tisdag 29 september 2015

Toves Tisdag

Förra tisdagens bild: 
Rödlök. Det som är kvar då yttersta skalet är borta och "fjutten kommer fram".
Tack för härliga giss- och tolkningar!

Ett par dagar här nu har jag haft höstbruk på terrassen, då jag ansat buskarna som växte mig över huvudet ,gjort vinter så var så god snö; Vräk ner.

Då får jag göra vinterbruket och skotta. Hej å hå!
Några ansar på våren, jag gör det på hösten så är det gjort. Innerligen skönt att kroppsarbeta, i synnerhet då jorden är i ergonomisk höjd.

Värre är det med alla stubbar, sten och rötter jag jag fyllt terrassen med som ska in under taket.
Men se en timme med styrketräning alldeles gratis går an.

Snaps- och pinnträdet är avklädd och står i ett hörn för skydd och väntar på nästa sommars snapsflaskor och pinnar som då ska hängas upp  igen.
Skål och välkommen åter!
Nu tog jag botten upp!

I övrigt så hörde jag på nyheterna igår - och de som pratade om det såg så överraskande glada ut på ett sätt:
Det finns flytande vatten på Mars!

Dagens ord:  om du vill så reflektera gärna

Märkvärdig.
Ska vara så märkvärdig. Gör sig så märkvärdig.
Kanske kusin med besserwisser?
Jantelagsord?

Dagens bild ; och vill du så tolka /gissa gärna:


© Tove Olberg

Dagens citat;

"Förtalet är mer tåligt
än berömmet man fått
ett rykte som är dåligt
lever längre än ett kort"

Lars Nordlander

30 kommentarer:


  1. En besserwisser är enligt mig ingen jantelagsord utan bara en person som har svaret på allt och gärna låter folk förstå det genom att rätta.....

    Lars citat är bara så bra! :-)

    Gissar att det är vatten i ett glas... :-)

    Kramen ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tolkning och fundering; inget att rätta till här hi hi ..
      Kramkram

      Radera
  2. Kanske jag också ska ut och ta en spade med mig och ta bort tistlarna som växer i mitt lilla land på en kvadratmeter. Kanske i morgon...Snapsträdet kan gärna fortsätta att vara avklätt för mig :-).
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske ska du det - kanske imorgon blir bra :-)
      Kram!

      Radera
  3. En blomkvist i en kristallvas med blå inspsrängningar, fylld med vatten.

    Citatet säger det mesta!

    Och din fundering om att veta bäst:
    En något högdragen person, vill vara beundrad och sitta på en piedestal.
    Jantelagen, det är något helt annat, det är mer "du ska inte tro att du är nåt".

    Kvällskram, Gerd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tolkning och fundering - den högdragne har inga problem med jantelagen :)
      Kvällskramen!

      Radera
  4. Vilket bra träningspass du genomfört! ;)
    Dagens citat är så sant;)
    Märkvärdig, måste bottna i osäkerhet, förstår inte annars varför någon försöker vara märkvärdig.;)
    Ha det gott Tove! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och skönt har det varit! :-)
      Tack för funderingen om märkvärdig! kan användas som omdöme om någon fanns i min tanke då jag skrev ..
      Hadetbrakram

      Radera
  5. Bra citat.
    Häftig bild......vad kan det vara?? Vill ingen för mig förklara ??
    Gör dig inte märkvärdig sa dom ofta förr haha.

    Kramen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förklaring kommer på bilden ...
      Just det tänkte jag på då jag skrev om märkvärdig - andras omdöme liksom typ ..
      kramis

      Radera
  6. Rödlök - jag dånar! Jag har kollat på det igen, men det måste vara en speciell sorts rödlök ni har däruppe! 'fniss*
    Jag tror att dagens bild är kondens utanpå ett glas, när kall dryck möter varm temperatur! Kramar

    SvaraRadera
  7. Ha ha -- jo det är mycket som är spec. här ... fniss
    Skön gissning!
    Kramar

    SvaraRadera
  8. Ja, inte kunde jag då ana att det var rödlök, men nu när jag vet det så ser jag ju att det är det.
    Tror att du tittar ut genom en fönsterruta när det regnet faller över trädgårdsbordet utanför.
    Citatet är mitt i prick.
    Du har också höstjobb på gång liksom jag.
    Ha en fin onsdag!
    Kram

    SvaraRadera
  9. :-) Tack för gissning! Den rödlöken den rödlöken ...
    Nu ska vi ha en fin onsdag ... höstsolen skiner här!
    kram

    SvaraRadera
  10. Oj, vad du jobbar och sliter ! Men glöm inte att ta en jobbfika emellanåt, hihi...såg på reklam på tv om "jobbfika".

    Men det är skönt att kroppsarbeta, tycker jag med, för då får man gratis styrketräning och motion på köpet !

    Märkvärdig person tror sig vara viktigare än andra personer.
    Vatten på Mars ? Undrar att varför så glada ? Kanske finns det också utomjordningar där ?

    Gratis kramar till dig !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här tas endast pensionärsfika :-)
      Utomjording som flyter :)
      Kram till dig!

      Radera
  11. Ser ut som ett glas med vattendroppar. Skönt att få jobba lite i trädgården och framförallt då man ser resultatet. Läste oxå om vattnet de upptäckt på Mars. Men varför så glada....spännande är det i allafall.
    Ha det gott. Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för gissning
      Ha det fint du med!
      Kram!

      Radera
  12. Bra dagsverke! Och inget gym behövs heller, dessutom erbjuds frisk luft. Ditt snapsträd är så läckert och jag är glad för att det får återkomma nästa vår igen. Skönt att jag inte behöver vara orolig.
    Rödlöken missade jag förra veckan. Dagens gissning är vatten som spolas i ett glas från en kran. Och när jag tittar på din bild ser jag också en man med hög hatt, spetsig näsa och två långa armar. Blå byxor och en vit mantel ser jag också.
    Märkvärdig? Någon som är osäker i sig och som vill vara lite bättre/finare än andra genom att framhålla sig själv. Men det finns många synonymer som inte alls har så negativ klang.
    Jantelagen är för mig inte negativ utan att erkänna att man är bra på något utan att "trampa på" andra. Och viss måste man få "sticka ut" utan att sticka andra.
    Dagens citat är klockrent och tänkvärt.
    Kramar till dig fina Tove.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fundering och gissning, tolkningen är fantastisk Ditte! Hög hatt!
      Kom att tänka på Jantelgan version 2.0: Du ska inte tro att det bara är du som är något.
      Kom på att dela ordet märkvärdig - märk (bar) och värdig då blev det en annan klang ...och vi kan spåna vidare.
      Kram!

      Radera
    2. Tack för att du finns! Saknar sig!
      Kram!

      Radera
    3. Tack du också och vi finns ju i vår gemenskap!
      Kram!

      Radera
  13. Rödlöken gick jag helt bet på, och denna bilden är inte mycket enklare. Jag gissar på att du sitter i bilen och tittar ut genom rutan när det ösregnar. Min farmor sa alltid märkvärdig om en person som trodde den var bättre än andra. Själv använder jag nog mer ordet i betydelsen konstigt eller underligt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för gissning och fundering. Konstigt eller underligt är också en betydelse i sammanhangen märkvärdig.
      Kram

      Radera
  14. Bilden - det är väl vattnet på Mars.

    SvaraRadera
  15. Då har du kanske fortfarande träningsvärk. Bättre än att flytta upp och ner maskiner i ett svettigt rum. Jag såg flera djur i bilden. En apa till vänster, en gapande fågel i mitten och ett horndjur till höger. Jag läste också om Marsvattnet i tidningen igår. Vad bra att de slipper ta med sig eget vatten. Sedan kan man alltid kasta vatten. Torsdagskram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för gissning/tolkning! Här frodas" se i bild". Kastar man vatten där det är ont om vatten får en spara det och återbruka :-)
      Fredagskram.

      Radera
  16. Hahaha! Nu fick jag en rolig stund! Jag gick in för att kolla vad andra hade gissat! Det var ett rent nöje att läsa vad andra ser! :) Kram på dig och trevlig helg!

    SvaraRadera
  17. Gissningarna är härliga och roliga; och vad vi ser är så olika och fascinerande.
    Kram o trevlig helg!

    SvaraRadera

Vad ska tavlan heta?

Första när jag målade så förekom inga titlar. Jag tyckte det var onödigt. Så gick jag mer och mer på utställningar och fick till mig at...