söndag 22 november 2015

Elljusstaken

Frid över söndagen vilar. Fortfarande i morgonrock under filten i soffan. Bloggrundan drygt halvvägs - inne i en period då jag besöker mer regelbundet igen.
Det går upp och ner det där.
Stoppar in det under fliken så ska det vara! Kram.

Eftertanke:
Hur många kramar finns det i världen - ja, den frågan har jag lånat. En god, men kramfri gubbe som jag minns från min omvårdande tid dyker upp ...

Han kunde inte längre mixtra med ljusstakar, elsladdar och sånt så jag blev hans händer. Det var inga nya saker direkt som utgjorde elskapningen som var tänkt. Det ingick en liten såg, några brädbitar och en burk färg om jag inte minns fel ...

Jag fick ta den tid jag hade inne hos honom, de blev inte av varje dag - det var flera boenden med behov.

Så uppstod någon dag före jul det underverk som jag med hans hjälp fått till; en sned elljusstake.
Han var mycket nöjd och jag  med.

Utan att tänka på det satte jag mig i  hans knä och la armarna om hans hals. Då kände jag hans tårar mot min kind och ja, jag blev tårögd jag med. Det ryms inte så lång knäsittning i en rullstol, men det behövdes inte heller.

När stunden var inne för att tända staken så kändes det andäktigt värre - det sa poff, det gnistrade till, en låga, två lågor flammade upp, så rök det lite och så blev det mörkt  - i  hela boendet!

Efter detta så kramade jag honom alltid, missbelåten lät han... han var ju ingen kramare - egentligen.

Detta apropå kram på blogg, jag tror det i alla fall att jag tänkte så från början ...
Goa gubben tänker du kanske? Han ville vi skulle försöka igen - att göra om elljusstaken alltså.


© Tove Olberg

26 kommentarer:

  1. Jag är inte heller någon kramare, egentligen, och ger inte kramar hit och dit till personer som jag inte känner väl.
    Men jag vet det också att alla vill inte ha kramar, inte här på bloggen eller på riktigt.
    Men jag hoppas ändå att det finns många vänliga kramar i världen !
    Önskar dig en fortsatt härlig söndag, mys med tända ljus !
    Och sänder en stor kram till dig, så här emellan vänner !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina tankar!
      Själv är jag ju en kramare - men ser an. På bloggen blir det kramar då ett positivt möte ägt rum :-)
      Kram

      Radera
  2. Jag kramar gärna mina barn och barnbarn och närmaste vänner, men inte personer som jag bara träffar nån gång då och då. Det känns inte riktigt äkta. Förstår att mannen blev glad både för hjälpen och kramen. Ha en fin söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram när det är läge för kram.
      Det blev fina timmar med gubben ...
      God kväll!

      Radera
  3. Hehe, ja, det är ju tanken som räknas. Kramar på bloggen och i verkligheten kan man inte få nog av!! Men man får lov att respektera dom som inte är van vid så mycket kramande. Jag skiljer på kram och kram...om du förståt! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår - kram och kram. Stor kram! :-)

      Radera
  4. Jag är en kramare! Inte pussar så där, men gärna en go kram. Och ta i hand, det kan vara lite så där, men det hör till svensk sed. Jag har tagit många i hand idag i kyrkan.
    Här kommer en varm bloggkram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. kram kramare kramast ...
      Varm bloggkram såklart!

      Radera
  5. Irl är jag en kramare men att ge det på bloggen är svårare då det är människor man inte känner... Men det händer nog att jag sänder en kram ändå på bloggen :) Ha en fin söndag kväll!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit!
      Fin söndag kväll till dig med!

      Radera
  6. Vår generation har ju inte vuxit upp med kramar hit och dit. Det hörde liksom till den snäva familjen tidigare. Jag har lärt mig att tycka det är OK att krama vänner jag känner, men visst finns det kramar som kan kännas fel. Personer som jag egentligen har så mycket positiva tankar om.... om du förstår... jo, det finns sådana som jag träffar någon gång om året... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har något idet resonemanget Mia. Själv var jag tidigt en kramare och fick ofta höra att kanske inte alla vill... efterhand lärt mig lite om när det inte är kram-passande med alla. Jag förstår ... :-)

      Radera
  7. Glömde kommentera elljusstaken. Visst ska man vara noga på elektriska ledningar och kontakter, de KAN vara farliga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så absolut ska en vara försiktig. Vi fick ta dit en elektriker som förklarade för gubben - och mig!

      Radera
  8. Tänk så mycket en kram kan betyda! Taktil beröring stimulerar så mycket och om man är helt utan mänsklig beröring, så skrumpnar man både på in och utsidan! Stor varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stor kram för den kommentaren också!

      Radera


  9. Så fin historia blev faktiskt rörd, du och gubben möttes själsligen
    i kramen.
    Jag ger gärna en kram, men möter jag en "nej-kramare" så tvingar jag naturligtvis inte på hen någon kram. :D

    Stor kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gubben och jag fick då och hade sedan mycket god kontakt till hans död.
      "Nej-kramare" satt fint!
      Stor kram!

      Radera
  10. Jag är nog ingen som delar ut kramar i värklighet hit å dit. Inte alls. Kemin ska stämma med den jag delar ut en kram isf. Vi människor kan ju tycka en kram blir "för nära".
    Men en kram på bloggen är en cyberkram. Ett utryck för "hejdå" liksom. Vet nog inte riktigt hur jag ska förklara. Ibland kan det bli en "kramis" åxo . Då blir ordet mer "flyktigt"
    Men om jag ska knyta ihop kommentaren till en mening så ...........
    Kram eller inte kram låter mer som ett i-landsproblem problem haha

    Kram på-re

    SvaraRadera
  11. Bra hopknytning du gjorde där! Gillar också ditt cybertänk...
    Jag är nog en kramare i verkligheten och tänker samma sak i bloggen ..
    Stor kram

    SvaraRadera
  12. Underbart! Tänk så det kan bli! Så mycket glädje ! Och vilket försök att få till det. Och jag tror att det är försöken och de goda tankarna som är viktiga här i livet.
    Jag tror kramen kom att stå för så mycket och det var ett sätt att mötas i i något som var viktigt. Och kramar kan vara på olika sätt.
    Nu skickar jag en stor kram till dig fina Tove och jag är så glad för att du finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Att försöka är en god väg, då rör det på sig i oanade händelser som gör oss människor gott.
      Kramarna är många, och är på olika vis! :-)
      Stor kram och tack för din närvaro!

      Radera
  13. Fin berättelse om sprakande möte. Du fångar också det här med kramar, så gott när det är spontant och bara känns och blir rätt. Bloggkram - IRL-kram, olika och lika, ett uttryck för värme, omtanke och närhet i stunden.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just så sprakande möte!
      Värme, omtanke och närhet i stunden - där satt den kramen skönt!
      Stor kram!

      Radera
  14. Ibland får man våga ge en kram ändå, även om man aldrig vet hur den tas emot. Så länge meningen är god är det den som räknas.

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...