fredag 8 januari 2016

Små/stora ord - Lördagstema

HeLena, vår temagivare denna månad ger oss i dag små/stora ord.
Vilket tema! Här flödar stort.  På smått vis.
T.h i menyn finns övriga  temaskribenter.

I begynnelsen var bokstäverna. De stod där tills ordbrukarna  tog sig an dem.
Några Små och Några Stora. Grammatiken kom till och orden delades i ordklasser.
Ordklasserna bryr sig inte om storleken. Eller gör de det?

Ord är kommunikation. I kommunikation ingår kroppsspråket, ordval, formulering, sättet det sägs på, minspel och ögonkontakt som förstärker effekten och blir avgörande för om det blir små- och eller stora ord.

Min definition:
1a) Små ord är korta ord. Stora ord är långa ord. Alla ord under 6 bokstäver.
b) Stora ord är längre ord. Från 7 bokstäver och uppåt.
c) Ordets innebörd i förhållande till hur känslorna reagerar.

Att älska är ett stort ord. Att älska över allt i världen är ännu större.

Introduktionsinspiration. Inspirationsintroduktion.
Vilket ord är störst?

Små små ord av kärlek sagda
till livets goda lagda.
Det gör gott, sa tant Magda.

Alltså kan små ord få stor effekt.  Då torde ju de stora orden också kunna få liten effekt.
Att vara stor i käften hörde jag då jag växte upp. Det gillades inte riktigt.
Skrävlaretypen, skrytepaven (norska) fy för den, inte norskan alltså, men skrytet.
Janten lurar sig in, ni vet vem jag menar?
Tala är silver, tiga är guld.

Men orden finns ju i tanken - och det är tanken som räknas - men orden hörs inte och om de nu skulle glädje någon så är det ju dumt att inte säga det.
Skulle det komma något ur munnen som blir fel då finns ett bra stort ord i storleksordningen 6 bokstäver: Förlåt!
Detta påvisar att min definition punkt 1a och b är i stort sätt oanvändbara.
Storleken har ingen betydelse.


Kommande tema:
16/1 Kontraster
23/1 Snö
30/1 Ingenmansland

Copyright Tove Olberg

32 kommentarer:

  1. Tror att du håller med mig: det är inte storleken det hänger på när vi vrider och vänder på orden! Jag är också tidigt ute i dag med temat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-)det skrev jag ju, om storleken alltså..

      Radera
  2. Så mycket tänkvärt om ord. Det är fantastiskt så användbart ordet är och vilken kraft det har. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Användbart var och är ordet!
      kram

      Radera
  3. Jante kryper tätt inpå småfolket. Man ska inte förhäva sig. Beröm - vad är det för något? Så var det även hemma hos oss i Sura.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är många i det gänget - men vi har fritagit oss :-)

      Radera
  4. Bäst att vara vid sin läst, sa dom förr! Jante kan vi sopa under mattan tycker jag!
    Stora ord eller små ord beror väl på vad man vill uppnå med orden!!
    Ha en fin lördagskväll och kramelikram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Janten i mitt liv är begravd, gott är det. Stora eller små ord ja, det kommer an på :-)
      Kram

      Radera
  5. Håller med dig om att storleken inte har någon betydelse, något som också Klimakterihäxan har konstaterat!
    Jag fick också lära mig att man inte skulle skryta när jag var liten. "Stor i orden, liten på jorden". Och att man helst inte skulle säga något alls utan vara alldeles tyst när vuxna talade. Önskar dig en skön fortsättning på helgen.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men visst är det så. Nu skriver vi stort och smått och talar när vi vill... nästan :-)
      kram

      Radera
  6. Så rätt hon hade tant Magda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tant Magda kom till i rimmens fras :-)

      Radera
  7. Tack för dagens ordkunskap. Vägda på guldvåg och funna på kornet vad gäller vikt, längd och bredd.
    Helgkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dagens kommentar - läst med öppet sinne!
      kram

      Radera
  8. Tove! Din "header" är så vacker och inbjuder till många tankar. Vacker amaryllis som du fångat så fin. (Hoppas nu det är en amaryllis...)
    Jantelagen har nog inte funnits hos mig, trots det norska påbråt, eller kansk ep.g. a det. Min mamma var en stolt kvinna som visste att hon dög och det har hon i princip förmedlat till mig. Och pappa likaså.
    Och att ordets makt är stor...Likaså innebörden.
    Storleken har ingen betydelse , men det har innebörden.
    Tack Tove för dagens "tänk".
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Tack! Det är en lilja och jag har redigerat lite med ljuset.
    Bjuder så gärna på tänket om ord och innebörd och utbytet av de samma.
    Kram

    SvaraRadera
  10. "Ord, ord, ord" det är ett citat ur en pjäs, men vilken?
    Ord är en sak men betoning och kroppsspråk är tydligare.

    SvaraRadera
  11. Hamlet tror jag att det är...

    SvaraRadera
  12. Tack för titten inne i mitt blogghem =)
    Jag klurar på ord ibland, och så ploppar de upp. Jag leker med ord och vill att de ska bära och ha innehåll. Kram ♥

    SvaraRadera
  13. Tack för återtitten :-) ordklureri är toppen!
    kram

    SvaraRadera
  14. Tänk att du så galant kan visa att storleken inte har någon betydelse!
    Nu behövs inte den diskussionen längre! :) Toppen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ... Nu får vi prata innebörden ..Kram

      Radera
  15. Små ord kan ibland vara de stora och tvärtom. Ditt sätt att leka med orden, stora som små, gillar jag hur som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så små så de blir stora .. storord i det små ..

      Radera
  16. Små ord spelar stor roll !

    " Bakom skämtsamma ord ligger ofta mycket allvar ", citat av någon, men minns inte vems.

    Ord kan såra och ord kan skapa glädje och
    några snälla ord kan rädda hela dagen för en personen.

    Kram på dig du ordgranna vännen !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ord till allt och alla smått och stort :-)
      kram

      Radera
  17. Smått och stort om vartannat, var annars skulle inte det finnas om inte på bloggen med ordrikedom och finurliga vinklingar?
    Som vanligt fick du till det på ett charmerande medryckande
    sätt Tove!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Småstort o Storsmått:-)
      Tack!
      Kram

      Radera
  18. Ett trevligt inlägg att läsa, tack så mycket. Att säga en positiv tanke högt borde vara självklart, det kan göra dennes dag. Och små ord blir stora ord.
    Kram och tack

    SvaraRadera
  19. Ännu ett ordlurig inlägg... som vanligt läser jag dina ord med ett leende, för du är så klok... så ordklok :)
    Kul att du gillade min bild... det är ett vattenfall, upplyst i regnbågsfärger, lite trädgrenar och så en funktion i bildbehandlingsprogrammet som heter förvrängning - virvel :) Lätt som en plätt.
    Kram

    SvaraRadera
  20. Tack!
    Gillar alla dina bilder Anki - virvel i bilder är du!!
    kram

    SvaraRadera

Vaskebrett, sprettrumpe og puppeholder

I dag blir det rent kroppsligt här ifrån residenset. Som norska i grunden roar jag mig med språket, dialekter och betydelse. Norkskans vas...