lördag 5 september 2015

Lördagstema Kultur

Från Värmlandsskogarna hälsar jag lördagstema  välkommen!



Denna öppningsmånaden ger sig olgakatt ut i kulturen och svänger till med intet mindre än -  kultur!



Upplevelse, inlevelse, utlevelse, förståelse, ifrågasätta, uttrycka, intrycka, påtrycka, trycka, påverka, tillverka, skapa. Ta för sig av. Dela med sig av. Bli varse nyanserna i det tillsynes onyanserade.
Budskap - och mångfald. Mångfalden gör kulturen.
Enfald därimot begränsar den.
Kulturen i ett nötskal!



Helt impulsivt så associerar  jag direkt till kattens morrhår, personlighet och graciösa rörelser på jakt efter musen och annat. 
Spinn-kultur.
Kattkulturen.
Men också olgakattens "Rund plugg i fyrkantigt hål". 
Hålkultur.
Rund kultur i en fyrkant.
Ju större fyrkant ju  större kultur-rund!

Spränga en gräns - geografisk, naturvetenskapligt, socialpsykologisk, i vardag och fest, eller stilla sätta sig ner och låta kulturens skulptur hinna i kapp oss i form av en tavla, ett teaterstycke, en opera eller ett besök på biblioteket. För att inte tala om filmer, konst, finns det något som inte är kultur?
En bussresa efter en havererad tågresa.
Livsresan i sig själv.
Kulturminnesmärke.

Kulturen är det vi lever i , omger oss med, umgås med, funderar över, letar sanningar i och hittar lögner. Beskriver. Skriver om. Diskuterar. Drar in fin kultur kontra ful kultur. Dialog. Diskussion.

Ett temaskriv har en slags kultur. 
Vi är en grupp som valt att ge oss med i skrivet och har stort utbyte av varann.

Hur gör du? 
Lämnar du en kommentar hos alla?
Eller nöjer du dig med att läsa bara?


Vad jag själv tycker och gör är att kommentera, alltid i temagruppen!
Vi är i samma grupp med en tillhörighetskultur tänker jag.
Denna vecka får du dock vänta på min kommentar eftersom kulturen jag nu befinner mig i - skogskultuen - får företräde.

Telefonkultur


En efterlysning från i våras upprepas:
LISA  på scraplivet, jag kommer inte genom med kommetarer hos dig.
Något du kan ändra på?
Ibland hamnar kommentarer i skräpet .. kan det vara så?
Hoppas du ser detta nu då jag läste hos dig att du ser fram emot att börja temaskriva igen. :-)

Jag jobbar på att få till en flik om kommande tema osv, men blogspot är inte överäns med mig, jag letar lösningar ...

Men de som skriver hittar du t.h i menyn och jag rekommenderar besök att göra ett besök. Skriva själv.
Jag efterlyste män förra säsongen ... men såklart även kvinnor om det känns spännande.

Kommande tema
12 Naturligt
19 Äta bör man
26 Säsong

Kul vara i gång. Nu ska jag ut på tur.
Trevlig helg!

© Tove Olberg

32 kommentarer:

  1. Du uttrycker dig så bra. Visst är kultur många saker men vem har satt måttstocken på vad som är finkultur och fulkultur? Det måste vara upp till var och en att bestämma själv. Kultur är för mig något jag blir glad av, något som sätter igång min fantasi och upptäckarlusta och mycket mer. Kultur är ett måste. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kulturen är oss given :-)

      Radera
  2. Jag håller med föregående talare.
    Du uttrycker dig som en yster dans och det gäller att hänga med i svängarna. Alltid lika roligt. Kultur av olika slag är ett måste för att människan ska kunna andas ordentligt, må bra osv. Allt det där vet vi förstås.
    Ja, jag kommenterar hos alla som är med i temagruppen, tycker att det hör till och hoppas också att alla tycker och vill likadant.
    Ha det bra i Värmlandsskogen! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin :) .... Bra det där med andningen ...
      Kommentarskram

      Radera
  3. Ja, kultur finns minsann överallt. I såväl David Lagercrantz som cava och småländska isterband. Dt är rent märkvärdigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Isterband och Lagerkrants står på menyen ....

      Radera
  4. Tove, med hälsning till "olgakatt"! Ditt sätt att få liv i orden, få dem att fästa är en unik gåva och jag tar tacksamt emot.
    Kultur kan diskuteras mångt och mycket och jag tyckte det var så träffsäkert att läsa dina rader "Kultir är det vi lever i". Så sant!
    Att nyanserna skiftar mellan oss människor är viktigt och vi kan blanda till nya.
    Vidga våra vyer. Och den enfald som kan begränsa går att lura...
    Önskar din en kul-tur, en jättefin sådan i de värmländsla kultskogarna.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte!Till så mycket passar kulturen in - vårt kultura liv.
      Stor kram!

      Radera
  5. Lördagstemabloggarkulturen kommer säkert att analyseras i någon doktorsavhandling om sisådär en femtio år!

    Även jag önskar dig en kul tur och håller tummarna för att det inte blir någon o-tur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hålla liv i den och säkra nya krafter efter hand :)

      Radera
  6. Oj, så många gånger jag försökt lämna en kommentar till dig Tove, men dom bara försvinner ut i rymden eller någonstans, vart vet inte jag. Men läsa kan jag och roas alldeles oerhört av dina klurigheter! Ha det gott i värmlandsskogarna!��Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så himla trist ghugge, men glädjen att du tittar in är det inget fel på :-) Tusen tack för det!!
      Stor kram

      Radera
  7. Helt suveränt som vanligt! Spännande och annorlunda inlägg om kultur. Tack för det!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  8. Jomen, precis så är det ju!
    Jag försöker att kommentera hos alla men det hinns inte alltid med.

    SvaraRadera
  9. Kulturens skulptur - så klart :-) Du kan då få till det du Tove! Och du gör helt rätt i att ge dig ut i skogen, det skulle jag med vilja göra och få ihop trattkantareller för se det gillar jag att både äta och plocka men det får jag vänta med att skriva om till lördag 14 dar! Roligt att lördagstema är i gång igen! Ha det bra i skogskulturen! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna kultura, tack för det!
      Kram

      Radera
  10. Alldeles som vanligt - ett helt fantastiskt, unikt inlägg! Du har verkligen en alldeles speciell förmåga att uttrycka dig!
    Ha det gott i naturen... som även är min kultur :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Anki!
      Natrurlig skogskram ..

      Radera

  11. Fina ordkonstnären där... =)
    Hoppas du har det gott på turer och inte virrar bort dig..... =)

    Kramen ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack du goa ... Med två ledsagare så gick det fint i skogen!
      Skoskram....

      Radera
  12. Mina kära läsare!

    Berätta gärna för mig om det dyker upp "konstiga" texter eller texter ni känner igen från min blogg hos er under annat namn. Det pågår något som inte känns så trevligt och helt omöjligt att förstå. Detta gäller er som har bloggar på bloggplatsen.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte riktigt vem du är men kollar lite med bloggplatsenvänner .. Trist tycker jag ....

      Radera
  13. Bloggvett och etikett är väl också en sorts kultur fast mer vanlig artighet kanske. Ibland blir det lite tjatigt att kommentera för kommenterades skull, om man instämmer med övriga kommentatorer alltså.
    Begreppet kultur är ju svårfångat som dimma, kultur är odling och hur mycket kan man inte odla, från morötter till själen.

    SvaraRadera
  14. Bra beskrivning om begreppet kultur! - odling!
    Så kan det vara som du skriver om kommentarer. Artighetskultur .... ja, det finns mycket "in cultura" :-)

    SvaraRadera
  15. Oj vad mycket kultur !
    Men det finns en till kultur något som kallas för kultureliten ? vet inte varför, men kanske tror sig vara finare människor, eliten.

    Och apropå kommentarer, jag kommenterar alla som jag fått kommentarer,
    så enkelt är det ! som brevväxling i smått !
    Kram på dig min vän !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kultur frodas! Eliten behöver inte vara finare människor tänker jag ...
      Kommentarer är som en brevväxling ja, bra sagt!
      kram

      Radera
  16. Alltid lika full med associationer och tankar!
    Själv älskar jag när det blir kommenterat på mina inlägg och att kommentera tillbaka. Livet ska dock också levas, speciellt om helgerna då vi i familjen kan få tid tillsammans, och även om jag verkligen vill både läsa och kommentera alla bidrag tryter det ofta med tiden, så att jag som oftast lite sent ute. Men bättre sent än aldrig säger de ju. ;-)

    SvaraRadera
  17. haha ...jag är nog alltid full på det viset ja!
    Livet ska levas - också! Så är det ju :-)
    Tänker och känner som du vad gäller kommentarer, det är ett nöje som bonus på blogga och läsa.
    Men tiden är en bov så bättre sent duger gott, och räcker inte tiden så räcker den inte :-)

    SvaraRadera

Vad ska tavlan heta?

Första när jag målade så förekom inga titlar. Jag tyckte det var onödigt. Så gick jag mer och mer på utställningar och fick till mig at...