fredag 11 september 2015

Till Stockholm

Upp i ottan, taxi till flygbussen som går 90 minuter före flygets avgång.

Nu är jag på resa, det pirrar och spritter.
Jag står på busshållplatsen och får i kameravinkeln Skellefteås första höghus.
I dag är de flera.
Månen hänger passande över hustaket.
Klockan är strax 05.00.
Allt går som smort, och när jag sitter i flygstolen och pressas bakåt när vi stiger -
Så tar jag mig upp i himlens höjd
- en sån fröjd.



Anländer Cityterminalen kl. nio den 31 augusti. Bloggvän Ditte väntar vid hållplatsen. Resan skulle ha blivit av i början av sommaren, men som det är ibland så blir det ändringar!
Nu återses vi;
Ditte besökte tidigare Annukka i Umeå och de besökte mig tidigare i augusti.

Vi ger oss av med tunnelbana hem till Dittes.
Dittes sätt att hitta i djungeln av tågen och väljbara linjer är härlig, hon har ett driv och vet var hon bor!
Jag har alltid tyckt att tunnelbanan  går åt fel håll .... kanske borde jag skämmes för att berätta det, men vadå - livet är till för att leva ut!



Bosse, hennes man, lång och ståtligt trevlig möter oss och så är jag åter högt upp och får njuta utsikten från deras sköna hem och när vi står på balkongen.

Just nu i skrivande stund slår det mig att de två bloggträffar jag varit med om så har de trevliga män också.
Annukkas Greger, mjölkbonden, det är något visst med en bonde som har kontakt med jorden och djuren.
En får lite perspektiv när en år efter år lever självbo ... dock självvald och självnöjd. :-)
Nu blev detta väldigt personligt, men jag uppskattar så att få besöka deras gemensamma hem!





Gissa om frukosten smakar gott!
Praten går lätt kring bordet, och det är härligt att vara här.

Matplats


Från balkongen


.... beskådar vi  livet med båtarna som glider in  och slussas ...
Jag befinner alltså på Söder ...
Fortsättning följer.

© Tove Olberg

16 kommentarer:

  1. Så trevligt du har det. Att träffa bloggvänner i verkligheten måste vara nåt speciellt. Hoppas jag också kommer att göra det någon gång. Ha en fortsatt trevlig vistelse i Stockholm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en sån fin resa, massor med minnen att ha inom sig!
      Bloggvänsträff är roligt att göra!

      Radera
  2. Härligt och välkommen till Stockholm :)
    Hoppas du får se en masa mysigt och kul
    Fotografiska gillar jag :)
    Stor kram till dig
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är hemma igen nu men det finns mer att skriva om ... faktisk var jag på Fotografiska ... :-)
      Stor kram Sanna!

      Radera

  3. Konstigt att klicka in till dig och hamna i Ditte kök. =)))
    StockholmsKram ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha - världen är liten :-)
      Stockholmkramen

      Radera
  4. Tove! Det var så fint att ha dig här hos oss och tack för att du kom. Det var ett så härligt möte och det tyckte vi båda. Hoppas du vill komma tillbaka! Välkommen!
    Ja, det blev en del höjder för dig under dagen. Men att sväva lite kan vara en skön känsla.
    Kanalkramar från Bosse och mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack igen för härlig dag hos er och vår tur den där dagen. Fina minnen som värmer!
      Jag kommer tillbaks! Härliga höjder blev det den dagen!
      Kanalkram till er båda!

      Radera
  5. Att träffa bloggvänner är bland det roligaste som finns! Man vet ju så mycket om varandra att det aldrig blir några dödpunkter. Kul att du reste ända till Stockholm för att hälsa på.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen roligt att träffas, samtal flyter fritt så är det!
      Bloggvänskram

      Radera
  6. Söders höjder har man hört talas om! Då har du varit där alltså :-) Det verkar ha varit en riktigt härlig utflykt! Det är verkligen roligt att hälsa på vänner som bor lite längre bort så man får tid att sitta och språka i lugn och ro! Inspirerande läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, på Söders höjder har jag varit ... :-) vi fick verkligen en fin dag!
      Det där med att språka i lugn och ro gör gott. Så. just så!
      kram

      Radera
  7. Tunnelbanan - det beöver du inte skämmas Tove, för att berätta det, hihi...jag själv skulle inte ens våga åka med tunnelbana ! Lite klaustrofobi, tror jag !
    Det är alltid så kul att titta in i andras hem, och kanske få en och annan inspiration !
    Möblera om hemma, hahaha...!
    Kram på dig du härliga resande tjejen !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dem går ju dit den ska tunnelbanan :-=))
      Det där med ommöblering känner jag igen ...
      kram från den resande!

      Radera
  8. trevligt att pratas vid

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...