fredag 20 november 2015

Dofter Lördagstema

musikanta undrar vad som kan skrivas om dofter runt om hos temabloggarna som du finner t.h i menyn.
Först ska några praktiska detaljer avklaras:
Jag flaggade hos musikanta att ta januari månads teman. Vid besök hos pettas så blev det klart att  Helena hade flagget för januari. Då flyttar vi mina tema tills februari.

Så till temat:

Doften från min barndom är utan tvekan det örngott kring min kudde som inte fick tvättas så ofta.
En annan doft är mormors Nivea. Min mor använde också den, men mors dofter lyste med sin frånvaro. De dök upp i vuxen ålder - hos mig alltså!
Så gör även jag, ni vet de hälarna som åldern ger oss Nivea är just Nivea... Annars är min personliga doft Acos Hudlotion och ibland parfym. Försiktigt!
Godlukt!
Mormors parfym,  Chanel no 5 kan jag vara utan.

Farmors doft kan jag känna än. Ingen parfym.
Tjärtvålen , som jag inte kan komma i håg namnet på. Farmor som fyllde år den 16 november, hon föddes 1898. Selma! Som låt sin lilla bostad bli min då jag behövde och leken gick fritt.  Det doftar barndoms frihet!

Det allra underbaraste var mina baby-barnbarns doft bakom öronen. Livets doft. Närvaro. Framtid. Hopp. Tro och massor med kärlek till livet! Deras doft i dag betyder inte mindre än förr, men är eljäst!

En gång var jag utan smak och lukt ett halvår. Trist.

Dofter har stor betydelse i samkväm mellan människor och i det mellanmänskliga spelet. För att inte tala om kärlekens dofter!!

Till sist vill jag snuffa lite på de dofter som vår tid ger oss .... ibland  starka, ibland knappt märkbara.

I dag deltog jag i min grannes begravning. Alla vet hur Var jag går ... Härlig är jorden  ... och Blott en dag låter ... men doften?
En doft om livets slut, så nära! Blandade med hans egna bakade bullar, när han "stängde bageriet" som han sagt till sin anhöriga, så blev det köpe-wienerbröd som han plingade på och lämnade vid dörren.

En annan doft som kom lite närmre mitt leverne denna veckan är att den eftersökte terroristen befann sig några mil härifrån min bostad. Om så är fakta.
Naturligtvis kan jag  identifiera den doften ... rädslans doft.  Världens dilemma.

Alla dofter har sitt ursprung ... enkla eller komplicerade.
Bild på en doft?
Försöka duger ...
© Tove Olberg

33 kommentarer:

  1. Så mycket du fann på att skriva om dofter...något som finns men inte syns. Visst är det så att en del dofter får oss att tänka på speciella tillfällen och människor. Det är nåt mystiskt med dofter. Trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint skrivet och du hittade många minnen av dofter. Väldigt vacker månbild, som för mig blir doftlös...kanske synintrycket och känslan överväger.
      Jag har nog också många doftminnen, ex när jag står och stryker kan jag plötsligt känna doften från pappas skjortor jag strök ibland. En svag svettdoft från arbetsskjortorna som fanns kvar efter tvätten och som kändes när den varma luften efter strykjärnet steg upp i min näsa. Det var inte obehagligt, utan det var pappa.
      Ha en skön helg! Kram! :)

      Radera
    2. Svar till GUNNEL: Doftminnerna bara kom ... mystiska smög de sig fram :-)

      Svar till MARJA: Minnen av strykdoften har jag också när jag läser i din kommentar. Månbilden är doftlös - om en inte förnimmer något i känsla ...

      TREVLIG HELG till er båda med kram o tack för kommentarerna!

      Radera
  2. Fantastiskt hur mycket minnesbilder och känslor som kan komma upp till ytan när man förnimmer en doft ifrån förr. Gillar din doftbild där jag anar en toppnot av persika och nyplockade smultron, mellannot av utomhustorkad tvätt samt en basnot av mystik.
    God helgkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Månbilden har fått en mycket vacker tolkning - du milde tid - WOW. Här sitter jag och *notar dofterna ...
      Ett notblad blir synligt! G-klaven som på norska heter G-nökkel (G-nyckel) slingar sig omkring. Tusen tack för den inspirerande tolkningen .. jag menar doften!
      G - helgkram!

      Radera
  3. Dofter är smått magiska och tar oss med på små äventyr, ibland riktigt stora äventyr. Så hemskt det måste ha varit att vara både lukt och smakfri...två sinnen som betyder så mycket för oss alla. Ujuj.
    Du har lyft fram doft-temat på ditt speciella sätt att lyfta fram saker. Härligt Tove!
    Javisst, har sorgen, rädslan, kärleken sina speciella dofter
    En skön helg önskas!
    Doft-kram
    Karin

    SvaraRadera
  4. Tack Karin! När smak och lukt återkom, så krockade smakminnet från förr med det nya, det tog lång tid att hitta rätt.
    Kram

    SvaraRadera

  5. Detta med dofter är väldigt intressant, jag kan
    sätta (känna) dofter från olika händelser.

    Stor solig kram ♥

    SvaraRadera
  6. Sätta dofter - härligt sätt - att uttrycka det på!
    Solkrams tacken!

    SvaraRadera
  7. Jag har inte så mycket luktsinne att skryta med. Men som tur är minns jag vad saker luktar! I dag håller jag mig till naturens egna dofter som lördagstema.

    SvaraRadera
  8. Minnet finns! Naturen är god-

    SvaraRadera
  9. Fina doftminnen! Luktsinnet är vårt "ursprungligaste" sinne, sågs det, och det som kan få oss att minnas trots att vi har glömt.

    SvaraRadera
  10. Hej Tove! Så många minnen dofter kan locka fram, helt fantastiskt!;)
    Tänkte på dig när jag hörde var den misstänkta befann sig, huvva så otrevligt! Man tänker alltid att det är i någon stor stad en sådan person gömmer sig men ack, vad man bedrar sig. Vi får försöka att inte låta rädslorna ta över..!;)
    Hoppas du har en skön helg! Soliga kramar

    SvaraRadera
  11. Minnena strömmade så att säga .... :-)
    Det hemska hotet finns överallt - det är så nu för tiden ... Rädslan får inte ta över hur nära det än är ....
    Jag har det skönt- tända ljus lite musik och så är jag .. Kramarnas kram!

    SvaraRadera
  12. Ett härligt inlägg om dofter... så är det - man minns mycket med dofternas hjälp... dessutom en helt fantastisk doftmåne!
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Mannen i månen vinkar :-)
    Kram

    SvaraRadera
  14. Tack för dina fina tankar om dofter. Och visst påverkar de oss och vi förknippar dem med olika personer eller händleser. Jag blundande nyss och kände vilka dofter som kom till mig; pappas rakvatten, mormors näsdukar som var lätt parfymerade, mammas svaga doft av "golukt", farmor förknippar jag med bulldoft, döttrarnas dofter då de var små; listan kan bli lång.
    Men dofter är speciella. Och nu komme julens dofter och de ger mig både glada och sorgliga minnen.
    Så trist med din fina granne och just dofterna från en begravning där både saknad, glädje, minnen och tankar blandas är stark och speciell.
    Tittar på din fina måne och undrar vad den doftar...
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dofterna kom som på räls till mig då jag började skriva .... Livsdoft i andningen på ett sätt.
      Juldofter är blandade hos mig också .. Månbilden ja, denna lvällen jag fotade doftade det rått kom jag på.
      Stor kram!

      Radera
  15. Heter också Elisabeth fast som andranamn. Men det var ingen utom jag själv som kom ihåg. Doften av Nivea är också min barndoms doft fast tyvärr känner jag den inte så starkt längre. Var också utan doft nästan en hel månad och det var väldigt trist. Maten smakade inte - kände bara om den var söt eller salt. Har fått tillbaka lukten nu men inte alls i samma utsträckning som när jag var ung.
    Finns ingenting som är så underbart som doften av en (rentvättad :-)) baby.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis i efterhand! :-)Själv blev jag påmind på bloggrundan på morgonen.
      Jättetrist att vara utan smak och lukt, min är heller som förr tycker jag. Babygos är fantastastisk!
      Kram Ingrid Elisabeth!

      Radera
  16. Det är något speciellt med dofter. Man kan minnas saker som man har förträngt, men som poppar upp på en millisekund när doften slår rot i näsan! En luktagott kram från mog!

    SvaraRadera
  17. Dofternas paradis!
    Luktagott kram till dig också!

    SvaraRadera
  18. Du beskriver dofter så fint så jag sitter nu här och minns inte någon doft ,-)
    Jag minns ett ställe i närheten av där min farmor bodde som doftade speciellt, kan inte beskriva doften, men har vid ett fåtal tillfällen stött på den, då går jag fram och tillbaka känner doften och minns ,-)
    Annars kommer jag just nu inte på en enda doft från förr, ,-)
    Konstigt!
    Ha det fint KRAM Primrose -)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du kommer nog på någon efter du varit här :-) dofter från barndomsminnen dyker upp då och då!
      Kram o ha det fint! :-)

      Radera
  19. Så fint skrivet om dofter. Ja, babydoft.... Ljuvligt! Chanel nr 5 gillar du inte. Den parfymen hade min mamma och den har jag fortsatt med. Dock endast vid högtidliga sammanhang.
    Trevlig helg!
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Birgitta! Högtidliga sammanhang ska dofta och då det är din doft så klart du ska ha den! :-)
      Trevlig helg till dig också!

      Radera
  20. Bilden skulle kunna vara doften av saknad...
    Vackert inlägg, väcker funderingar kring livets doft.

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle den kunna vara ... tack så mycket Christina!
      <3

      Radera
  21. Din betraktelse om bulldoft påminner mig om en av Kerstin Thorvalls böcker där hon berättar om sin mormor. För mormor var all njutning något syndigt men hon älskade wienerbröd. När familjen besökte henne hade de alltid med en påse från favoritbageriet. Mormor sniffade varje dag i påsen men man fick inte äta wienerbröden förrän flera dagar senare - när de var gamla och inte goda längre, då blev synden mindre allvarlig! Kanske var doften ändå det godaste - och därmed det allra syndigaste att njuta av?

    SvaraRadera
  22. Kanske var doften ändå det godaste - jag instämmer i den teorin. Sträng mot sig själv, fostrad i skrämsel, trogen att icke synda, men en doft ... fast det är synd. Tänkvärd kommentar; tack för den!

    SvaraRadera
  23. Inlägg sprängfylld av dofter förstås, vem kunde tro nåt annat! Måste skratta vid tanken på wienerbröden, det har nog varit så i högre grad än nu att wienerbröd och annat gott inte ska vara alltför njutbart! Kanske för att man ska vara rustad för hårda törnar. Men sånt får väl de flesta nog av även utan torra wienerbröd. Dofter är minnen - det håller jag verkligen med om! Ha det bra Tove!

    SvaraRadera
  24. Ha ha vem kunde tro något annat --- wienerbröd först och så en wienervals ...
    Ha det bäst!

    SvaraRadera

Vad ska tavlan heta?

Första när jag målade så förekom inga titlar. Jag tyckte det var onödigt. Så gick jag mer och mer på utställningar och fick till mig at...