lördag 23 januari 2016

Snö - Lördagstema

Lördag igen. Det snöar idag - iallafall runt om på bloggarna.
HeLenas tema denna lördag är Snö.
Temaskrivare hittar du t.h i menyn.
Nästa lördag är tema Ingenmansland.

***************************
Snö
kristall
faller från himlen ner
täcker marken 
Ger livet därunder vila och ro
Skyddar de späda rötter som på nytt ska gro
Snö  
tyst

Snö
gör Kung Bores rike vitt
Dekorerar
Isolerar
Solstålar lyser
kristaller fryser
- inte
Snö
är lekfullt

Snö 
knarret knarrar knart
Snöflinga
snefnugg  (norska)
landar, ler i mjugg  (kanske också norska)
Skidor glider
stavar trycker i från 
Yrt virvlar

Jag har alltid gillat vinter och snö
Jaha, säger du som har massor att skotta och dagligen kör bil i det ständigt förekommande väglag som uppstår, så jäkla kul är det väl inte.
Nåja, säger jag, jag har också varit där,  från tidig barndom på landet. Min far hade hade lastbil och vintertid då han kom hem sent så var uppgiften att skotta backen. Det var snörika vintrar då.
Som vuxen pendlade jag till jobbet med bil, ja ni vet .. kanat i diket, kört fast och annat elände med. Så att.

Min bloggvän Ulla Maria har lånat mig denna bilden med vers:

Skottdag.
Här har plogats, här har svurits,
här har pulsats, här har burits,
ja, ett slit utan dess like
i sydvästra Sveriges rike
För om Norrland tål en meter
blir här kaos vid decimeter

Besök denna kreativa konstnär, målar akryl med horisont och djup på platta så en liten tavla blir stor!

Här sjunger Sissel Kyrkjebö: Der er ingenting i verden så stille som sne 
Musiken är som snö och hennes röst som mjuk ren kristall strålar

Copyright Tove Olberg 

36 kommentarer:

  1. Du är en dikternas mästare. Som du beskriver snön så kan vem som helst bli förtjust i den. Kram

    SvaraRadera
  2. Du skriver som alltid på ditt alldeles egna, speciella, unika, fantastiska sätt... och jag kan bara inte fatta hur du kan snirkla ihop orden så bra!
    Tänkte be Ulla-Maria om samma som du, men nu hann du först! Gillar både hennes tavla och hennes verser... såå bra!
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki? Som du fotar skriver jag kanske :-) Ulla Maria är en fröjd för oss att ha! Kanske kan du låna till ett annat tema - hon har ju gott om :-)
      God söndag med stor kram

      Radera
  3. Å, vad fint med snö ***
    och idag snöar det till och med här nere i södern*

    Önskar dig en fin lördag :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snökram med önskan om fin söndag, kanske må du skotta snö?

      Radera
  4. Dina ord fångar snön och vinterns väsen. Gör det magiskt och vackert. Som sörlänning bugar och bockar jag mig för detta och tar skamset tillbaka allt mitt gny och gnäll.
    Nu ska jag ge mig ut och skotta bort de gnistrande flingor som fallit under morgonen innan regnet kommer och förvandlar allt till skridskobana.
    Vinterkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gnäll och gny
      gör att vi på ny
      bild o vers kan sy
      ty
      allt har sin verkan
      även på tvärrkan.
      Tack Ulla Maria!
      Snöblandat regnkram med sting av sol!

      Radera
  5. Tack Tove! Så fin och tänkvärd din dikt är.Så fylld av glädje! Och visst hör snö vintern till. Minns när jag läser barndomens vintrar med mycket snö, skridsko och skidåkning och långa promenader pulsandes i snö till skolan. Så roligt vi hade...
    Jag kan klaga lite på kylan numer för mitt ansikte är ju inte som förr.
    Men det är vackert ute och så även nu i Stockholm. (Annars saltar de sp mycket att snön blir brun och moddig)
    Och jag tittar gärn in till din vän Ulla Maria.
    Stor kram från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte!
      Visst har snö och vinter en "baksida" med förfulande verkan av salt.
      För ditt ansikte är ju kylan ett ondo som du må skydda väl!
      I vinter då det var som kallast så märkte jag att jag blivit mer känslig än förr. Hade på ena kinden en frostros som satt kvar till dagen efter.
      Tror du kommer trivas hos Ulla Maria!
      Söndagskram från ett snöfalligt Skellefteå och jag har kvar att skotta från altanen ... dagens göra!

      Radera
  6. Å, så fin dikt du skrivit! Jag älskar också snö, doften, färgerna, ljuset allt förutom när den vräker ner och det inte är skottat.
    Jag gillar också Ulla Marias verser och tavlor, jättemycket!
    Kram och ha det..!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ghugge! Ja, vi älskar snön - för det mesta och så har vi Ulla Maria gemensamt :-)
      Skottig söndagskram!




      Radera
  7. Vilken fin dikt du skrivit! Ulla Marias målning var jättefin. Snö är vackert, men blir det för mycket kan det bli besvärligt.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Fantastisk dikt du totat ihop ! Va duktig du är !!!!!!
    Den andra lånade dikten var fin också.
    Önskar dig Tove en fortsatt fin, vintrig helg där uppe i norr !
    Kramisar från Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marie!
      I dag blir det skotta av!
      Kram i snöfall

      Radera
  9. UllaMarias dikt är verkligen djupsinnig, eller ja - rolig och har ordning på versfötterna. Kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulla Maria är underfundigt rolig och ordning på versfötterna har också - ett fynd :-)

      Radera
  10. Du är en riktig poet! Fin vintervers. Vacker tavla också. Visst är att le i mjugg gammal fin svenska. Men ungdomarna vet nog inte vad det betyder.
    Önskar dig en skön fortsatt helg!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!Nu har du bekräftat mjugg - ibland när jag skriver så är jag inte helt klar på om det är norska eller svenska och låter det bara vara .... :-)
      Snöskottarkram

      Radera
  11. Der er ingenting i verden så stille som sne... Så sant1 I alla fall de gånger den faller långsamt från himlen och lägger sig snällt som ett duntäcke. Då tystnar det i naturen på ett märkbart sätt. Men när det är snöstorm, å andra sidan, då är det andra bullar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andra bullar - snöbullestorm får mig att minnas en bilresa för sådär 25 år sedan då jag hade stora problem med var gick vägen egentligen och passageraren fick en ångestattack.
      När vi kom hem kom ångesten över mig också.

      Radera
  12. Jag tycker att snö är det mest onödiga på vår jord1 Ändå har jag bott i Schweiz där det var meterhög snö på vintern! Kramar

    SvaraRadera
  13. Snö, iskristaller, pudersnö, kramsnö, snö eller inte snö !

    Skotta lagom ni alla snöskottande människor !

    Snökramar till dig min vän !!

    SvaraRadera
  14. Fint! Visst är snön härlig om än lite tung emellanåt.

    SvaraRadera
  15. Nysnö är vackert och trevligt att skotta. Nåja. Och fram med skidorna. Fast det får bli nästa gång för nu är snön borta.

    SvaraRadera
  16. Hej Tove!

    Vilka vackra ord om snö och det går nästan att ta på känslan. Du är en riktig ordkonstnär och det var en fröjd att läsa. Precis som du tycker jag om snö och vinter. Iallafall i lagom dos. Skåning som jag är. ;)

    Tack snälla du för dina fina ord hos mig. Vad roligt att du kikade in och lämnade några rader. Det värmer gott och dessutom hittade jag ju då hit här till din fina blogg. :)

    Sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Välkommen hit!
      Kram

      Radera
  17. För mig som snö- och vinterälskare var det roligt att mötas av din fina dikt! Idag är marken bar, vädret påminner i sin gråhet om november. Ur led är tiden. Bilden som du lånat är jättevacker, tänk den som hade den förmågan. Men du är ju också en mångsidig konstnär!

    SvaraRadera
  18. Tusen tack!Visst målar hon fint Ulla Maria, en fröjd!

    SvaraRadera
  19. Jag gillar snö och kyla i lagom mängd ... :)
    Visst är Ulla Maria duktig ... :D
    Kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Mystisk

Sanna Susanna  ´ s ord&fotolek ger oss mystisk denna veckan. På denna sidan finner du också hela gänget som deltar. Hjärnan, som med s...