lördag 7 november 2015

I min omgivning - Lördagstema

Ingrid Musikanta  inleder november med I min omgivning.
I vanlig ordning hittar du de övriga i gruppen lördagstema t.h i menyn.
Läs gärna runt, det berikar!

Jag börjar inifrån och går utåt, neråt och bortåt.
Närmaste höljet är min compact-living bostad tre trappor upp med hiss. Jag har förberett mig för eventualiteter att jag kanske inte alltid som nu kan använda benen. Eller någon annan skavank dyker upp.
Kvadratmeter yta inomhus är 44. Utomhus 18 terrassbalkong. Väldigt användbar sommartid!
Hallen
Kokvrån
Matplats och ateljédel
Sällskapsrum, vardagsrum, bibliotek,arbetsrum med andra ord ett allrum .
Sovplatsen bakom skärmväggen 

Bostadens ytterskal är ett stort litet hyreshus med fastighetsbeteckningen Visheten1 med många andra hus omkring.
Bostadsbolaget hör under gruppen allmännyttan.
Det är ju så allmänt att bo.
Privata hyreshus och egna villor hör inte till den allmänheten. Det är en annan allmänhet det.

Området jag bor i omges av skog. Det är jättehärligt att runt husknuten till vänster strax befinna sig på en stig. Nära till utomhusrekreation med skidspår och andra spår.

Hälsocentralen ligger liksom bakom framför Visheten 1. Men först kommer skolan. Härlig skolgård med skog, rötter och stenar. Varje rast är det fullt av lekande barn. Runt om ligger ett spår för spring, på vintern åker de skidor där. Gungor o klätterställningar finns.
Det blir alltså högre upp längs gångvägen synlig till viss del från mitt köksfönster.

Hälsocentralen, en enplans större röd stuga, lite hemlik faktisk. Inomhus är det slut på det hemlika, hårda träbänkar i väntrummet och kölappar till provtagning och reception.

Mellan skolan och HC ligger ett nybyggt dagis och förskola av större mått.  En bana med sarg runt och konstgräs nyttjas sommartid till bollspel och vintertid blir det en isrink. Finns också en stor grusplan med fotbollsmål. Jag och Pontus nyttjar ju dessa möjligheter såklart.
Från gångvägen sett om en kommer från västra hållet ligger alltså dessa allmännyttor på vänster sida.

Precis där HC slutar ligger Torget till höger med aktivitetshus till vänster och biblioteket.
Rakt över Torget ligger Fritidsgården, mitt emot den ligger kvarterskrogen Pairaths Thaimat. Bredvid krogen ligger en liten akutaffär - ni vet  mjölk och sånt. Mitt emellan dessa finns en ingång till lägenheter.
En 4H gård finns också på området.

Boenden för äldre, boende för socialpsykiatrin, stöd och serviceboenden finns det också här.
Vi är många nationaliteter och det är ett utomordentligt härlig område att bo i!

Här finns alla åldrar representerade och på så sätt en vardaglig mångfald som det allmänna alltid utgör.

Jag valde att flytta hit för  jag gillar området. Promenerade en del här inför lägenhetsbytet så jag flyttade först in i utomhusmiljön kan en säga. Att gränden jag bor på heter Lyckogränd gör det inte sämre. Lägg så därtill Visheten så går ekvationen ihop.
Området heter Morö Backe och kom till i början på 90 talet. Alla lägenheter har eget nummer.
Löftesgränd heter gränden nedanför.
Hoppfullt område eller hur?

Håll ju på att glömma de förnäma bussförbindelserna, vardagar var 20 minut och med den kan en fara en till stan, till Coop och till Ica Maxi.
Sommartid var 30 minut.
Helgdagar varje timme.

Busshållplatsen ligger mitt framför vår fina röda träkyrka om en vill in till stan, till Coop stormarknad på Anderstorp. Vill en upp till Ica Maxi på Solbacken Affärsområde så finns hållplatsen mitt emot, alltså på andra sidan gatan.

Ovanför området svävar änglarna med guldhår fritt hängande, och breder ut sina vida vita vingar som beskyddar oss.
Du har kanske inte tänkt på det förr, men änglar är  allmännyttiga! 
Planen var att ha bilder på ovan nämnda platser utomhus, men nu är inlägget långt nog! 


Kommande tema
14/11 Glas
21/11 Dofter
28/11 Änglar

32 kommentarer:

  1. Vad trevligt att få komma hem till dig och hälsa på Tove. Vad härligt du verkar bo både inne och ute. Och namnen gör det ju inte sämre. Visheten passade ypperligt för dig att bo i tycker jag. Ha en fin lördag tros regn som smattrar på rutan här i mina trakter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för besöket Anna! De där namnen gäckar mig ju :-)

      Radera
  2. Ditt hem ÄR helt i min stil. Mysigt och ombonat. Hos dig skulle jag trivas.
    Låter som ett härligt område.
    Tack för att vi fick komma på besök hos dig.

    En varm lördagskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt! :-) Tack för besöket!
      Kram på söndag!

      Radera
  3. Så trevligt att få komma på "hemmahos"-reportage hos dig. Du har så mysigt och omgivningarna kring hemmet verkar väldigt genomtänkt och bra. Tack för att du låter oss se hur du har det hos dig!
    Ha det gott!
    Kram till dig Tove!

    SvaraRadera
  4. Kul att hälsa på hos dig! Jag gick utanför hemmets väggar: http://klimakteriehaxan.blogspot.se/2015/11/lordagstema-i-min-omgivning.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skojig/konstig min text blev ...

      Radera
    2. Tack för besöket! Innan jag läste din kommentar här ovan tänkte jag just så kul det där var skrivet :)

      Radera
  5. Det var jättetrevligt att hälsa på dig. Ett compakt living bostad. Inte dumt, alls, om man utnyttjar det rätt, vilket du har gjort, så ombonat och fint!
    Lördagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för besöket! Compack utrymme kom jag på ... :-)

      Radera

  6. Tack för ett trevligt besök i ditt hem, så bra planering på en bostadsyta på 44 kvm, det känns mycket större..... Målarstativet fick sin plats och här skall det målas många fräcka tavlor.... :-)

    Kram på dig ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Målar och lever mitt liv - Tack för besöket! :-)
      Kramen!

      Radera
  7. Ser verkligen härligt ut där du bor. Precis min stil - lite belamrat överallt. Det är HEMTREVLIGT hos dig verkligen! Fint med alla dina målningar på väggarna. Och en ateljé har du inrymt i lägenheten också - inte illa.
    Kul att du berättade om din allra närmaste omgivning - jag hade tänkt mig att någon skulle göra det och det blev du.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir fort trångt på liten yta - men jag skryter om att vägen mellan de olika möblerna är som en autostrada --- haha
      Roligt att du uppskattade min tolkning - visste det från början att så får det bli!
      Tack för besöket!
      Ateljékram

      Radera
  8. Sån trevligt boende du har och tack för att du ville visa det ! Jag ser att du har en exakt lika fin och trevlig vit korgstol som även jag har. :)
    Jättemysigt hemma hos dig !
    Utanför i området verkar också vara hur bra som helst.
    Önskar dig en fin fortsättning på helgen !
    Kramar från Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för besöket Marie ;) vita korgstol köpte jag på nätet ....
      Här trivs jag och lever mitt liv i skriv och målning - samt att det går att spela innebandy också med en liten hopflytt av möblerna :-)
      Söndagskram

      Radera
  9. Tack Tove för att jag ännu en gång fick komma hem till dig. Du har det så fint och ombonat och jag minns verkligen den vackra dag i augusti då vi var hos dig och satt på din ljuvliga terrass bland dina fina målnigar och stilleben. Ett vackert minne!
    Att du bor på "Lyckogränd" och i "Visheten" kan jag förstå. Vilken lycka!
    Och du bor i naturen men har ändå så nära till all tänkbar service. Perfekt!
    Stor varm kram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för besöket igen Ditte, nu fick du vistas inne också ... namnen ramar in mitt goa boende som sagt .... passande tänkte jag då jag skrev på kontraktet!
      Hemmet är platsen för allt i ens liv den stunden en bor där :-)
      Stor hemkram!

      Radera
  10. Angående Skellefteå. Måste ha varit i någon bok av PO Enquist, möjligen Musikanternas uttåg, som Skellefteå benämns Skellet. Säger ni så? Nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har sin riktighet jo. Enquist föddes och växte upp i Hjoggböle en by utanför Skellet - och jag har hört att de använde det. Huruvida stor bruken är av det här stan vet jag inte. Hörde att Skell användes bland ungdom.Tack för frågan, borde kolla lite mer på den!

      Radera
  11. Åh, lyllos dig som bor i Visheten! Det skulle jag också vilja göra.

    Minns ett besök hos en kompis på Ölan som hade köpt en mycket liten stuga vid Stora Alvaret av hotellet på trakten. Han fick överta hotellets nyckel och det kändes lite högtidligt att hantera nyckeln med (den felstavade) nyckelbrickan: Stora allvaret 1.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vis och lycklig! :-)
      Härlig felstavning i mitt tycke .... köptes på stort allvar! Lekfulla är ordens verkan!

      Radera
  12. Kanske inte så stor yta, men väldigt trevligt inredd. Du har skapat en fin miljö omkring dig, och balkongen måste vara fantastiskt härlig på sommaren ...
    Tack för att du delar detta med oss ...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för besöket!
      Jag bor gott, är vis och lycklig och när jag inte är det har jag ända ramen omkring mig - hemmets vrå är av stor betydelse ...
      Lite snyggt och mest praktiskt är mitt motto.
      Kram

      Radera
  13. Tacksåmycket, för att vi fick följa med hem till dig! Vad mysigt du har det. Den där stora målningen som hänger i mitten av allrummet ser fantastisk ut. Färgsprakande. Hemtrevligt med bokhyllorna och alla böcker.

    Önskar dig en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har jag mitt lugn, min inspiration och mitt leverne i goda och sämre dagar.
      Den stora målningen har min vän tillika konstnären från Värmland målat ...
      Söndagskram

      Radera
    2. Eaine Olson numera boende på Ekerö -

      Radera
  14. Så hemtrevligt du har det Tove. Tack för att du bjöd in mig!
    Staffliet mitt i förstås! :)
    Kram

    SvaraRadera
  15. Tack för besöket Karin!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Tack för visningen! Ser så mysigt ut, trivsamt, beundrande att få allt man behöver på liten yta, det säger mycket, allt går. Härligt område! Du bor "gott" Tove. kramar från elajka

    SvaraRadera
  17. Bor gött och har allt jag behöver :-)
    Kram elajka!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...