onsdag 18 november 2015

Ser du?

Kom på att göra textprov - tanken är att alla har samma innehåll men minst två vinklingar ... få se hur det går ...

1) Glasögonen var täta av feta fläckar. Men hon såg det inte.

2) Så suddigt, tänkte hon, men la inget större värde i det.

3) Sikten var milt sagt fetfläckig, det saknar betydelse. Jag vill ändå inte se, säger hon högt.

4) Frustrerad fortsätter hon se det hon inte vill se. Jävla glasögon!

5) Vitsen med att se tydligt faller bort denna dag.

6) Synligt fett.

Nästa dag:

1) Glasögonen tvättas med fuktig trasa - en näsduk som inte luddar är utmärkt.

2) Suddigheten blir klar.

3) Inga feta fläckar skymmer sikten, hon är seende och vill se!

4) Optimistisk. Underbara glasögon!

5) Meningen med att se är som varm bomull. Genomskinlig bomull.

6) Ofet syn.

Två veckor senare har hon skaffat linser.
När hon vill ändra sitt utseende - sitt seende - så använder hon sina glasögon.

Fyra år senare har hon träffat en man som är blind.
Hon föder en dotter som heller inte ser

Feta fläckar blir som små bagateller, linserna grumlas, men synvinkeln vidgas.

Mamma, vad ser du?
Pappa, vad hör du när mamma ser?

Se, så det blev...


© Tove Olberg

22 kommentarer:

  1. En mycket tänkvärd berättelse. Vi är nog lite onödigt gnälliga ibland. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel - det var kul sitta där och komponera ihop och se det föll sig mening för mening :-)
      Jag tror nog at lite gnäll är på sin plats. ibland ryta till också!
      Kram

      Radera
  2. Du är otrolig med dina texter. Så tänkvärt och viktigt! Saker vi inte tänker på i vår gnällighet! Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det gick riktigt bra att få ihop texten :) Som jag sa här ovan behövs det nog lite gnäll ibland också ....ibland lite starkare ...
      Kram!

      Radera
  3. Jisses, jag ser en massa katter och lodjur! Jag ser väl det jag vill se skulle jag tro?! Ett tänkvärt inlägg, djupsinnigt och finurligt. Får tänka några varv...tror att jag fattar! KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk så roligt att "ser" vad som kan förekomma på min tavla - den svart/grå/vita.
      jag såg en häst också ...det blev en djuping av min textprövning ... ;-)
      Kram.

      Radera
  4. "Med hörande öron skolen I höra, och dock alls intet förstå, och med seende ögon skolen I se, och dock alls intet förnimma.… (Matteus 13:14,15)

    Så kan det vara.
    "Ofet syn" var ett bra uttryck tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se, så bra med din anknytning till Matteus till min text!
      Nu blev den djupare ...
      Tack Viola för berikningen!

      Radera
  5. Tänkvärt det man tar för givet - att se och höra.

    Suddigt - på med glasögon och allt blir glasklart. Tystnad - på med hörapparat och ljuden återvänder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det så Ulla! Suddig tystnad blev ett begrepp som jag skriver ner .
      Tusen tack!

      Radera
  6. Då jag hade linser och inte mina befläckade glasögon på såg jag klart och kunde med stor glädje ta del av din underfundiga text. Mästerligt - med glimten i ögat, humor och en tvist som också manar till eftertanke. Tack
    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla Maria för din sköna återkoppling på min text!!
      Kram

      Radera
  7. Tack, du underbara Tove! Så tänkvärt! Ena stunden förefaller vissa saker så glasklara och i nästa så suddiga.
    Och en hel del ser vi inte ens...
    Stor kram!

    SvaraRadera
  8. Du är fantastisk med ditt ordvrängeri! Sånt gillas! Fast detta var över min förmåga.
    Klipska Tove ♥
    Jag vet att det är klart för ögat med linser, jag har haft detta, men funkar inte med min ögonsjukdom, så då är det klarare med glasögon, även om glasen får fettfläckar *ler*
    Varm kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Över din förmåga, det tror jag vad jag vill om Gerd! Så bra att du kan ange sanningshalten i min text vad gäller linser :-)
      Tack- Kram!

      Radera
  9. Rena glasögon ör nödvändigt för mig, de ska tvättas minst varje morgon och nån gång däremellan. Även med 'glojärnen' på kan man låta bli att se om man inte vill.
    Din bild liknar mycket en bild en bekant visade på nätet häromdagen och också frågade vad man såg. Jag såg björkstammar eller röntgenbilder! I själva verket var det ett par trikåbyxor i batikmönster!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här- 'Glojärnen' minsann ett bra uttryck för seendemöjligheterna ...
      Vad du ser i min nästan senaste målade är härligt olgakatt .. jag lägger röntgenbild på minnet i synnerhet ... Tack! Vilket sammanträffande att det finns en liknande bild också ... i själva verket ett par trikåbyxor ... Om min bild kan jag i själva verket ange svart/grå/vit.

      Radera
  10. Det började i 40 årsåldern, med att jag hade svårt att läsa text på vanligt läsavstånd, så jag skaffade läsglasögon på10 kr !
    Men numera har jag vanliga riktiga glasögon som jag måste ha alltid, (bild på körkortet) samt läsglasögon, så det är så himla putsande med dem, hahahaha....!

    Men många av mina bekanta har skaffat sig kontaktlinser, men dem måste ju också putsa och till och med nogare en vanliga glasögon.

    Läste en bra citat : man behöver inte vara blind för att inte kunna se.

    Jättebra inlägg som du skrivit Tove ! Kram !

    SvaraRadera
  11. Jo, linser måste rengöras de med - min glasögonhistoria började också vid 40 ...
    Tack Amanda och kram på dig!

    SvaraRadera
  12. Hej
    Alltså, nu får du ursäkta en som inte följt dig så länge eller är trög. Är det så att du målar intuitivt och sen tolkar och skriver en text utav det?

    SvaraRadera
  13. Det är ok om du inte fått med dig allt som ny läsare :-) Jag målar också och sätter text till mina tavlor ibland. Jag målar bara iväg de färger jag känner för med pensel och kniv. Ibland gör jag text först och letar i mina tavlor om något passar - sätter färg på orden eller ord på färgen .... Ibland tar jag en del av mina tavlor också som jag tycker passar till poesitexten ...

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Mystisk

Sanna Susanna  ´ s ord&fotolek ger oss mystisk denna veckan. På denna sidan finner du också hela gänget som deltar. Hjärnan, som med s...