karin på pettas
      nu av orden rimmar till
      så fint som jag vill
      du ger mig en känsla av
      att jag seglar i min båt på hav
      Tack tack
      sick sack
      Kram!

      Radera
  7. Så härligt att se dig tillbaka igen. Skönt att du nu mår bra igen och att sjukhusvistelsen blev kort och med trevligt bemötande.
    Mycket läcker, sprakande och kontrastrik målning. Det mörka fladdrar, lever och visar vägen in mot det varma gyllene där det finns värme och vila. Gillar också båten som seglade fram.
    Stora kramen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din kommentar
      är jag glad jag har
      du fyller på
      det är bara så
      oerhört
      okört
      gott och vidgande
      Glad är jag att du finns!
      Påfylld kram!

      Radera

  8. Men fick du ögonmigrän? Det lider ju jag själv av, den kommer som ett brev på posten var tredje månad, ser halva ansikten, text kan jag inte läsa och oftast kan jag inte få fram orden rätt.. det varar ett par timmar. Bra om jag är hemma, svårt om jag är ute för då måste jag ta mig hem snabbt...

    Stor kram så här i natten. ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du är ute mitt i natten
      jag tar av mig hatten
      för nu blev ögonfränder
      ja själen är ju med
      nu får vi halva se
      då och då

      Så du har det så regelbundet du och såpass långvarigt, det är obehagligt och påverkar en ju. Men då vet vi ju vad det är.
      Kram så här på morgonen!

      Radera
  9. Fin tavla å fin text. ❤❤❤

    SvaraRadera
  10. Hej Tove!
    Underbart att du är tillbaka och att det inte var något allvarlig..även om ögonmigrän kan vara nog så besvärligt.
    Vilken läcker tavla du målat, gillar den jättemycket! Bra där..!
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen skönt!
      Du vet min målning den är ju som livet ...
      Stor kram

      Radera
  11. Skönt att du är ordentligt genomgången och undersökt. Migrän kan ta sig många olika uttryck. Vilken underbar tavla här ovan!
    Sköt om dig!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen härligt! Härligt du gillar tavlan!
      Det gör mig glad!
      Vi sköter om oss!
      Stor kram!

      Radera
  12. Att få komma hem från en sjukhusvistelse kan vara så skönt nog... Jag fällde en tår engång jag legat inne ett par dagar och fick känna min säng igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktisk var tåren nära ögat Åke, då jag drog täcker över mig!

      Radera
  13. Kära Tove! Så trist att du varit så dålig! Men välkommen hem igen! Välkommen tillbaka! Jag har verkligen saknat dig!
    Skönt att du fått genomgå undersökningaroch fått ett svar på varför du hade ont och inte såg. Du måste nu vara rädd om dig.
    Vilken vacker tavla du målat!Jag ser ett hjärta i mörkt blått och i det ett öga i det gula partiet. I det turkosa partiet ser jag två ögon och här har din syn kanske kommit tilllbaka.
    Jag förstår verkligen att det var skönt att komma hem igen och jag är så glad för din skull.
    Stor kram från bpde bosse och mig och många tankar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en händelse som sagt att ligga där och de gjorde kontroller var tredje timme med väntan på svar!
      Så otroligt skönt få vara mig igen. Och vara noga med mig ja! Och vet du; vi har en gemensam upplevelse i tavlan - hjärtat och ögonen - när jag såg ögonen så blev det ju symbolisk med ögonmigrän ....
      Tänk så detta livet är ... "söstra"
      Stor kram till er två som nu är hemmavid igen!

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Mystisk

Sanna Susanna  ´ s ord&fotolek ger oss mystisk denna veckan. På denna sidan finner du också hela gänget som deltar. Hjärnan, som med s...