torsdag 19 november 2015

"Ordningspolisen Elisabeth"

Här i 'min stad' Skellefteå finns troligen som i alla andra städer behov av en ordningspolis. Det började redan då jag var nyinflyttat.
Folk på gång- och cykelvägar bara gick eller cyklade utan tillsynes minsta hänsyn åt något håll!
Snart kom det för mig att minsann finner jag mig inte i detta!!

Så jag började först med att inte vika från min sida - den rätta alltså. Det resulterade i att jag vid ett par, tre fyra fem tillfällen hamnade så nära det går en mötande okänd människa
Jag ställde mina ögon i den mötandes ögon och hörde mig själv säga:
- Jaha, och vem tycker du ska flytta sig så vi kan passera varann?
Detaljkommunikationen hoppar jag över. Det hör till saken att jag i stort upplevde stan som otrevlig också i övrigt.

Ämne att fördjupa sig i: Hur trevlig var jag själv?

En gång var jag på väg hem från affären med två tunga matkassar i var hand!
Då hör jag någon bakom mig som säger: Men vad tungt du bär, får vi hjälpa dig?

Jag vänder mig och ser två vänliga människor sträcka ut sina händer och avlastar mig min börda!
Glad överraskad utbrister jag:
- Men Ni kan väl inte vara här från Skellefteå? Och är så trevliga??
Jodå det var de, men hade bott i Malmö ett tag - och där var det inte så trevligt heller ...
Vi fick en dialog om trevligt och otrevligt - och de höll med mig till viss del om Skellefteås otrevliga företeelser ...

Det kom flera under årens lopp som höll med .. även infödingarna.

Nu har jag ändå fortsatt hålla ordning - jag pekar gladligen med hela handen var folk ska gå, cykla osv.

Mamman pratande i telefonen med två vingelungar på små cyklar som upptog minst sagt hela banan fick sig  - efter en längre efterföljning då jag inte tog mig förbi på min cykel,dessutom pinglade jag på klockan - följande:

- Cyklande ska cykla på höger. Du bör lära din barn detta. Den där telefonen i örat tycker du den är lämplig?
 Mamman: - Ja, men
Jag: - Det finns inga men ...

Men det här tog priset:
Jag ser en kvinna fimpa en cigarett på marken och går vidare in i affären.
Ordningspolisen i mig tar över:
Styr med fasta steg ni i affären och där står hon ju.
Jag säger:
- Du fimapade en cigg där ute..
- Ja, ursäkta mig - hennes hand vilar plötsligt på min arm ..
- Den slocknade inte och så låg den kvar på marken dessutom...
tycker du det ska vara så?
- Men jag är ju inte den ända som gör så!
- Tycker du det är en godtagbar ursäkt?

Det är då jag påminner mig om det där med dialog ...
Så idag på Elisabeth dagen  - Elisabeth är mitt andra namn - så är nu planen med ändrat attityd fastlagt i och med detta inlägg!

Det får finnas gränser ... Skellefteå är den stad jag valde att leva i  för snart 14 år sedan och därmed basta!!

23 kommentarer:

  1. Du är då festlig, Tove Elisabeth!
    Skrattar gott åt din novell, som troligen är sann!
    Du har retat upp dig på saker som jag också gjort, fast jag kanske har hållit tunga för tand, för jag är så blyg *skojar*
    Jag har valt att leva kvar i Lidköping, jag hade ju "chansen" att flytta någon annanstans, när jag blev allena.
    Må väl i Skellefteå, kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är helt sann -
      Må väl hos dig!
      kram!

      Radera
  2. Grattis Elisabeth:an :)
    I Tromsö var vi otreviga, vi gick i arm krok och skrek: Vi går rakt fram. Fy på oss...

    Kram ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med mitt dialogtänk så hade jag då fått kroka vid också :-)
      kram"

      Radera
  3. Ha,ha, det kallar jag kurage! Hänsyn, ska det vara så svårt?! Nä, det skall vara en självklarhet! Stå på dig bästa Tove Elisabeth! Kram

    SvaraRadera
  4. Hihi - nu ska jag på gång och cykelväg ge mig ut i snögråttslask för att inköpa felra dukar att måla på ... och testa dialogen ... ska jag kanske ta cykeln? Hej å Håkram!

    SvaraRadera
  5. Nog finns det mycket att reta sig på hos folk som tror att de äger stan. Barnvagnar i bredd, kostymnissar 5 i bredd, skräniga ungdomar i bredd, t ex. Jag säger inget utan stannar och står stilla så att de tvingas lämna en glipa. Ibland tänker jag att nu skaffar jag snart en rollator och plöjer fram utan att se mig om.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat! olgakatt på rollatorframfart; Lämna gärna rapport!

      Radera
  6. Hej ordningspolisen :)
    Njaä.... Det är nog många som tycker att du inte har med deras beteende att göra, tycker att du är otrevlig men jag flinar för mig själv. Du har rätt i allt du säger. Ibland kan jag fråga mig vad som har förändrats i samhället eftersom det i mitt tycke är för mycket av EGO, Jag kommer ifrån Malmö och visst är det så där också.
    Jag var i London för många år sedan och där kan man snacka om folkmassor i rörelse MEN även gångtrafikanterna höll högertrafik. Mycket bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, månde är det egot som styr ... troligen finns detta fenomen överallt ... och otrevligheten ja, den står jag ju för - eller går och cyklar för den :-)

      Radera
  7. Ja, nog kan det bli besvärligt när folk håller sig på sin kant. Om det är fel kant och alltså min kant.
    Grattis på namnsdagen och kantfri kram

    SvaraRadera
  8. På kant med ...
    Kantfri kram! :-)

    SvaraRadera
  9. Heja Tove Elisabeth och grattis på din namnsdag! Vilker kurage! Och jag känner likadant, är lite av en ordningspolis.
    Men nu när jag ser nyheterna så blir jag oroad på allvar, Skellefteås polishus är avspärrat och en eller flera misstänkta terrorister har gripitts i Boliden.
    Var rädd om dig! Tänker extra mycket på dig.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte! Då är vi två i utövande verksamhet :-)
      Onekligen många tankar i dag, men det är så det är nu och vår värld är inte så stor blir min tanke - vi tror inte det kan hända här - men så är det ju. Nu får vi se vad som sker under dagen.
      Stor kram!

      Radera
  10. Ja, det är tur att någon håller ordning och säger ifrån :) Ordning ska det vara och dessa mobiltelefoner då folk med dessa varken hör eller ser annat än, ja just det, mobiltelefonen. Till och med när de är ute med hunden eller barnvagnen så tittar de i mobilen istället för att vara närvarande med dom som dom är ute med, typ barnen eller hunden.
    Heja Tove ....
    Trevligt att läsa dina kåserier.
    Ha en bra fredag !
    Kramar från Marie i höstmörkret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marie! Kul att du läser här hos mig!
      En bra fredag till dig med :-)
      Kram!

      Radera
  11. Vilken läcker header du har. :) Jag tror att det överlag har blivit sämre med trafikvettet. Det finns ingen polis som tar tag i "småsakerna". Här är det likadant. Värst när det är turistsäsong. Då är det hopplöst att cykla och komma fram. Det hjälper knappt att jag plingar med klockan. Grattis en dag försent. Elisabeth är ett vackert namn. Kram Bosse

    SvaraRadera
  12. Kul du gillar min header Bosse! :-) Trafikvett heter det ja ....bristvara överallt :-) Elisabeth är väldigt stiligt tycker jag - försökte för flera år sedan få kollegorna att kalla mig det - men de gav upp för svarade inte ...Stor kram på dig!

    SvaraRadera
  13. Bra jobbat! Jag tillhör nog också kategorin ordningspoliser. Kan vi möjligen kalla oss hemliga polisen på G? Kramar

    SvaraRadera
  14. Det kan vi! :-)
    kramar direkt och på G :-)

    SvaraRadera
  15. Jag som tror på dialog istället för pekpinnar. En gång för många år sedan när jag var på en facklig utbildningar så ställde föreläsaren frågan till oss... vem lyssnar du mest på; a) den som framför sina synpunkter/kritik på ett vänligt sätt, kanske som en fråga eller b) den som argt/aggressivt försöker lär dig något, säger samtidigt du har/har gjort fel!

    Men... det är inte alltid jag lever efter det... jag försöker... men ibland glömmer jag mig! ;-) Ha det så gott... ett tänkvärt inlägg med mycket humor i. Det gillar jag!

    SvaraRadera
  16. Är ju lite senkomentaror, som du vet, periodläsare....men jag måste ta tillfället i akt att få skriva av mig lite, har en granne som trots vänligt påpekande inte förstår att man skall lägga kartonger, tidningar osv i en speciell container, som finns 20 m härifrån, och inte i soptunnan! Kan du fatta! Ursäkta, men hur dum får man vara, 20 m bort.....puh vad gott att få skriva detta, för det är ju så ibland, att trots vänligt påpekande så funkar det inte! kramar i natten elaine

    SvaraRadera

Vad ska tavlan heta?

Första när jag målade så förekom inga titlar. Jag tyckte det var onödigt. Så gick jag mer och mer på utställningar och fick till mig at...